Dual boot?!

vbimport

Voor jullie allemaal een koekie:

Hoe maak ik een dual boot ?
Ik heb een Hd van 20 GB. Hoe groot kan ik de partities het beste aanmaken? En hoe maak ik de partitie aan voor Win2K, die is toch NTFS?

Ik wil n.l. WinME en Win2K gaan draaien.

• WinME voor de games die onder Win2K niet draaien en evt. wat branden ofzo.
  • Win2K wordt dus mijn hoofd OS. Tekstverwerking, I-net, branden, websites bouwen etc.

Dus :

• Kan iemand mij uitleggen hoe dat moet?
  • Hoe groot kan ik de partities het beste maken?

thanx alvast

Ik zou het met een bootmanager doen, zoiets als van Powerquest (zit ook bij Partition Magic).

Zorg dat je de laatste versie van de bootmanager hebt (die ook met Windows ME om kan gaan). Installeer Windows ME als eerste, installeer Partition Magic (incl bootmanager) en dan kun je met Partition magic de rest doen.

PM heeft een handige wizard waarmee je later de grootte van de partities nog kunt wijzigen en een wizard waarmee je makkelijk een nieuw besturingssysteem kunt installeren.

Het is niet de enige manier, want Windows 2000 heeft ook een bootmanager, maar ikw eet niet of deze goed omgaat met Windows ME.

Voor de indeling van de partities…zou ik zeggen, 8GB voor Windows ME en de rest voor Windows 2000, aangezien je die als Hoofd OS wilt gebruiken.

Als je voor Windows 2000 het NTFS systeem gebruikt, houd er dan rekening mee dat die partitie dan niet toegankelijk is onder Windows ME, andersom wel.

zelf heb ik ook win ME en win 2000 draaien onder de boot manager van win2k en heb er geen problemen mee ik heb mijn hardisk ook ingedeeld als volg 8 GB voor win Me en 12 GB voor windows 2k en draai gewoon alles onder fat 32 en heb er geen problemen mee gewoon eerst volledige versie van win Me installeren en dan gewoon 2k daar na installeeren en komt hij zelf met een boot manager wil je nog andere OS installeren kan je beste partion magic boot manager gebruiken volgens mij maar goed probeer het maar eens uit

Ik zou toch eerder opteren voor Boot Magic van Powerquest. Vooral als je later een van de 2 OS opnieuw wil installeren … Dan heb je niks meer aan de Bootmanager van Win2000

greetz

Originally posted by eMiNeM
[B]Voor jullie allemaal een koekie:

Hoe maak ik een dual boot ?
Ik heb een Hd van 20 GB. Hoe groot kan ik de partities het beste aanmaken? En hoe maak ik de partitie aan voor Win2K, die is toch NTFS?

[/B]

Ik heb ze ook naast mekaar draaien. partitie voor win2k bij mij is gewoon fat 32

Gisteren toevallig gedaan.
Eerst Win98 SE geinstalleerd en daarna Windows 2000.
Win2000 zelf tweede partitie laten formateren naar NTFS.

Situatie hier:
C: 1.5G windows 98/me wisselt nog wel eens…
D: 3.5G windows 2000 prof
E: 15G voor programma’s en games enzo…

werkt als een trein met bootmanager van win2k

Edit:

D: is trouwens ntfs maar zou ik persoonlijk nu niet nog eens doen…

Ik heb ME en 2K erop staan; allebei op FAT32!
Eerst op C ME gezet, daarna 2K op D! Automatisch bootmanager van 2K! :slight_smile: