Digitenne, einde monopoliepositie van de kabel?

Zonet gezien op het journaal. Met een klein kastje (met antenne) kun je tv (dvd kwaliteit) en radio (cd kwaliteit) ontvangen. Het apparaat is gemakkelijk te ontkoppelen en weer aan te sluiten op een andere tv of radio. Het apparaat kost circa 200 euro maar lidmaatschap is blijvend goedkoper dan bijvoorbeeld kabel (kabel zal duurder worden in de toekomst) ook kunnen er meer televisie kanalen worden doorgegeven en dit geldt dan ook voor radiozenders…

Er zijn inmiddels al testen uitgevoerd met succes, het ziet er dus naar uit dat we zo kunnen kiezen :slight_smile:

even een lap tekst:

Als Digitenne een licentie krijgt van de overheid, wordt er in februari 2002 een technische pilot uitgevoerd om de systemen te testen. In mei 2002 volgt er een proef met een aantal geselecteerde belangstellenden. In oktober 2002 starten de uitzendingen in het gebied rond de zenders Haarlem, Amsterdam, Hilversum, Almere en Alphen a/d Rijn. In het voorjaar van 2003 volgt de rest van de Randstad. Einde 2003/begin 2004 wordt het in heel Nederland mogelijk om Digitenne te ontvangen

meer info : http://www.digitenne.nl

Tja 20 jaar geleden waren mijn ouders blij dat ze van de antenne af waren omdat kabel beschikbaar werd in deze gemeente. Nu gaan we weer terug…vreemde wereld :).

Nja ik zie hier opzich wel potentie in… alleen ben ik er bang voor dat het niet goedkoper maar net duurder gaat worden. Het abo wordt wellicht goedkoper, maar je zult zien dat dat je op de een of andere manier een bom geld kwijt zult zijn aan bijv. pay per view, pay per channel etc etc…

ff ter aanvulling… tis een antenne die je bovenop je tv kunt plaatsen (is erg klein)

Het lijkt mij dus ook wel wat, hopelijk net als bij de satelliet betaal je idd alleen voor abonnee tv en niet voor de publieke en commerciële zenders, dat zou natuurlijk erg fijn zijn :slight_smile:

zou eigenlijk wel mooi zijn, want dan moet het kabel bedrijf hun kabels in de gron wel beschikbaar gaan maken voor internet via de kabel omdat ze anders helemaal geen inkomsten meer hebben van die kabels :slight_smile:

Is dit niet een vorm van DVB (Digital Video Broadcasting) en DAB(Digital Audio Broadcasting)?

Ik meende me namelijk te herinneren dat men namelijk allanger bezig was om deze 2 in de lucht te krijgen en dat dan DAB de FM er langzaam uit moest werken. Alleen heb ik hier denk al een paar jaar niks serieus meer van gehoord.

Originally posted by psyduck
[B]Is dit niet een vorm van DVB (Digital Video Broadcasting) en DAB(Digital Audio Broadcasting)?

Ik meende me namelijk te herinneren dat men namelijk allanger bezig was om deze 2 in de lucht te krijgen en dat dan DAB de FM er langzaam uit moest werken. Alleen heb ik hier denk al een paar jaar niks serieus meer van gehoord. [/B]

precies :slight_smile:

zonet weer wat info geplukt van http://www.tweakers.net/nieuws/20337 ik moet zeggen dat ik er wel over te spreken ben, het idee dat ik eindelijk van UPC af ben… :smiley: