Dos in windows XP?

vbimport

Ik wil graag even mijn C schijf gaan formateren omdat de pc niet snel genoeg is voor mij.

In windows 98 kon ik gewoon via een opstartdiskette in dos komen en dan de schijfen formateren en dan windows 98 intstalleren. Nu zit ik dus met Win XP met de volgende problemen (volgens mij)

Ik kan Win XP niet vanuit dos installeren (krijg ik foutmelding)
Ik kan de C schijf waar Win XP opstaat niet formateren.

Heeft iemand een idee wat het probleem is en wat ik er aan kan doen?

Je kan in je bios gewoon de floppy als eerste opstartmedium aangeven en er dan bijvoorbeeld een win98 bootdisk ingooien.
Hij pakt deze dan netjes en dan kan je vanuit de prompt gewoon format c: doen en klaar is kees! :slight_smile:

als je de goede iso heb gebrand moet het mogelijk zijn om met je cdrom op te starten (als je bios dit ondersteund) bij mij werkte dit perfect.

Vanuit de setup kun je F3 indrukken om vervolgens de C drive te formateren, in mijn geval gaf de setup al aan om C te formateren.

ok dank jullie wel.

Ik zal het eens een keer proberen als ik tijd heb.

Als je Windows XP al heb geinstalleerd met NTFS lukt formatteren met behulp van een Windows 98 opstart diskette dus niet.
De partitie wordt niet herkend. Je kunt opnieuw formatteren door Windows XP opnieuw te installeren. Tijdens de setup kun je op een gegeven moment formatteren.
Als je het met de Windows 98 diskette wilt doen, moet je eerst met fdisk de ntfs partitie verwijderen en opnieuw de partitie aanmaken.

Zo deed ik het …

1… Maak een boot diskkette … ( inclusief FORMAT.EXE en SMARTDRV.EXE ) en met cdrom ondersteuning ( Gebruik zelf een ME Bootdisk )

2… Boot je kompjetur vanaf diskkette.

3… Formateer de C harde schijf.

4… Type A:SMARTDRV.EXE ( enter )

5…Benader de CDROM waar je XP opstaat en ga in de I386 directory , type WINNT.EXE ( enter ) en volg de instructies op je scherm.

Als alles goed is gegaan heb je XP op een clean systeem geinstalleerd.

Suc6

wat crest zegt klopt trouwens (heb ik ook moeten doen toen ik erachter kwam dat het ook nadelen heeft om je c drive ntfs te maken :p)

trouwens dit lijkt me ook wel een goed progie : http://www.startdisk.com/Web2/ubd/ubd.htm

Originally posted by SoulShower
[B]wat crest zegt klopt trouwens (heb ik ook moeten doen toen ik erachter kwam dat het ook nadelen heeft om je c drive ntfs te maken :p)

trouwens dit lijkt me ook wel een goed progie : http://www.startdisk.com/Web2/ubd/ubd.htm [/B]

link gesjekt en ziet er idd wel handig uit…meteen ff alles gedownd :stuck_out_tongue:

ja ik ook, ben benieuwd offie ook ntfs zal converten naar FAT (denk het niet maar je weet maar never)

heb jij ook Windows Messenger? want ik zie daar nooit iemand op :stuck_out_tongue:

als je wil, zoek dan SoulShower want ik ga me inmiddels behoorlijk eenzaam voelen :stuck_out_tongue:

Originally posted by -=HeadLesS=-

link gesjekt en ziet er idd wel handig uit…meteen ff alles gedownd :stuck_out_tongue:

Ik neem nog wel es wat van je aan, hoofdloos, maar heb die vreemde talen plugins toch maar laten staan…