DVD+R '16x' : sneller kan niet

vbimport

Uit : Philips Magazine

Snel , sneller , snelst. Fabrikanten van optische recording producten doen er alles aan de snelheid van hun branders alsmaar te verhogen. Philips gaat in die speed race fier aan kop. Twee maanden geleden demonstreerde Philips Research een opneembare DVD+R die het tot '16x' schopt.

Anders gezegd : branden gaat 16 keer sneller dan de normale afpseelsnelheid van een DVD Video. Zo'n disc tot de maximumcapaciteit vullen met video of data, duurt minder dan zes minuten.

Om dit snelheidsrecord te kunnen behalen , moesten heel wat technische vraagstukken worden opgelost. De '16x' DVD+R maakt per seconde 180 omwentelingen , wat neerkomt op lineair 56 meter per seconde (ruim 200 kilometer per uur). Zorg er bij die snelheid maar eens voor , dat elk putje op precies de juiste plaats terechtkomt en exact de juiste lengte krijgt.

Phlips Research loste dat op met een slimme schrijfstrategie (die timing en kracht van de laserpulsen nauwkeurig reguleert), een nieu en zeer stabiel systeem voor het uitrichten en scherpstellen van de laserstraal , snelle aandrijfelektronica voor de laser en een nieuwe high-power laster (vooralsnog een prototype). Deze nieuwe Philips-technologie vormt de basis voor de 16x DVD+R opnamestandaard , die de DVD+RW Alliantie in de loop van 2004 zal vaststellen.

hmm, tsja dat kende we ook van de cd-spelers en branders dat die max 52x aankunnen dacht ik.

wel interessant

Er zijn ook 56x CD-ROM spelers!!

ja en dan kan die cd op de helft van de cdspelers niet afgespeeld worden.

56…52…naja iets in die richting iig :rolleyes:

Originally posted by Murphy23x
56…52…naja iets in die richting iig :rolleyes:

Ik weet het … ik liep een beetje te mieren dingesen.

Die 4x verschil maakt geen reet uit, maar het is bij DVD wel leuk … 20x ipv 16x … maar zal wel niet gebeuren … blue ray is on its way.

Originally posted by Namoh
…knip…blue ray is on its way.

Jah, en da’s pas echt leuk! Wat heb je tegenwoordeig nog aan 4,7GB?!? peanuts toch? :stuck_out_tongue:

Originally posted by Marsz-=FX
Jah, en da’s pas echt leuk! Wat heb je tegenwoordeig nog aan 4,7GB?!? peanuts toch? :stuck_out_tongue:

Precies, mijn HD is al 13,6GB!! :wink: