Domain en afzonderlijke sites

dag, ik zag op deze site een antwoord uit 2003 op een vraag over twee domeinnamen. het lijkt wel alsof er toen meer vragen over webhosting opstonden dan nu, dus misschien ben ik heel erg illegaal bezig. maar ik probeer het toch!! misschien is er iemand die me kan helpen,

ik heb een website (met ook .nl die naar deze site is gelinkt).
nu heb ik een nieuwe domein naam gekocht bij mijn bestaande host (lycos) en een nieuwe site gebouwd . hierop komt een nieuwe content. als ik via smart ftp mijn nieuwe site bestanden wil uploaden zie ik dat onder de ftp toegang de map met mijn oude website staat.
als ik die verwijder en mijn nieuwe gegevens er in zet, werkt mijn oude site niet meer. en de nieuwe site ook niet.
blijkbaar is er iets gelinkt wat gescheiden moet worden. uit een antwoord uit 2003 lees ik dat ik dan een submap moet maken voor de tweede site. heb ik gedaan. maar nu weet ik niet waar en hoe ik de link voor mijn tweede site zodanig kan maken dat als je mijn nieuwe site ingeeft, dat je dan in de submap terecht komt.
ik hoop heel erg dat iemand me wil helpen!

Domeinnamen zijn slechts “normale namen” voor ip-adressen.

Bij een registrar koop je de domein naam voor een tijdje. Het bedrijf dat de daadwerkelijke files van de website beheert heet de hoster. Dit hoeven niet twee dezelfde bedrijven te zijn.

Websites zijn slechts bestanden, meestal eindigend op .htm of .html

Als je nu naar www.website.nl gaat, opent je browser eigenlijk http://www.1.2.3.4l/index.html. Het internet weet (na 72 uur activatie) naar welk ip adres het moet gaan als iemand www.website.nl intikt. De hoster publiceert de index.html en eventuele andere lokale bestanden.

Om die files op de computer (server) te krijgen van de hoster heb je een loginnaam en een wachtwoord gekregen. Meestal maak je gebruik van het protocol ftp om op die manier op jouw eigen stukje webruimte te komen. Hoe je die ruimte indeelt is helemaal aan jezelf.

Jij hebt nu twee websites onder één hoster en een domeinnaam bij een registrar die Lycos heet.

Allereerst moet je bij Lycos aangeven naar welk ipadres of site het moet verwijzen als iemand www.website.nl intikt. Dit heet redirecten

Bijvoorbeeld www.corrineworks.com moet verwijzen naar ip adres 80.16.23.48 en map /site2. Of bijvoorbeeld www.corrineworks.com moet verwijzen naar http://corrine.lycos.nl/site2/index.html

Een redirect kan 48 uur duren voor het actief is.

Hoe smartftp werkt weet ik niet precies, maar ik zou de twee ftp accounts gewoon gescheiden van elkaar bewaren. Maak er één aan voor je oude website (met de oude ftp hosting naam en wachtwoord) en één voor je nieuwe.

Waar de hosters meestal niet van houden is als je van de ene website meteen naar de andere wilt kopieren. Dit heeft FXP en betekent dat je via je eigen computer de odracht geeft om files van de ene ftp site direct naar de andere te sturen. Beter is om alles eerst lokaal te downloaden en daarna in een compleet andere sessie die files naar de andere site te uploaden.

Op moment van schrijven zegt de website corrineworks.com het volgende “The host name was not found during the DNS lookup” , wat betekent dat de naam corrineworks.com niet verwijst naar een correct ip adres of andere website.

bedankt voor de reactie.
als ik het goed begrijp moet ik dat redirecten doen in lycos. in het webpoint menu kan ik naar een ander domein van mezelf of naar een externe site verwijzen. is dit waar ik een webpagina moet invoeren? ik kom in de fora ook dns namen veranderen tegen. dat kan ook op de lycos site. maar dat is niet wat voor mij geldt dus?

ik heb helaas nog steeds geen nieuw password ontvangen van lycos. dus ik kan nog even niets doen in smart ftp. misschien is er iemand hier die toevallig een tip heeft hoe om te gaan met lycos. het lukt me maar niet om de lycos klantenservice te bellen, ik woon in het buitenland en het nummer op hun site is onvolledig (heeft maar 9 cijfers). een 0900 nr kan ik niet draaien. email wordt niet beantwoord. tja… het lijkt alsof ze niet zo graag helpen.

dag
corinne

Lycos is gratis en dus bagger, maar da’s mijn eigen bescheiden mening :slight_smile:

Je moet inderdaad het verwijzen doen. Je hoeft niet de DNS namen te veranderen, want daarmee zou je slechts een andere computer de opdracht geven hoe je domeinnamen als welke ip adressen moeten worden gezien.

Ik zou eigenlijk helemaal van lycos afstappen.

Pak gewoon een gratis domeinhoster of gebruik de paar megabyte webruimte die je van je eigen internetprovider hebt gekregen.

Koop daarna een domeintje en vertel tegen de domeinhoster dat ie www.corrinneworks.com moet laten verwijzen naar www.provider.nl/homepage/corrine