Dick Bruna boos om SIRE-parodieën

Uit de Telegraaf:

Juristen van de uitgever van Dick Bruna proberen met alle middelen die ze tot hun beschikking hebben een einde te maken aan het massale misbruik van tekeningen van de kinderboeken van hun cliënt. Het gaat hun om de, volgens hun, smakeloze parodieën die via internet worden verspreid. Bruna draagt met de originele tekeningen bij aan een campagne van de SIRE.

Een woordvoerster van de uitgeverij: “Hij maakt al jarenlang heel integer kinderboeken en had dit niet verwacht. Het gaat om inbreuk op op het beeldrecht en gewoonlijk losten we dat snel op. De campagne bleek heel goed bedoeld, maar we hebben de SIRE toch gevraagd te stoppen. Dat is ook gebeurd,” zegt ze. Toen was het eigenlijk al te laat. “Kwaadwillenden begonnen ook plaatjes in Bruna-stijl te maken of ze te stelen. Ze werden dan voorzien van soms op zich wel geestige, maar tegelijkertijd ook uiterst gemene teksten.”

Kwaadwillenden ? :confused:
Ik vind veel van de persiflages eigenlijk best wel grappig al moet ik toegeven dat er ook wel een stel zijn die zeer flauw zijn of erg grof maar ja, niet iedereen is even origineel.

Graag jullie reakties op dit bericht.

net als met dat dagboek dat van 2 studentes uit Utrecht was gejat en op internet geplaatst werd denk ik dat je er weinig meer tegen kunt doen als dit soort dingen eenmaal op internet staat, omdat verspreiding via internet zo simpel en snel gaat. bovendien kun je dan altijd nog je plaatjes op een server buiten Nederland zetten; de eigenaar van een server in het buitenland zal eerst een “court order” willen zien voordat 'ie op verzoek van iemand (die hij verder niet kent en die claimt rechthebbende te zijn) iets van zijn server haalt

Ik vind ze heel geestig.

Oma zit in de tram…

:smiley:

Hij moet toch iets zeggen, maar denk dat ie al die gratis reclame niet zo erg vindt. :slight_smile:

hoelang zal het duren voor het eerste dick bruna plaatje over dick bruna zelf op internet verschijnt… dick bruna is boos, Sire is stoer (oid) :slight_smile:

Ik snap het op zich wel, de afbeeldingen worden misbruikt. Het is een handelsmerk van Dick Bruna en dit is dis een inbreuk van rechten.

Juridisch is het wel te bevechten, maar praktisch zal het niet lukken, want, zoals gezegd, de ene site af en tien anderen pakken het over.

Ik moet zeggen dat ik sommige varianten die ik gezien heb ook wel te ver vind gaan. Maar aan de andere kant, het ondersteunt wel de discussie over veel punten, ook die overdreven parodieën zetten mensen aan het denken, brengen discussies op gang.

De parodie in zijn normaalste vorm is het grootste compliment wat een kunstenaar kan hebben.

SIRE/Dick Bruna zijn hier zelf mee begonnen en het vele gekopieer getuigt van respect en herkenning in de grap.

Overal heb je wel extremisten… zeker op het internet waar iedereen zich kan verschuilen achter de computer die firewall en/of proxy heet.

Niet zeuren Bruna… je bent mateloos populair …

Als je er geen droog brood mee kan verdienen zoals Mr Katz van PKZip , pas dan heb je mijn medelijden.