Dual Processor... Hoe hard gaat dat?

vbimport

Simpel vraagje:
Hoe presteert een dual P4 2Ghz systeem? Kun je dat vergelijken met een 4Ghz systeem?

Ik durf het niet in getallen uit te drukken, maar ik kan je met zekerheid zeggen dat een P4-2Ghz SMP systeem bijlange niet de performance haalt van een 2x een single P4-2Ghz systeem. Je mag dan ook nooit die MHz’en optellen.

Je hebt alleen maar een performancewinst indien er gebruik gemaakt wordt van applicaties die daadwerkelijk de SMP ondersteunen en gebruiken. Afgezien van het OS dat je gebruikt (win9x ondersteunt geen SMP!) moet je dus ook goede applicaties hebben die dit gebruiken. Denk dus hier niet aan games, maar vooral aan programma’s zoals Adobe Photoshop, Adobe Premiere, Autodesk Autocad etc etc…

Conclusie: SMP is een techniek die leuk is voor mensen die gebruik maken van applicaties die dit zeer goed kunnen benutten.
Aangezien het over het algemeen een vrij dure oplossing is, is SMP alleen maar aan te raden indien je het ook echt nodig hebt, dus voor proffessioneel gebruik.
Aangezien SMP-systemen in veel gevallen slechter presteren dan een single systeem (omdat de 2e CPU niet gebruikt wordt door veel applicaties) is het meestal zonde van je geld. Als je toch extra geld wil investeren is vaak het investeren in geheugen, raid-SCSI etc etc beter besteedt!

Aha!

Niet dat ik het kan betalen hoor! Ik vroeg het mij af omdat een rijk neefje van me het wel wil kopen…

GRRRRR! Hij wel!

"t is heeel handig bij het coderen en decoderen van mp3 , divx en alle andere zware rekentaken

als hij het toch doet moet je er voor zorgen dat de 2 processoren EXACT gelijk zijn dus gelijke snelheid, cache en core voltage anders krijg je een vreselijk instabiel systeem dat echt niet meer leuk is (weet er alles van):mad:

Hetgeen bmad zegt klopt voor Intel SMP systemen. AMD SMP systemen kunnen verschilende CPU’s met bijbehorende verschillende snelheden, voltages etc etc hanteren!