Draaloos netwerk? help

Heb volgende probleem, maar weet er helaas geen oplossing voor:

Heb thuis 1x ADSL lijn op vaste PC (externe Alcatel speedtouch
modem naar netwerkkaart in pc)

Nu heb ik ook een laptop, wat ik graag zou willen dat ik zowel met de laptop als de vaste pc gelijktijdig kan surfen, en de verbinding van de laptop dient draadloos te zijn (WiFi???) wie
kan er mij hier een goede oplossing voor geven???

Alvast bedankt!

Greetz,
DRe@//\eR

Intel heeft er eentje, 54mbps, maar mijn vader heeft daar nog veel problemen mee…is ook geen goedkope oplossing weet ik…

Ben zelf ook wel benieuwd naar meningen en adviezen op dit vlak…wellicht heeft mijn vader er iets aan.

dit heb ik zelf al gevonden, maar de snelheid (1,6mbps) is maar magertjes…

Je hebt idd verschillende oplossingen hiervoor.
Je kan nm de verbinding met het ‘vaste’ LAN maken via een BlueTooth adaptor. Deze sluit je aan op je USB poort van je lapdoos en 1tje in de USB poort van een pc op het ‘vaste’ LAN. Je moet ervanuit gaan dat je 50% rendement haalt via zo’n verbinding wat dus neerkomt op 500kB/s. Bluetooth is nm maar 1mbit.

Dan kan je het natuurlijk ook wat professioneler aanpakken, nm via een accesspoint. Een accesspoint moet je zien als een kastje dat aangesloten is op het ‘vaste’ LAN die de WLAN kaartjes die toegang hebben (beveiliging via mac-adres nic) aansluiten op het LAN. Dit gaat vele malen sneller; je kan als ik er niet naast zit een 11mbit, een 54mbit & ook al een 76mbit verbinding tot stand brengen. Uiteraard hangt dit af van de hardware die je gebruikt.
Een bedrijf dat zich veel met dit soort zaken bezighoudt is LinkSys. (in de C’T van oktober staat een heel stuk over diverse WLAN-kits.) Het is overigens vaak verstandig om als je een accesspoint neemt, dan de pc-card van hetzelfde merk te nemen. Is ook makkelijk voor als je problemen hebt, anders zegt de ene firma dat het a/d kaart ligt en de andere firma zegt dat het aan het AP ligt. Schiet nie op dan hè! :wink:

Wat ik bovendien ook welis gezien heb, is een router waarbij je inet ook draadloos kunt sharen. (Een router is een apparaat dat de internetverbinding tot stand houdt en dit deelt over de apparaten die eraan verbonden zijn.) Je kan dan dus pc’s aansluiten via een UTP kabel (100mbit als je nic dat aankan), maar ook via een pc-card. Nou kan ik je niet met zekerheid vertellen of dit dan met 11 of 54mbit gaat. Voor internet zou het dus altijd voldoen. Zo’n router, bij accesspoint trouwens ook, is het apparaat tevens een switch. Dus je kan met andere pc’s op het LAN een netwerkverbinding maken. (ik neem even aan dat niet iedereen dit weet, daarom verschaf ik de info ;))

Ik wil zelf ook een WLAN config opzetten thuis, zodat ik ook vanuit de tuin (niet in deze tijden!) kan inetten via de lapdoos. Ik vind al die hardware alleen wat a/d dure kant.

Op zich dat met die Accespoint heb ik thuis. Werkt prima 11Mbit verbinding op 2 laptops. Alle Wifi meuk heb ik vankijk hier

Bij mij loopt het zo:

Mijn ADSL modem zit op mijn PC met een LAN. Daarvan gat het naar een HUB 10/100 8poorts op die HUB zit mijn Accespoint aangesloten en zo kan ik gewoon lekker relexed inetten door het hele huis.

Ik moet nu alleen nog even een router halen en het dan op die manier gaan proberen maar das voor volgende week ofzo.

Het max aantal gebruikers van de Accespoint is 64 (das niet nix)

Alleen hou er rekening mee dat op zich het signaal van de Wifi kaartjes nog niet helemaal lekker storingsvrij is. Je zal niets merken als je ma bv de magnetron aan zet, maar binnenshuis is het bereik (let wel theoretisch!!!) 100Mtr behalve als je natuurlijk een muurtje in je huis hebt waar een berg electriciteitsleidingen of ander dergelijk spul heb hangen dan wordt het snel minder.

Buitenshuis (je weet nooit wat je van plan bent) is het 300Mtr op een OPEN!! veld, dus zodra dat er eigenlijk een beetje een huis ofzo tussen je denkbeeldige draad gaat staan dan is de verbinding weg.

Ik heb ong prijsjes voor de onderdelen.

Als je in de desktop pc een wifi-kaart wil dan heb je dit nodig.
ongeveerprijzen he

PCI Pcmcia adapter : € 39,-- om te zorgen dat het pcmcia kaartje in je pc kan.
PCMCIA Wireless LAN Card : € 149,–
uiteraard heb je nog zon kaart nodig voor in je laptop dus dit bedrag word 2 maal he :wink:

Op zich kan je dan een netwerkverbinding maken (zonder accespoint dus) dit is dus de goedkoopste manier.

Als je een accespoint erbij wil voor evt toekomstige plannen met Wireless LAN dan ben je ongeveer € 349,-- kwijt voor een goeie Accespoint.

BTW dit zijn de prijzen die ik destijds heb betaald.

hey bedankt voor de duidelijke antwoorden! ben al een heel stuk verder op weg nu… ik ga nen keer rondneuzen wat die zaken kosten…

greetz,
dreamer

Wat Spooky zegt, je kan dus die pc waar je die wifi-kaart indoet, als accesspoint laten fungeren. Een nadeel daarvan is dat als je op de draadloze pc wilt inetten, dat dan die andere pc aan moet staan.
Maar het totaalbedrag is het wel voordelig! :smiley: