Dual channel uitbreiden

vbimport

Stel ik heb nu een MSI K7N2 Delta-ILSR moederbord en werk met 512 MB DDR geheugen. Ik werk met Dual Channel en heb dus 256 MB in bank 0 en 256 MB in bank 2. Hoe kan ik dan uitbreiden? Kan ik gelijk welke ram-modules in bank 1 steken? Of moet het van hetzelfde merk zijn EN opnieuw 256MB?

veel dank :wink:

Ik heb even het manual erbij gepakt van dit mobo en daarin lees ik dat je alleen dualchannel kan draaien als je Dimm1 & 3 of Dimm 2 & 3 bemand met een geheugenmodule.

Eigenlijk zijn het 6 bankjes omdat een DDR geheugenslot uit 2 kanten bestaat. Dus:
Dimm1 = bank 0 & 1 (totaal: 64MB - 1GB)
Dimm2 = bank 2 & 3 (totaal: 64MB - 1GB)
Dimm3 = bank 4 & 5 (totaal: 64MB - 1GB)

Voor het correct functioneren van geheugen in een bepaalde opstelling is het verstandig om verschillende geheugenbankjes van hetzelfde merk te nemen. Voor dualchannel moeten is dit vaak een vereiste en ook moeten ze dan nog even groot zijn. (staat vaak in manual) Als je slim bent koop je ze tesamen zodat ze uit een zelfde batch komen.

Ik ben niet volledig meer mee. Laten we de zaken nog een bekijken.

Stel ik heb in DIMM 1 en DIMM 3 elk een latje zitten van 256 MB Kingston RAM dat Dual channel werkt.
Kan ik dan later bijvoorbeeld in DIMM 2 een latje 256 MB Kingston RAM bijsteken (antwoord is JA denk ik)? Maar werk ik dan nog wel Dual Channel? (domme vraag misschien)
OF moet ik als ik Dual Channel wil uitbreiden gewoon 2 latjes kopen van 512 MB, in DIMM 1 en DIMM 3 pluggen en de andere van 256 MB aan de kant leggen?

Wat staat er in de 1e regel van mijn vorige reply? :confused:
Dualchannel kan ALLEEN als je 2 v/d 3 banken bemand op de wijze zoals je dat zelf al zegt.
Gebruik je ook de 3e bank dan werkt het niet meer als dualchannel.

Het is dus verstandig om NU alvast te besluiten hoeveel geheugen je in deze pc wilt hebben. Wil je nu 512 (2x256) maar denk je dat je over een half jaar wilt upgraden naar 1024 (2x512) dan is het misschien verstandiger om nu alvast 1024 te kopen want anders heb je straks 2x256 over. Of je moet dan besluiten om wèl te upgraden naar 1024, maar het dualchannel gebeuren niet te gaan gebruiken. Dan kan je over een half jaar er gewoon 512mb bijprikken en dan heb je ook 1024, alleen is het dan niet meer dualchannel.

Hoop dat het je nu wat duidelijker wordt allemaal.

Originally posted by Wookie
[B]Wat staat er in de 1e regel van mijn vorige reply? :confused:
Dualchannel kan ALLEEN als je 2 v/d 3 banken bemand op de wijze zoals je dat zelf al zegt.
Gebruik je ook de 3e bank dan werkt het niet meer als dualchannel.

Het is dus verstandig om NU alvast te besluiten hoeveel geheugen je in deze pc wilt hebben. Wil je nu 512 (2x256) maar denk je dat je over een half jaar wilt upgraden naar 1024 (2x512) dan is het misschien verstandiger om nu alvast 1024 te kopen want anders heb je straks 2x256 over. Of je moet dan besluiten om wèl te upgraden naar 1024, maar het dualchannel gebeuren niet te gaan gebruiken. Dan kan je over een half jaar er gewoon 512mb bijprikken en dan heb je ook 1024, alleen is het dan niet meer dualchannel.

Hoop dat het je nu wat duidelijker wordt allemaal. [/B]

Heel duidelijk! Merci;)