DSM opent poorten van de hel

Althans , zo leek het wel.

DSM is het grote chemieconcern in het zuiden des lands (www.dsm.nl , overigens vind je hier zelden nieuws over problemen die zich bij dsm voordoen , ook als ze op grote oppervlakten in en rondom DSM van invloed zijn)

Ik woon zelf een kilometertje van DSM af ongeveer , maar de gloed die de fakkel van naftakraker nummer 4 (NAK 4) af gaf was al in de wijde omtrek te zien.

Toen ik terugkwam van m’n werk kon de helrode gloed al rond Born goed gezien worden , ook was het vuur van de fakkel (zeer fel licht) behoorlijk goed zichtbaar. Ik weet bijna wel zeker dat ze tot in Heerlen zich wel zullen hebben afgevraagd waarom de wolken opeens rood gekleurd waren. Het branden van de vlam was overigens in de nabije omtrek goed te horen en je kon precies zien hoe de wind stond op die hoogte :slight_smile:

NAK 4 heeft al een tijdje problemen met de produktie , lopen op halve kracht sinds de grote stop die ze al een hele tijd terug (ettelijke maanden) geleden gehouden hadden. Je schroeft bij gigantische invoer van stoffen niet “zomaar even de kraan dicht” en dan wordt dus materiaal de lucht in gestuurd via een hoge pijpleiding waar het dan in de vlam gezet wordt.