Draadloos internet beveiligen

Wie kan mij zeggen hoe en of met welk program kan ik voor 100 procent mijn draadloos internet beveiligen voor indringers?Volgens mij zijn er onder jullie die mij kunnen helpen.Alvast zeer hartelijk dank voor de hulp.

Wat voor hardware heb je? En wat voor OS?

Voor thuisgebruik is de WPA met PSK (pre-shared key) goed te gebruiken. Deze standaard wordt vandaag de dag (zolang de sleutel niet uitlekt) als veilig beschouwd.

Sommige hardware ondersteunt alleen WEP. Dit is niet bijzonder veilig; het kraken van WEP kan in sommige gevallen al in enkele minuten gebeuren. Zou je hardware alleen WEP ondersteunen, dan doen je er goed aan om ook een MAC-filter in te stellen. Indien je WPA hebt is de noodzaak voor een MAC-filter wat minder noodzakelijk, maar kwaad kan het niet.

De meeste kaarten kun je, indien je XP draait, prima in Windows zelf instellen. Daarnaast leveren veel fabrikanten van draadloze NICs software mee om alle instellingen gemakkelijk en snel mee te maken.

Vriend van me heet zijn router ingesteld dat alleen vanaf bepaalde IP’s ingelogd kan worden. Echter, de software (ik vermoed Windows) geeft aan dat het een onbeveiligde verbinding is. Enig idee wat (indien nog nodig) hij het beste kan doen (anders dan dit forum lezen :wink: )

denk dat hij alleen bepaalde MAC adressen toelaat. misschien handig er wel een versleuteling op te zetten. WPA PSK als het mogelijk is neem aan dat die vriend van je geen radius server heeft draaien :).

Voor mij is het allemaal wartaal…maar zal het hem doorgeven…
Het gaat in ieder geval om een simpel thuis netwerkje van 1 of 2 pc’s en een laptop…

Bedankt mannen voor de hulp maar er is voor mij niet iets echt bruikbaars bij…Bedankt