Digitale camcorder kopen, maar de welke

heb weer wat € , studentenleven is hard , nietwaar :stuck_out_tongue:
en die zou ik willen spenderen aan een digitale camcorder.

Met een budget van 500-800 €

iemand enige suggesties ?

Achter deze link vind je een overzichtje van enkele cams.

Zelf heb ik ervaring met Canon, Panasonic en Sony digitale cams. Al deze merken werkten uitstekend etc etc. Ik denk dan ook dat je meer op features dan op kwaliteit moet beoordelen, aangezien de kwaliteit bij de meeste behoorlijke merken wel snor zit.

Specs waar je vooral op moet letten:
-resolution CCD chip(s)
-type band
-fotofunctie + specs (indien gewenst)
-type accu (neem Lithium!)
-type zoeker/aan of afwezigheid van een LCD scherm
-aantal x OPTISCHE zoom
-duplex FireWire (IEEE1394a, iLink) (indien gewenst)

Succes met zoeken… op mijn linkje begint de prijs met een € 662, dus past in je budget!

Recente types ken ik niet, maar ik weet wel enkele zaken waar je op kan letten:

geef geen geld aan zo’n uitklapbaar schermpje; ok het ziet er leuk uit, maar je filmt er zeker niet beter mee en het vreet batterijen.

geef geen geld aan een foto-memory-sticks-mogelijkheid of iets gelijkaardigs; de CCD van zo’n cam benadert nog niet van ver de CCD van een digitaal fototoestel, dus wil je iet wat deftig foto’s maken, dan doe je dat niet met een videocamera.

geef geen geld aan digitale zoom van 500 of meer; je hebt al een heel erg goed statief nodig om daar wat mee te doen.

Waar je dan wél je geld aan uitgeeft :wink: :
een licht model met Li-ion batterij dat eenvoudig te bedienen is.(montagefuncties zijn overbodig; dat doe je nadien veel handiger op PC met Adobe Premiere ofzo)

Let vooral op de OPTISCHE zoom; da’s afhankelijk van de lens (= hardware) en daar ben je heel wat meer mee dan met digitale interpolatie. 20x is wel een minimum.

Je zou ook het geld dat je uitspaart door geen schermpje te nemen, kunnen geven aan een model met DV-in (en niet alleen DV-out). Of anders moet je eerst eens op het net zoeken naar welke camera’s je kan “hacken” waardoor ze ook een DV-in hebben. (met mijn Panasonic gaat dat)

Ik hoop dat je er wat aan hebt :slight_smile:

@Wannes:

Digitale zoom heb je eigenlijk niets aan, daar het plaatje alleen maar wordt “vergroot” waardoor de resolutie omgedraait evenreding met de zoomfactor afneemt.

Wat betreft het schermpje: dit kan best wel eens heel erg handig zijn. Persoonlijk zou ik niet meer zonder willen, aangezien ik het vaak gebruik als ik over iets heen moet filmen. Zelf ben ik nogal klein (1m73) en zodra ik over een menigte oid moet filmen heb ik een probleem. Op dat moment is een LCD scherm handig. Ook indien je moet filmen op een plaats waar je met je hoofd amper in komt (bijv in een gat/nis) dan is dit scherm een ware gift.
Het nadeel van een scherm is wel, dat filmen ermee moeilijker is. Je moet extra opletten op parallax werkingen, trillen (veel vermoeiender voor je armen!) etc etc… maar dat merk je snel genoeg zodra je je eerste opnamen bekijkt op je TV/Monitor…

en wat zijn dan de aanbevolen resoluties enzo om over een goede camcorder te kunnen spreken :wink: ?

Standaard is 800x600 en dat volstaat ook wel lijkt mij.

Als je met Adobe ofzo je filmpjes overzet op HD met een resolutie van 720x576 dan heb je al een data-rate van 3,6MB/sec. Reken zelf maar ff uit hoeveel dat is voor laat ons zeggen 40 minuten vakantiefilm ;).
Komt nog bij dat deze resolutie ruimschoots voldoende is om na montage weer te geven op een TV. Alleen de échte High Definition TV’s (en plasma’s) halen hogere resoluties.