De uitdrukking: Gas Geven :)

vbimport

Waar komt de uitdrukking Gas geven vandaan? Ik hoorde hem net tijdens de formule 1 en snap eigenlijk niet waar die vandaan komt.

Een auto rijdt naar mijn weten standaard op benzine dus zou de uitdrukking eigenlijk iets moeten zijn zoals benzine geven ?

Kan iemand mij uitleggen waar die uitdrukking vandaan komt?

Opzoeken in het Etymologisch Woordenboek, daarin wordt de herkomst van woorden (en uitdrukkingen) uitgelegd. Van Dale heeft een hele mooie en uitgebreide, maar weet niet of er iets dergelijks ook online of digitaal te vinden is.

Maar misschien heeft iemand dat boek en kan het even opzoeken voor je…

(meestal ontstaan dat soort uitdrukkingen ergens in een verleden, dus daar moet je voor een verklaring gaan zoeken denk ik, hoe zaten motoren vroeger in elkaar)

Ik ga dat hier een keer proberen uit te leggen. Benzine is de brandstof die zorgt voor de ontploffing samen met de onsteking natuurlijk. Als een ontploffing is komt er gas vrij. Dat gas zorgt ervoor dat de zuiger naar beneden wordt gedrukt en terug naar boven komt. Als je dat nu mooi kan sychroniseren dan draait het spel rond.

er rijden ook autos op LPG dat is dus zeg maar Gas.

Maar om bij jouw weten te blijven:

Zeg jij wel eens Plank gas?
Moet dus Plank Benzine worden…

hm, nog maar weinig zinvols gelezen. Een etymologisch woordenboek heb ik niet :frowning: maar aangezien ik over die materie toch les moet geven als beroepsbezigheid :wink:

Ok, hier gaan we
Er bestaan in de automotorenwereld twee belangrijke krachtbronnen die respectievelijk benzine of diesel gebruiken. De verbrandingsprocessen van deze motoren zijn enigszins verschillend. De benzinemotor gebruikt het ottoprincipe (Herr Otto) en de diesel (Diesel) werd afgeleid van het carnot kringloopprincipe.
Om te beginnen bij de benzinemotor :
Om iets te verbranden heb je een brandstof, ontsteking en zuurstof nodig. Wanneer we een verbranding laten geschieden in een gesloten ruimte hebben we een drukstijging door de uitzetting van de lucht. Deze uitzetting zal de oorzaak ervan zijn dat de zuiger naar beneden wordt gedrukt. Benzine op zijn eigen is niet brandbaar, enkel de dampen. Daarom zal de benzine dienen te worden verdampt. Dit gebeurt in de carburator (vergasser). De ideale mengverhouding bedraagt 14.8 luchtdelen op 1 deel benzine. Afhankelijk van de bedrijfstoestand (bv vermogen, leegloop,…) zal er minder of meer lucht worden toegevoegd. Reden hiervoor is de snelheid van de verbranding. Let wel, ik spreek hier over verbranding, niet over ontploffing !!! Het is altijd de bedoeling het lucht/brandstofmengsel gecontroleerd te laten verbranden! (ongecontroleerde verbrandingen : zelfonsteking en detonatie).
Door de neerwaartse beweging van de zuiger wordt dus lucht aangezogen die door de carburator gaat, hierdoor wordt brandstof aangezogen uit de vlotterkamer via sproeiers (gecalibreerde openingen). Misschien heb je vroeger in natuurkunde ook nog iets gelezen over het principe van bernouilli? Wel dat vind je ook terug in een carburator. Via het inlaatspruitstuk en de inlaatklep komt het mengsel dan binnen in de cilinder waar het dan zal worden gecomprimeerd (samengedrukt). Op een bepaald ogenblik zal er een vonk zijn die het mengsel laat ontbranden (max vlamsnelheid ongeveer 30m/s te vergelijken met steen die je in een vijver gooit). Eenmaal verbrand (nooit 100% volledig) zullen de gassen terug naar buiten worden gedrukt.
Spijtig genoeg heeft de benzinemotor maar een rendement van ongeveer 30% (Sankey diagram).

Indien mensen meer willen weten over motoren, laat mij dan iets weten, dan zet ik een cursus die ik maakte online :slight_smile:

Waar het dus in het kort op neer komt : benzine dient eerst te worden verdampt (vergast) vooraleer het kan verbranden. Dit kan gebeuren in een carburator ( vergasser) of injectoren die de brandstof vernevelen in de aangezogen lucht.

greetz
scooby

Ik blijf elke dag leren :slight_smile:

das ook de bedoeling, anders is het een verloren dag :wink:

hoe meer je weet, hoe dommer je je voelt…

wow dat verhaal over die motoren wist ik dus ook nog niet,
wel zo over het algemeen maar hoe het nou precies ging
wist ik nog niet…thanks for posting…

wow scoob, jij weet het!
In het engels(US) is benzine ‘gas’, dus als het gewoon slecht vertaald is een jaar of 50 geleden, kan het ook gewoon daarvandaan komen. Wat me trouwens hoogst onwaarschijnlijk lijkt. Maar ja, het is een theorie.

Mooi verhaal daar niet van, maar je begint met:

<<Om te beginnen de benzinemotor>>

Maar wanneer komt het bij de Dieselmotor? Het kan zijn dat ik erover hee heb gelezen, maar het kan ook zeker zijn dat jij het bent vergeten op te schrijven.

Dat is nu eens echt leerzaam. :slight_smile:

Misschien nu even dan een domme vraag maar hoe ga je gas geven bij een auto met een (jawel) electromotor, nu hebben we toch even een probleem, toch? :confused:

Kijk hebben we een autotje dat rijdt op water dan snap ik het wel met dat gas, toch? :confused:

Nu ik zeg maar zo verklaar dit eens nader.

Aha ik snap het nu wel denk ik :slight_smile: Het was ook niet zo erg als er niemand was die het niet wist maar het is altijd leuk om wat bij te leren

Bedankt allemaal en dan in het bijzonder ^scooby2^

antwoord aan observer : eenmaal een begrip ruim verspreid is blijft het in gebruik
antwoord aan totibbs : euh, als ik deze nacht wat tijd heb tik ik hier wel een paar regeltjes over de dieselmotor

vandaag heb ik gekeken om mijn cursus die op mijn werk op pc staat op cd te zetten, de eerstkomende weken zal ik hem dan wel ergens op het net zetten

greetz
scooby

Originally posted by ^scooby2^
[B]antwoord aan observer : eenmaal een begrip ruim verspreid is blijft het in gebruik
antwoord aan totibbs : euh, als ik deze nacht wat tijd heb tik ik hier wel een paar regeltjes over de dieselmotor

vandaag heb ik gekeken om mijn cursus die op mijn werk op pc staat op cd te zetten, de eerstkomende weken zal ik hem dan wel ergens op het net zetten

greetz
scooby [/B]

Goed idee, U uitleg over benzinemotor vond ik SUPER :wink: .

Meestal zijn die dingen zo moeilijk uitgelegd, dit was dus echt verstaanbaar.

^scooby2^ waar kan ik die cursus van je vinden man. Staat deze op het net???

nog niet, zal ergens begin augustus worden want dan het ik pas gedaan met lesgeven.
Het volgende probleem is voldoende ruimte vinden om hem te plaatsen (+100mb). Eerst opsplitsen in pagina’s zodat het niet te lang duurt om iets op je scherm te krijgen :wink:
Vorige nacht had ik een artikel getypt over de dieselmotor maar er is een en ander verkeerd gelopen met de reply want blijkbaar was ik nog niet ingelogd en toen ik terugkeerde naar vorige pagina was ik alles kwijt :frowning: Misschien vanavond nog :slight_smile:

greetz
scooby2

Originally posted by ^scooby2^
[B]nog niet, zal ergens begin augustus worden want dan het ik pas gedaan met lesgeven.
Het volgende probleem is voldoende ruimte vinden om hem te plaatsen (+100mb). Eerst opsplitsen in pagina’s zodat het niet te lang duurt om iets op je scherm te krijgen :wink:
Vorige nacht had ik een artikel getypt over de dieselmotor maar er is een en ander verkeerd gelopen met de reply want blijkbaar was ik nog niet ingelogd en toen ik terugkeerde naar vorige pagina was ik alles kwijt :frowning: Misschien vanavond nog :slight_smile:

greetz
scooby2 [/B]

Jammer dat je die cursus niet online gezet hebt :rolleyes:

Nou mensen , waar komt de uitdrukking

Trap 'em op zijn staart

dan vandaan ?

Is er vroeger iemand geweest die zijn rijdier eens flink mepte en toen erachter kwam dat het beestje sneller ging lopen ? :slight_smile:

En waarom zit die uitrukking ook in het taalgebruik van de automobiel ? :slight_smile:

sorry jongens maar de backup op het werk is nog steeds niet gedaan en thuis heb ik hem niet op puter staan :frowning:

Beloofd is beloofd, als ik hem heb zet ik hem op het web en geef ik ook wat meer uitleg over diesel. Waarom nu niet? Ik zit met een gigantisch tijdstekort :wink:

greetz
scooby2

Originally posted by Mr. Belvedere
[B]Nou mensen , waar komt de uitdrukking

Trap 'em op zijn staart

dan vandaan ?[/B]

Dat komt uit de tijd van de Hondenkar… Als de schillenboer haast had dan trapte ie’em op z’n staert! :stuck_out_tongue: