Dodenherdenking en de 2 minuten stilte

vbimport

Gisterenavond zat ik mij zo eens te bedenken over het respect voor al diegenen die hun leven gelaten hebben voor onze vrijheid, tijdens oorlog, vredesmissies en daarbuiten.

Toen het moment van de 2 minuten stilte was aangebroken hoorde ik buiten nog diverse geluiden en waren er dus mensen die zich niet aangesproken voelden om hetzelfde respect te betuigen.

Vandaag lees ik op Nu.nl het onderstaande bericht:

MUSSELKANAAL - Een trucker is zondagavond bekeurd in het Groningse Musselkanaal voor verstoring van de dodenherdenking. Het verkeer in de omgeving van het monument voor oorlogsslachtoffers was tegen acht uur stilgelegd wegens de herdenking.

De vrachtwagenchauffeur weigerde volgens de politie echter zijn motor uit te zetten. De man beklemtoonde zijn statement zelfs door om acht uur luidruchtig gas te geven en te toeteren. Hierop bekeurde de politie de man voor onnodige geluidshinder.

De agent die de bon uitdeelde werd door de omstanders met applaus beloond. De boete bedroeg 69 euro.

Hoewel ik persoonlijk vind dat je die twee minuten stil moet zijn uit respect, kan ik me voorstellen dat niet iedereen zich hier zo nadrukkelijk mee bezig houdt. Maar als ik dan het bovenstaande lees, een man die na verzoek tot stilte nadrukkelijk lawaai gaat maken, dan vind ik het wel triest gesteld (en had de boete veel hoger mogen zijn).

Hoe denken jullie over het respect en de twee minuten stilte ter nagedachtenis aan alle mensen die voor onze vrijheid het meest waardevolle hebben gegeven, hun leven?

Persoonlijk vind ik vrijheid niet meteen het meest waardevolle , want het is nooit mijn vrijheid geweest. Ik mag niet alles zeggen , ik mag misschien wel alles denken en ik mag zeker niet alles DOEN wat ik wil.

Ik vind het wel ontzettend indrukwekkend wat de voorouders gedaan hebben om de oorlog proberen te stoppen. Dingen zoals D-Day en verhalen/boeken over vrijheidsstrijders geven een kleine indruk hoe het leven geweest is. Laten we het maar inderdaad “vechten voor de vrede” noemen.

Die 2 minuten stilte hebben ze zeker dubbel en dwars verdiend en de manier waarop deze persoon even “zijn statement” heeft duidelijk gemaakt kon ook behoorlijk anders. Respect is soms ver te zoeken.

Ik ben 2 minuten stil geweest.

Ik heb respect voor wat die mensen gedaan hebben.

Al hadden ze 't niet gedaan was m’n cijfer voor Duits wel goed geweest! :slight_smile:

Ik geef op zich vrij weinig om die 2 minuten stilte; je bewijst er niet zoveel mee. Ik ben echter mijn voorouders wel erg dankbaar voor wat ze voor ons hebben gedaan en gelaten. Ik heb daar echter geen 4 mei voor nodig, ik denk daar eigenlijk wel het hele jaar aan.

Vrijheid en bevrijding is een zaak die nog steeds actueel is in vele delen van de wereld; door onze "vrijheid’ te relativeren aan landen waar het bijlang niet zo goed is, denk ik automatisch aan de mensen die ons deze vrijheid hebben teruggegeven, en bedankt ik ze meteen. Niet alleen op 4 mei, maar iedere dag…

Door de “voordelen” die ze ons hebben geschonken te gebruiken door ook het leven van anderen beter te maken, zijn we ze pas echt dankbaar. Misschien is dat wel het mooiste en beste wat ze ons hebben gegeven. Laten we dat eren, al is het alleen maar uit respect…

Toen ik gister naar de TV zat te kijken tijdens de dodeherdenking en nadacht over wat er allemaal wel niet voor vreselijks gebeurd is toen merkte ik op dat het buiten aardig niet stil was. Wij wonen aan een voetbalveldje en wat denk je? Er waren gewoon een stuk of 20 jongeren buiten aan het spelen op dit veldje. Leeftijden van 8 - 20 ofzo. Echt niet normaal.
Ik ben dan ook benieuwd hoe men er 2 generaties verder mee omgaat.

Vroeger moest ik altijd rond die tijd thuis zijn om, toen nog, 1 minuut me bek te houden. Nu doe je het uit jezelf, omdat je denkt te weten wat er allemaal voor vreselijke dingen gebeurt zijn in de oorlog. Je hebt een paar indrukwekkende oorlogsfilms gezien en met school is naar het verzetsmuseum geweest en daaruit concludeer je dat een oorlog iets is wat je echt niet wenst.

Maar zoals wel duidelijk is, mensen leren niet snel van hun fouten. Door de jaren heen zijn er al zoveel oorlogen geweest en we weten allemaal hoe erg het is, maar doordat er in sommige landen verkeerde mensen met verkeerde mentaliteiten a/d macht zijn zullen we altijd oorlogen moeten noteren in de geschiedenisboeken.

En is het niet een oorlog dat is er wel wat anders a/d hand.

Ah ja wookie ieder zo zijn ding. De mens leert nooit van z’n fouten, tis gewoon het aard van het beestje…

Originally posted by theunbeatable
Ah ja wookie ieder zo zijn ding. De mens leert nooit van z’n fouten, tis gewoon het aard van het beestje…

Tis zow jammer, als mijn kleinkleinklein…kleinkinderen straks in de geschiedenisboeken moeten lezen dat zelfs in de tijd van opa Wookie mensen dom waren. :wink:

Originally posted by theunbeatable

Op het moment dat je je daar bij neerlegt is het inderdaad gedaan met de mensheid.

Hoewel het ontmoedigend werkt, dat er zoveel mensen zijn die er andere waarden en normen op nahouden en geen respect hebben voor de dodenherdenking, geloof ik nog steeds dat je alleen de wereld kunt veranderen als je bij jezelf begint. Je kunt niet anderen veranderen als je zelf weigert te veranderen…

De spreuken die ik regelmatig hier op het forum achterlaat, met dank aan SIRE, zijn spreuken waar ik nog steeds in geloof:

[ul]
[li]Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet;
[/li][li]Een betere wereld begint bij jezelf;
[/li][li]De maatschappij, dat ben jij!
[/li][/ul]

SIRE is ook maar een moraalridder hoor. Elke verandering brengt angst en op de oude voet verder leven is vredig en vertrouwd. En da’s nu inderdaad de aard van 't beestje.

De verantwoordelijkheid per persoon neerleggen is ook zo iets vreemds , want we zijn allemaal 1 grote groep (de maatschappij).

Anyhoo , ik dwaal af van 't topic :slight_smile: De 2 minuten stile.

Waar staat die eigenlijk voor ? Alleen voor respect ? En hoelang moeten wij dat respect nog opbrengen ? Hoelang gaan we deze vrijheid eren totdat het weer gemeengoed wordt ? Waarom gunnen we andere oorlogen geen respect ? Waarom worden veteranen die in Bosnïe gevochten hebben niet 2 minuten per jaar geëerd ? Omdat die toevallig niet dood gingen ?

Originally posted by Mr. Belvedere
Waarom worden veteranen die in Bosnïe gevochten hebben niet 2 minuten per jaar geëerd ? Omdat die toevallig niet dood gingen ?

Die worden ook geëerd met de dodenherdenking.
Tijdens de dodenherdenking worden alle mensen geëerd die tijdens oorlogen, vredesmissies etc. om het leven gekomen zijn…

Dit respect zullen we, mijns inziens, moeten blijven betonen totdat er nergens ter wereld meer slachtoffers vallen door oorlogen, vredesmissies of gelijksoortige gebeurtenissen, en dan eigenlijk nog een hele generatie lang.

Originally posted by Mr. Belvedere
De verantwoordelijkheid per persoon neerleggen is ook zo iets vreemds , want we zijn allemaal 1 grote groep (de maatschappij).

Een grote groep bestaat uit individuen, er is geen groot collectief dat als geheel is aan te sturen (we zijn geen Borg). Om de richting van een groep te beïnvloeden, zul je moeten beginnen met één individu. Als die individu enkele andere personen met zich mee krijgt, heb je alweer een nieuwe groep. Deze (kleine) groep kan dan proberen de rest van de groep te overtuigen in dezelfde richting te gaan, maar zal nog altijd de individuen aan moeten spreken om dit te bereiken.

Maar goed, misschien snap ik het allemaal wel niet en jij wel, ben ik dom en jij slim…maar wij denken in ieder geval heel anders over dit soort dingen…

Originally posted by Da_Taxman
[ul]
[li]Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet;
[/li]> [li]Een betere wereld begint bij jezelf;
[/li]> [li]De maatschappij, dat ben jij!
[/li]> [/ul]

Doe je best, dan volgt de rest.:slight_smile:

Ik denk dat het deel uitmaakt van de huidige tijdsgeest. Wie interesseert het nog wat er gisteren gebeurde, laat staan 10 of 50 jaar geleden. De ogen zijn gericht op de toekomst, op wat komen gaat. Dat er miljoenen mensen zijn gestorven voor de vrijheid waar wij nu allemaal van genieten, daar wordt niet meer bij stil gestaan. En zo is het met vele zaken. Verleden, vroeger, geschiedenis, volgens velen is het saai en dul. Dat is jammer, want het is voor ieder van ons af en toe wel eens nodig om terug te kijken, om te weten hoe we het hebben gedaan. Om te leren uit fouten of om te zoeken naar het juiste advies. Dit kan gaan van de meest persoonlijke vragen tot politieke problemen die ons allen aanbelangen.

't Is zoals gaan wandelen en eens omkijken wel traject je al hebt afgelegd. En als ik dat doe, ben ik verdomd blij dat er gevochten is voor die vrijheid. Ze is niet perfect, maar dat hoeft ook niet.