Definitie van trance

vbimport

Moet voor school een werkje over trance schrijven, k dacht dat het gemakkelijker ging zijn…'k kan er mij iemand een goed definitie geven van wat trance eigenlijk is?? En wat het verschil is met techno en andere consorten???

Thanx

Nou ja, ik zal maar eens een gooi doen:

Trance is geloof ik onder te verdelen in twee soorten. Soft trance en hard trance. Hard trance is bijvoorbeeld sandstorm van Darude. (veel beats en weinig vocals)

Soft trance is een beetje meer top40 trance, zoals on the move (barthezz).

Ik zou zeggen dat het verschil met techno en andere soorten is is dat het een mix is van beats met melodie…

ik weet niet of ik het goed uitleg hoor, maar misschien heb je er wat aan.

trance ?
dat is toch in een andere staat van bewustzijn verkeren ?

Ja idd welke van de 2 bedoel je…

Combinatie van die 2: Josh Wink - Higher state of consiousness :slight_smile: (sorry voor de verkeerde sgreivwijse)

denk zowieso dat het nogal veel met elkaar te maken heeft aangezien het misschien wel eens de bedoeling zou kunnen zijn dat je van trance in trance raakt ?
zou niet weten hoe maar zou toch kunnen ?

Dat kan zekers… volgens mijn zusje (die bestudeerd dat soort onderwerpen graag) kun je van alles in trance raken…

Alleen denk ik dat veel mensen in de trance scene zich laten helpen door een pilletje ofzow :slight_smile:

Originally posted by Dee-ehn
[B]

Alleen denk ik dat veel mensen in de trance scene zich laten helpen door een pilletje ofzow :slight_smile: [/B]

als je naar de kut kwaliteit van de huidige nl trance kijkt kan ik dat wel begrijpen ja :slight_smile:
maar goed hier word afgedwaald en daar schiet z`n werkstuk niet mee op…

dat klopt, laat ik wat gaan definieren:

-trance -> een muziekstijl die in vele sub-stijlen opgedeeld kan worden
algemeen kun je spreken van ritmische muziek waarin veel drumkit geluiden voorkomen en verder hoofdzakelijk is opgebouwd uit synthesizerdeuntjes
we praten over het algemeen over 1/8 maat en een maat komt vaak enkele keren terug
bijzondere samples in de muziek zijn vaak (vrouwelijke) stemmen en stukjes uit films

wowwie :smiley:

Originally posted by Dee-ehn
[B]dat klopt, laat ik wat gaan definieren:

-trance -> een muziekstijl die in vele sub-stijlen opgedeeld kan worden
algemeen kun je spreken van ritmische muziek waarin veel drumkit geluiden voorkomen en verder hoofdzakelijk is opgebouwd uit synthesizerdeuntjes
we praten over het algemeen over 1/8 maat en een maat komt vaak enkele keren terug
bijzondere samples in de muziek zijn vaak (vrouwelijke) stemmen en stukjes uit films

wowwie :smiley: [/B]

in een vorig leven muziekleraar geweest ?

Trance is een muziekstijl die is voortgekomen uit de techno en house stroming en die veel invloeden heeft uit de electropop van de beginjaren 80. Met name de zweverige melodielijnen zijn een kenmerkend voorbeeld. Waren techno en house direct gericht op de dansvloer, zo is trance, ondanks het dansbare karakter, meer uitnodigend om in een rustigere omgeving te beluisteren en bij weg te dromen.

Zoiets?

Originally posted by jojk
[B]Soft trance en hard trance. Hard trance is bijvoorbeeld sandstorm van Darude. (veel beats en weinig vocals)

Soft trance is een beetje meer top40 trance, zoals on the move (barthezz).[/B]

Darude is echt geen hardtrance freund! :stuck_out_tongue: Hoort ook bij die groep van de Top40!!
HardTrance is het stapje voordat je Hardcore denk ik! Hardtrance gaat aardig hard maar de melodie blijft toch wel! Wat je van HardCore nie altijd kan zeggen! :wink:
De wat softere Trance zijn de albums van Tiesto bv! Veel intro gebeuren enzo! :wink:
Wat je in de top40 hoort is gewoon dance vind ik! Is bijna nix trance bij, ook nie die Picotto! Tenminste nie dat nr van in de top40!!

Maar ik ga nu pitten, over 4 uur er weer uit! :wink:

Volgens van Dale

trance (de ~)

1 toestand van gewijzigd bewustzijn waarbij bovennatuurlijke dingen ervaren worden
2 toestand van geestvervoering => extase

Kan inderdaad van veel dingen komen, vereist een bepaalde concentratie en kan versterkt worden door kruiden of andere geestverruimende middelen, maar ook opzwepende muziek die de geest in vervoering brengt kan leiden tot trance.

Als je trance bedoelt zoals mensen dat aanduiden als muziek, dan zou ik zeggen ‘herrie waar ik uiterst zenuwachtig van kan worden’, dat is mijn definitie dan :wink:

Het is al laat, moet toch echt maar eens naar bed…morgen weer op de KUB zijn…

Volgens mij moet je es opzoek gaan naar aantallen BPM’s…als het beetje meezit moet er wel een overzichie zijn van verschillende soorten musica onderverdeeld in de Beats Per Minuut…altijd handig voor een werkstuk lijkt me! :slight_smile:

Ik denk dat dit gewoon een werkstuk word van niks. Ik zal ook even toelichten waarom. Wat is Trance? Dat is jouw vraag. Vraag je dan ook eens af: Wat is Mellow, Gabber, Club, Hardcore, Terror, Acid, Techno, Goa, etc.? :confused:

Ik denk gewoon dat het allemaal maar in een vakje geplaatst moet worden, omdat wij simpele zielen het anders niet snappen. Trance is aantal BPM’s? Dus tussen welke range moet je zoeken? Ik weet het niet! Veel BPM’s is Hard Trance? Wat is Hardcore, Gabber en Terror dan? Weinig BPM’s? Maar je hebt ook Gabber, Techno, etc. met weinig BPM’s! Ownee, Trance is synthesizer…euh…maar dat zit ook in Club, Gabber, Mellow, Techno en Acid! Ik denk dat je je werkstuk beter over House (in het algemeen) kan schrijven. :slight_smile:

Kijk, die Hammerhouse van nu zou 7 jaar geleden als Gabber of Hardcore worden bestempeld. En waar vallen bijvoorbeeld de Klubbheads onder? Club, Trance…maar vroeger maakte ze Gabber en mixte Koen & Addy de House Party CD’s. Simpelweg gezegd: Verander de titel van je werkstuk of hoop dat je een domme leraar hebt die het toch al allemaal niet snapt… :wink:

Suc6! :smiley:

PS: Ter info…House is niet 1/8 beat maar 1/4!

House zou idd beter zijn ja! Maar denk dat je een aardig lang werkstuk kan gaan maken als je echt helemaal terug gaat in de geschiedenis zeg maar…

nogmaals dmv aantal bpm kun je de muziek wel degelijk indelen…MAAR daarna kun je het nog eens in subgroepen indelen…geen zin om al die shit op te zoeken, maar er is vast iemand geweest die nix te doen had en er een mooie site van gemaakt heeft! :wink: Have fun!

Originally posted by -=HeadLesS=-
nogmaals dmv aantal bpm kun je de muziek wel degelijk indelen…

Nah, vertel mij dan maar eens hoe, want ik denk dat je het niet kan. Als ik zeg 175 BPM…Wat is het dan? Ik ben erg benieuwd! :wink:

PS: Velen gingen je voor om die poging te wagen, maar zorg voor goede argumentatie. Die snelheid komt namelijk in bijna alle House stromingen voor!

Originally posted by Euphoria
[B]

Nah, vertel mij dan maar eens hoe, want ik denk dat je het niet kan. Als ik zeg 175 BPM…Wat is het dan? Ik ben erg benieuwd! :wink:

PS: Velen gingen je voor om die poging te wagen, maar zorg voor goede argumentatie. Die snelheid komt namelijk in bijna alle House stromingen voor! [/B]

ben ik dus met je eens…
vaak heb je nummer met verschillende stijlen en snelheden in 1 nummer hoe wou je die dan noemen ?
er zijn genoeg platen die niet in 1 hokje geplaatst kunnen worden…

het verschil tussen techno en trance heeft niks te maken met bpm (ik kan het weten ik produceer techno) Der zijn namelijk wel meer dan 8 verschillende soorten techno waarvan de bekenste Schranzz wat rond de 180 bpm zit en minimal wat soms zelfs rond de 90 bpm zit. De grootste verschillen zit in de structuur van hoe een nummer is opgebouwt. Trance heeft altijd per definitie (net zoals hardcore en hardstyle) een lange break in het midden. (een break is de stilte in de plaat waar de beat weg is en de melodie met een qlimax op komt) in trance is dit meestal gedaan door middel van synths met voornamelijk de bekende string pad geluiden. Die mensen altijd asocieren met trance. Die string geluiden maken de plaat overigens geen trance!! der zijn ook techno platen die dezelfde geluiden hebben. Daarom vergissen zelfs mensen dat ze denken dat het een trance plaat is terwijl het een techno plaat is. 2 bekende techno djs waar die vergissing bij gemaakt word is Remy en Preach wat overigens techno producers zijn en geen trance producer wat vele denken. De eerste 2 albums van armin van buren is ook meer techno gebaseert. Dus wat maakt iets techno en iets trance?. Zoals ik al zei de lange break die kent techno niet echt. een ander fenomeen wat techno onderschijd van alle genres is dat er nooit maar dan ook nooit een drumroffel in voor komt. Je weet wel de bekende 909 drum roffel die vooral dood word gebruikt in hardcore. dit is zowat een geschreven regel. verder wat trance vooral onderschijd van zowel techno als alle andere genres is het gebruik van harmony. Harmony is als je bv een string pad melodie lijn heb met daar onder een bass melodie lijn en daar over een thema melodie. dit zijn dus meerdere melodie lijnen tegelijk en word dus harmony genoemt. Denk maar aan een kerk koor waar ze zeggen dat ze in harmony zingen. Trance bestaat hier uit!! hardcore daar in tegen kent het bijna niet. alleen maar een thema melodie en soms in een break een klein beetje harmony. Promo Kan dit erg mooi vind ik persoonlijk. Techno word het wel gedaan maar niet in alle techno genres. Detroid techno doet het veel maar minimal bv kent helemaal geen melodie zo wat. Techno is overigens altijd meer ritme gebaseert en trance meer melodie. Voor mensen die nieuwsgierig zijn dit is ook het verschil tussen harddance ook wel uk hardhouse genoemt met hardstyle. Hardance maakt veel gebruik van harmony en hardstyle heel weinig. De structuur waar ik het over heb heeft vooral met draaien te maken. Als een plaat meer breaks heeft en meer melodie ben je als dj meer beperkt wat draaien betreft. je bent namelijk gebonden aan die breaks. Hardstyle\hardcore heeft altijd van die stemmetjes zoals de bekende hardcore motherfucker of Hardheads here we go. dan draaien ze de plaat even weg en hoor je alleen die stem als aankondiging van de volgende plaat. Bij trance heb je meestal zo’n korte break dat je 2 sec de thema melodie hoord en dan gaat die weer verder en dan komt die melodie terug in de break helemaal (luister maar naar energy 52 van marco V beste voorbeeld) techno kent dit niet zo sterk. Daarom is het ook niet ongewoon dat bij techno vaker 3 platen tegelijk worden gedraait. Want je bent helemaal niet gebonden aan breaks. Der zit ook weinig op bouw in een techno nummer maar meer in de nummers in de mix. Terwijl elke trance plaat een opbouw kent en afbouw of hardcore what ever. Terwijl bij techno heb je zelfs platen waar helemaal geen opbouw in voorkomt die platen zijn puur meer gericht als gebruik voor in een mix. Zoals ik al zei der zijn heel veel soorten techno en soms is het verschil tussen de een genre en de andere heel klein. sommige dj’s spelen hier mee Remy noemden ik op maar marco V doet dat ook ook. zelfs in hardcore word dat gedaan. denk maar aan industrial hardcore en schranzz ik ken industrial cd’s waar zowel techno producers als industrial hardcore producers opstaan. hoeveel verschillen die 2 nauw eigenlijk nog? Even om nog wat verwarrende dingen uit de wereld helpen wat vaak aan me word gevraagt. Tech-trance is een TRANCE genre en geen TECHNO maar TECH-HOUSE is een TECHNO genre en geen HOUSE Genre Carl Cox IS DUS EEN TECHNO DJ!! Om mensen helemaal gek te maken laten we een forum beginnen wat is het verschil is tussen Detroid Techno en Tech-house haha die kan leuk worden. Dus wat zeg je in je werstuk?? Trance is een harmoniese dance genre waar met name de bekende Synth string geluiden in gebruikt worden. der zijn meerdere breaks waar de dj gebruik van maakt tijdens mixen. vaak is het zweverig vandaar het word Trance want je raakt er van in trance bewijze van. De bpm maakt niet zoveel uit verschilt tussen de 120 en 140 bpm. Het kent altijd een abouwende structuur en een afbouwende structuur en een plaat duurd gemiddeld 7 minuten. Zodat je mooi minstens 2x een anderhalve minuut heb om de volgende plaat en de vorige plaat tegelijk te draaien. oh en der zijn natuurlijk meerdere trance genres o.a Tech-trance, Progresive trance, Hard-trance en GOA trance die weinig mensen kennen maar in belgie en frankrijk kennen ze dat vooral. Dit was het denk ik wel een beetje. Dit is overigens de beste omschrijving van trance want Bpm en hoe hard zegt niks. ik bedoel je hebt hardcore speedcore terror allemaal verschillende bpms Minimal Tech-house elektro schranzz allemaal vershillende bpms en ze verschillen allemaal in hard en zacht (een term waar in nederland te vaak dom over word gediscoseert) Hard is gemeten aan decibel mensen niet aan hoe veel distortion der over de Bass Drum word gedaan en is daarom altijd sugestief. Als jij armin Van buren over je peperdure Instalatie op zijn hardst zet is die altijd harder dan Promo Of nosferatu op je transistor radiotje haha Ik produceer al jaren techno met zij sprongen zowel hardcore als trance Dat vind ik persoonlijk het mooiste van techno omdat er zoveel verschillende soorten van zijn en is daarom de breedste genre met de meeste afwisseling. Je kan naar Trance hardcore of house toe mixen in een mix wat techno betreft en dat kan je niet echt van een ander genre zeggen. (op alle rand debielen nagelaten dan) Vroeger toen ik nog jong was haha was het zelfs gebruikelijk. Mensen als Mauro Picoto en Marco V Johan Gielen Draaiden alle genres door elkaar. dat kon en mocht toen. Tegenwoordig ontstaan er hele rellen als luna een techno plaatje draait op een hardstyle feest. Dit is iets van de afgelopen jaren en word steeds erger helaas. In Nederland is dit overigens vele malen erger dan in andere landen. Ik hoop dat je er wat aan heb in je werkstuk dit alles en dat andere mensen het boeiend vond om te lezen. Techno is trouwens het oudste genre en is een beetje de moeder van de rest. Alle andere genres zijn splitsingen die uit techno komen. Techno begong in de jaren 80 met vooral Kraftwerk en later in Detroid is techno ontstaan zoals we dat nu kennen. Dit is te danken aan de 909 drumcomputer en bij trance was dit vooral te danken aan de Virus Synthesiser. Als mensen leuk vinden om meer info te krijgen mischien over produceren bv mijn e-mail is arjan_miller@hotmail.com Greets Techno Producer R-Jen Aka Tech-Jen Aka Arjan Molenaar

:doh:,

en deze post is al 7 jaar oud lol

mzzl Dúnedain

allereerst sorry dat het in twee stappen is gegaan bij het reageren op deze post maar goed wat ik eigenlijk in de eerste reactie wilde zeggen is het volgende:

uuhhm ik wil niet zeuren maar ik denk dat hij het werkstuk ondertussen wel af zal hebben of het ondertussen wel zal weten. Of misschien zelfs wel nix meer zal interreseren. Deze post is namelijk al 7 jaar oud :eek: :doh::clap:.

Dan het volgende: Maak het geheel een beetje leesbaar. Ik begrijp dat je er een hoop van weet maar je zet me daar een STUK TEKST neer dat is niet eens leuk meer om aan te beginnen met lezen.

mzzl Dúnedain