Diode doorgefikt van moederbord

vbimport

Wat ik gisteravond heb beleefd… voor me zusje knutsel ik een nieuwe computer in elkaar van onderdelen die ik nog over had. Zo ook de MSI K7T 266 pro 2.0 moederbord, wat geheugen en de processor.

Ik sluit alles aan (hdd, brander, videokaart) en start de computer op. Na 5 tellen begin ik wat te ruiken en later sluit de computer zich automatisch af.
Je ruikt een brandlucht maar kan niets verdachts vinden. Dus alles open maken en dan zie je wat zwarts vlak onder de geheugenbanken.
Dat lijkt het dus te zijn.
Aangezien het al een ouder mobo was, vind ik het niet zo erg en durf ik mijn belevenis wel in de woonkamer te vertellen :slight_smile:
Nog wat plaatjes ter illustratie:

Ook heb ik MSI maar gemaild of ze me een nieuwe diode willen/kunnen toesturen. Kijken of ik hem er zelf op kan solderen :cool:
Straks ga ik iig een nieuw mobo kopen voor me zusje.

Vervelend :smiley:

Mag ik je twee tips geven?

1. Oefen eerst op een oud (defect) moederbord met SMD solderen, dat is niet zo makkelijk namelijk!

2. Haal eventueel componenten van andere moederborden af. Soms luistert de capaciteit van een defect component niet zo nauw en kun je prima af met een andere component wat er een beetje op lijkt. Geen enkel succes gegarandeerd, maar het is me al gelukt :slight_smile: