Dir locken

vbimport

hoe kun je op een ftp een dir locken?

ik hoop dat iemand dat weet
alvast bedankt
greetz paultje66

Ja dat kan
chmod 000 <dirnaam>

Volgens mij kan je er dan helemaal niets meer mee en alleen de master login (root) kan de permissies dan aanpassen (mits ook gezet als root)

chmod is het commando waarmee je permissies kunt wijzigen.

De code is als opgebouwd uit drie cijfers en elk cijfer staat voor een bepaalde groep gebruikers. Het eerste cijfer staat voor jezelf, het tweede cijfer voor de gebruikers uit dezelfde groep (wwwppl, wwworg) en het derde cijfer staat voor iedereen. Dan heeft ook iedere eigenschap een aantal punten. Zo is een leesbevoegdheid (read access) 4 punten waard, een schrijfbevoegdheid (write access) 2 punten en een 'uitvoer’bevoegdheid (executable) (voornamelijk directories waar je ‘in’ kunt gaan) 1 punt. Als je een bestand zowel schrijfbevoegd als leesbevoegd wil laten zijn, dan tel je de punten bij elkaar op.

Dus stel dat ik een bestand, genaamd index.htm, voor iedereen leesbaar als bewerkbaar wil laten zijn dan type ik het volgende commando:
chmod 666 index.htm

Als ik alle html-bestanden alleen voor mezelf bewerkbaar wil maken, maar iedereen mag het wel lezen (aanrader) dan krijg je het volgende commando:
chmod 644 *.htm

Zorg ervoor dat alle directories ook uitvoerbaar zijn voor iedereen en leesbaar voor iedereen, de schrijfbevoegdheid kun je alleen voor jezelf reserveren:
chmod 755 <naam van directory>

Was stukje dat ik nog ergens had staan op soort FAQ pagina voor een server :wink:

CHMOD Chart (file permissions guide)

PERMISSION      COMMAND   

U   G   W
    rwx rwx rwx     chmod 777 filename      
    rwx rwx r-x     chmod 775 filename
    rwx r-x r-x     chmod 755 filename
    rw- rw- r--     chmod 664 filename
    rw- r-- r--     chmod 644 filename

U = User 
    G = Group 
    W = World

r = Readable
    w = writable
    x = executable 
    - = no permission

Here is anther way of looking at it:

Permissions:

400 read by owner
040 read by group
004 read by anybody (other)
200 write by owner
020 write by group
002 write by anybody
100 execute by owner
010 execute by group
001 execute by anybody

To get a combination, just add them up. For example, to get read
write execute by owner, read execute by group, and execute by anybody,
you would add 400+200+100+040+010+001 to give 751.

dus het is mogelijk dat ik op een gescande pub een locked dir maak waar ik alleen in kan en niemand anders?

als je serv-u gebruikt kan je dit gewoon bij de dir/file access rules veranderen .

en als je wilt dat alleen jij in een bepaalde directory kunt maak dan een apparte account voor jezelf

Als hij af is wil je mij dan eens verwittigen ??

thx MaFd0n

ik heb het niet over mijn eigen ftp MaFd0n:)

Ik vrees dat als je bij zo’n pub de settings van een directory wilt veranderen dat je dan weinig opschiet.
Omdat je over het algemeen op een anonymous account inlogt dan zul je hooguit in een group account terecht komen.

Dit betekent dat iedereen die op die ftp komt dezelfde rechten heeft en de rechten die jij zet ook weer ongedaan kan maken.

k thanxxxx