Digitaal fototoestel gezocht

Hoi,

M’n vriendin is van plan eentje te kopen, enerzijds voor haar thesis en daarnaast natuurlijk ook voor normaal gebruik.
Cruciaal voor de thesis, is dat ze er van dichtbij detailfoto’s mee moet kunnen nemen (min of meer macro’s dus, bijvoorbeeld van een insect op een blad of zo). Nu weet ik niet, of dat met instapmodellen kan (vooral scherpte op die korte afstand lijkt mij een groot struikelblok voor dergelijke toestellen).

Ik had haar al voorgesteld, dat ze dat het best met m’n Nikon D70 doet, maarja, vrouwen… wou ze toch zelf een… :confused:
Nu zoekt ze dus eentje van rond de 400 euro, liefst niet ver daarboven, waarmee je dus die scherpe foto’s mee kan maken op korte afstand. En die dus ook geschikt is voor normale vakantiefoto’s en zo.
4 megapixel lijkt mij voldoende, verder denk ik niet direct aan andere specificaties.

Iemand hier ervaring mee? Welk toestel is aan te raden?

FujiFilm F810

Hmm het is idd voor veel cams moeilijk om van dichtbij foto’s (in macro mode) goed scherp te trekken. Neem als voorbeeld mijn Canon Powershot G3 (dit geldt ook voor de G5), hetgeen niet meteen de goedkoopste cam is… macro foto’s van echt dichtbij (afstand lens -> object minder dan 15cm) zijn moeilijk te nemen. De autofocus trekt dat helemaal niet; met de manual focus is het wel te doen, maar ook niet echt geweldig, aangezien het erg moeilijk is om perfecte scherpte te beoordelen op een simpel TFT scherm.

Ik zou haar toch echt proberen die D70 aan te smeren ;). Dat lijkt me het perfecte apparaat ervoor :).

PS hoe bevalt de D70? Ik zoek nl nog een kerstcadeau :).