Disconnects, zeer vermoeiend

vbimport

Hoi,

De laatste tijd ondervind ik veel hinder van disconnects. Mijn configuratie is als volgt: een Zyxel 650r ISDN modem, welke staat in routermode (NB: brugfunctie staat UIT), vervolgens gaat een UTP kabel vanaf het modem naar een 100Mbit hub/switch, waar vervolgens een UTP kabel is aangesloten op de netwerkkaart van mijn PC en de andere gaat naar een Belkin 54Mbit Access Point. Voor mijn laptop gebruik ik een Sitecom 100Mbit PCMDIA kaartje. Op beide pc’s staat WinXP 2e editie. Mijn ISP is Tiscali, draaiend over een BabyXL netwerk, beter gezegd Tiscali Wholeshare.

Probleem is als volgt, wanneer zowel mijn pc als laptop online zijn en er vind op de pc veel dataverkeer plaats word ik op een gegeven moment gedisconnect. Het enige dat helpt is het modem te resetten en heb binnen no-time weer signaal. Je kan je voorstellen dat het vrij irritant is als dit om de 2 uur gebeurt. Wanneer ik enkel gebruik maak van mijn laptop of pc, dan laten de disconnects vele malen langer op zich wachten maar komen uiteindelijk wel. Mijn vragen zijn als volgt:

1. Iemand enig idee hoe de disconnects worden veroorzaakt?
  2. Op welke manier kan het modem na disconnect automatisch gereset worden?

Alvast bedankt!,
Enigmastar

Ok close maar, na een intensieve zoektocht moet ik concluderen dat het zyxel modem/ router niet geschikt is voor zwaar internetverkeer, vanwege haar beperkt aantal NAT sessies.

Zo dus?

Indien dit waar is, dan zou je door de PC als router te laten werken dit probleem op kunnen lossen. Op zich is dat niet ideaal, maar het is wel prima om mee te testen. Je stelt dan ICS van WinXP op je PC in, geeft in je laptop aan dat je WinXP PC de gateway is (ipv de Zyxxel) en tja… probeer het dan maar eens een tijdje.

Wellicht is er een firmware update voor je Zyxxel aanwezig om dit probleem op te lossen? Aangezien dat ding routercapaciteiten heeft zou je toch wel mogen verwachten dat een paar NAT sessies geen probleem zijn.