Doet mijn Plextor 16x wel "normaal"

vbimport

Heb net de nieuwe plextor 16x eringezet.
Heb er Nero opgezet, en als ik nu cdcopie kies maakt hij eerst gewoon een image, maar als het branden begint schiet de buffer van bijv. 99% terug naar 15% en dan weer naar 99% en het lampje van de brander knippert dan een paar seconden snel oranje (branden) en na een paar seconden wordt ie weer groen, na een paar seconden begint het weer oranje te knipperen.
Nu gebruik ik natuurlijk wel burnproof en de cd mislukt niet, maar het branden duurt wel langer en de volledige 16x wordt dan volgens mij niet benut…
Ik heb dus het idee dat ie niet constant brandt ?

Nu heb ik in mijn andere computer een plextor 8x zitten en als ik cdcopie kies bij nero gaat het branden continue door…

Is dit normaal of zit er ergens iets niet goed ?

De brandsnelheid wordt aangepast naar gelang dit nodig is (een van de kenmerken van Burn Proof).

Ik weet niet wat je allemaal aan het doen bent, maar als je audio on the fly doet dan kan het zijn dat je CD-ROM speler het niet aankan.
Anders moet je wat andere processen afsluiten.

Als je lampje groen is, betekend dit dat de CD “stil” staat, dan heb je een buffer-underrun gehad…

:smiley: Lathieza :smiley:

Tip 1: zet alle andere lopende processen tijdens het branden uit (ook virusscanners en andere TSR’s)

Tip 2: brand eens alleen van je harde schijf

Tip 3: kijk of je DMA aan hebt staan bij je harde schijf en cdrom en writer…

Ik heb DMA aanstaan, en mijn virusscanner staat uit.
Ik brand ook niet on the fly.
Eerst wordt er dus door de cd-rom een image gemaakt, en dit gaat gewoon normaal.
Het probleem zit 'm in het branden.
Aangezien ik eerst de image maak wordt de data dus via de HD aan de brander doorgegeven.
Ik heb ook nog geen audio gebrand, alleen nog maar data, en in principe kan er met data niets fout gaan.

Defragmenteren van je schijf misschien?

Data heeft inderdaad een kleinere kans om in Buffer Underrun te komen, er hoeft namelijk verder niets ge-extract te worden.

Doe anders een keer een schrijftest of zo, misschien dat dit helpt? Kun je nagaan tot welke snelheid je PC gechikt is om CD’s te branden

nee mensen ik had dit probleem ook !!!
en ik heb het opgelost maat ! :
uw VIA driver is niet geinstalleerd (was bij mij ook )
ik had dus een ultra dma 100 HD zitten die eigenlijk op 33 draaide na de via install : enable ultra dma mode ging men buffer niet meer omlaag en was men HD ineens veel sneller en burnt men plex nu ook op volle toeren zonder dat hij moet stoppen met burnen :smiley:

indien je ultra dma wel geinstalleerd is probeer ff wat taxman gezegt heeft :wink:

Ik heb op wel ultra dma 66 controller geinstaleerd staan.
En de schijf wordt zo om de twee weken een keer gedefragmenteerd.
Ik zal een keer de schrijftest uitvoeren en kijken of dit wat helpt

Alvast bedankt

Ik had dit laatst ook; tijdens het fikken met mijn 1210 ging het lampje af en toe van oranje naar groen en uiteindelijk duurde het bakken dan ook veel langer!!! Maar de buffer liep hierbij nie terug! Blijft gewoon 100-99%!!
Heb een ATA100 HD op een 66 controller! Had toen DMA aanstaan en heb em nu uitgezet maar nog niks gefikt sindsdien dus nog nie kunnen checken!

Maar Ken08, Wat voor VIA driver heb jij het over?! :confused: