Domein en werkgroep

de situatie:

Zolder : Draadloze router, 1 draadloze laptop en 2 desktop pc’s met een kabel aan de router.

Tussenin: 1 desktop met draadje naar Beneden.

Beneden: Router met draadjes, 2 desktops met draadje naar router beneden.

Internet komt binnen op de router beneden. Op deze router zitten 4 ports waarvan 1 aansluiting naar mijn draadloze router op zolder gaat.

Op de routers wordt allebei gewerkt met werkgroepen maar je kunt dus van je ene werkgroep niet naar een gedeelde map op een pc die in de andere werkgroep zit. of kan dit wel?

Werkt het ook als je boven een domein instelt en beneden gewoon een werkgroep houdt?

Dit kan wel, maar je zult het een en ander aan je configuratie moeten veranderen. Het probleem zit em erin dat je alleen PCs in dezelfde range kunt benaderen. Wanneer beide routers eeen andere IP range uitgeven, of gelijke IP ranges van elkaar scheiden door een gescheiden WAN en LAN kant, dan werkt het niet meer.
Wat je simpelweg kunt doen is het volgende: schakel van de router beneden de DHCP server uit. Zorg dat de internetverbinding binnenkomt op de router op zolder. Verbind vervolgens de router beneden met een LAN poort van de router boven. Wat er nu gebeurt is dat boven voor DHCP server voor beide netwerken gaat spelen. Daarnaast speelt deze router natuurlijk voor draadloos AP. De router beneden gaat nu functioneren als een simpele netwerkswitch. Meer heb je in jouw situatie ook niet nodig.

maar ze zitten wel in dezelfde netwerkrange al.

router beneden is een dhcp server en geeft de standaard ipadressen door van 192.168.0.*, en boven is ook een dhcp server met dezelfde iprange.

Maar eigenlijk wil ik op 1 van de 2 desktops die op zolder staan een domein maken, zodat alleen de computers boven in dat domein zitten.
De router beneden moet blijven zoals hij is (deze is niet van mij :slight_smile: )

Ik vind het jammer dat ik je teleur moet stellen, maar ik denk niet dat dit ooit op deze manier gaat werken. Het probleem zit em erin dat je in dit geval dus twee gescheiden netwerken hebt (ze zien elkaar niet omdat WAN en LAN gescheiden zijn!) in dezelfde IP range. Je zou dit op kunnen lossen door een VPN aan te leggen over je LAN.

Je kunt (omdat de netwerken gescheiden zijn) prima twee werkgroepen, twee domeinen of een werkgroep en een domein maken. Hou er wel rekening mee dat je voor een domein op te stellen je ook een domein controller nodig hebt!

misschien kan ik wat beteken. jij wil eigenlijk als het begrijp een eigen netwerk creeeren met een domein? wil jij nog kunnen communiseren met de beneden verdieping en mag de beneden verdieping nog communiceren met jouw je kunt het wel werkend krijgen alleen hangt beetje af wat je allemaal exact wilt maar domein boven draaien en beneden werkgroepen blijven no problem als het een router is die er voor zit houdt deze alles netjes inbedwang

ja, het moet wel de bedoeling zijn dat boven en beneden met elkaar kunnen communiceren.

boven domain wil je die opzetten met windows 2003 ? of 2000 of ga je gebruik maken van linux distro

windows 2003 standard edition

Dan kun je wat Dee-ehn aangeeft een VPN server opzetten en zo connectie maken van beneden naar boven. voor gebruik van PPTP op je router de volgende poorten forwarden 1723/1724 en protocool 47(GRE)

dat snap ik niet helemaal.
Ik kan een server role maken.
Ik kan uit een aantal dingen kiezen, waaronder Remote access/VPN server en ook Domain controller.
welke moet ik nu hebben?

beide

dit gaat inderdaad nooit zo werken het is idd beter als je de router beneden niet op dhcp zet maar die op zolder wel op deze manier kan je ook makkelijker inloggen op een domein omdat nu alles 1 is het best is nog om de router boven te houden en die van beneden te vervangen door een switch(just to be sure) je houdt dan alles netjes en dan kan je ook minder problemen verwachten 2 router is ook wel een beetje veel hoor (heb het thuis precies hetzelfde als jou gehad) ik heb nu maar 1 router en 1 switch en een acces point en heb geen probleem met het inloggen op me domein. de router deeld dhcp uit en de accespoint ook ik heb alleen de dhcp van de router van 10t/m50 ingesteld en de accespoint van 51t/m100 zo hou ik alles gescheiden alles onder de 10 heb ik gereserveerd voor de router/accespoint/servers die hebben een statisch ip zo kan er ook nooit een ipconflict ontstaan

Situatie:
1 x server
5 x Werkstations
1 x Router

Ik wil:
Een server een domeincontroller geven, maar hoe moert dat???
ik heb de gegevens van hostingsprovider.
Maar het lukt mij niet. MAIL MIJ AUB met uitleg.
:confused:

Een server een domeincontroller geven, maar hoe moert dat???

NEXT NEXT NEXT NEXT FINISCH