De Sint belaagd

Politie beschermt Sinterklaas tegen rellen

Uitgegeven: 15 november 2002 10:25
Laatst gewijzigd: 15 november 2002 10:57

HAARLEM - Sint-Nicolaas en zijn Zwarte Pieten krijgen zondag bij de intocht in de Haarlemse wijk Schalkwijk extra politiebegeleiding. Dat heeft een woordvoerder van de politie vrijdag bevestigd.

Vorig jaar zorgde een groepje allochtone jongeren voor enige onrust bij de intocht van Sint. Ze vonden het onterecht dat Pieten als de domme knechten van de goedheiligman werden neergezet. Daarom gooiden ze pepernoten hard terug en trokken ze aan de ‘haren’ van de Pieten.

De politie zegt dat er geen direct verband is tussen deze incidenten en de extra politiebegeleiding dit jaar. Vast staat wel dat Sinterklaas en zijn gezelschap zondag voortdurend onder bescherming staan van de politie.

=============================================

Ik vind dat we deze tradities gewoon in ere moeten houden en ons niet moeten aanpassen aan een paar hufters.
Een paar jaar geleden waren er in een paar steden ook blauwe- rode- gele- en groene pieten.

Niks mis met de Sinterklaas traditie ; Dat geleuter over discriminatie moet maar eens afgelopen zijn. Doe er dan gewoon niet aan mee.

He,

Gewoon mee doorgaan, het is onze traditie en als ze dat niet aanstaat dan moeten ze maar binnenblijven zitten en de gordijnen dichtdoen!

Dat gezeur over discriminatie is veel te ver doorgeslagen naar de verkeerde kant.

Grtz

het gaat er hier toch om om de kinderen te vermaken
een zwarte piet is voor kinderen net zo heilig als de sint

En een boer heeft toch ook knechten, mogen ze mij weleens gaan uitleggen wat het verschil is
alleen dat snappen ze vast zelf ook niet, niveau van deze personen hoef je mij ook niet meer te vertellen…

gewoon laten zoals het is
het gaat toch om het vermaak van kleine kinderen niet om het vermaak van buitenlandse mensen

de Sint is toch blank? alsof wij (blanken) het fijn vinden om als ouwe zak neergezet te worden.

Ofwel, we vinden het allemaal niet leuk.
Maar dat compenseert elkaar dan weer mooi.

En de kinderen vinden het prachtig. Daar gaat het om.

Probleem is dat allochtonen deze traditie niet of nauwelijks kennen. En dus maar onrust stoken…

Ik vind niet dat wij voor een stelletje ruziezoekers moeten buigen. Net zoals “de wereld” niet zal buigen voor terroristen. Ofwel, die ouwe moet gewoon komen. Desnoods moet ie dat wagentje van de Paus lenen…

De Sint moet blijven!

Dit gaat me toch te ver? Wat is het volgende, elk schilderij waar een negertje opstaat verbranden? Vroeger werden negers als slaven en knechten gebruikt en nu vinden wij dat erg. Maar tradities zijn overblijfselen uit het verleden en jullie weten wel hoe ik denk over het verleden :slight_smile:

Toevallig komt Sinterklaas uit Turkije. (Dit is waar)

Deze was toevallig blank en had wel hulpjes zoals de Turken. Dat de Turken niet blank zijn kunnen ze ook niks aan doen. (Ik weet niet helemaal of dit waar is.)

Die stomme allochtonen hebben altijd wat te zeiken. Rot dan gewoon op. Ik wordt het een klein beetje zat. Altijd weer in het nieuws. Ga dan weer terug naar je eigen land en ga daar lopen zeiken!!! Voor de allochtonen die zich wel kunnen gedragen en gewoon normaal doen worden hier wel de duppe van. :frowning:

bepaalde dingen zijn nou éénmaal zo: zwarte pieten bijvoorbeeld zijn zwart. dat is zo ontstaan in de loop der tijd, en heeft misschien wel wat met discriminatie te maken gehad (een paar eeuwen geleden was iedereen die zwart was “dus” dom) maar inmiddels niet meer, zou ik zeggen.
een vergelijkbare zaak is het moeilijk gaan doen over woorden die in de loop der tijd een bepaalde betekenis hebben gekregen (“neger” en “turk” bijvoorbeeld). (zie over “turk” trouwens ook deze pagina (ff CTRL-F’en naar “turk”))
door te klagen dat bepaalde betekenissen uit de Van Dale moeten wijzig je nog geen taalgebruik (zie de reacties op laatstgenoemde site).
sommige dingen zijn nu eenmaal zo, daar moet je je IMHO bij neerleggen…

Edit:

extra link erbij gezet

sinterklaas rulez, dus lekker houwe zo.

De Sint met z’n Pieten moeten blijven !!

Iedere cultuur heeft zo z’n eigen tradities die misschien voor andere culturen niet zo vleiend zijn maar ja. :slight_smile:

Straks mogen we ook geen Belgenmoppen meer vertellen :wink: :wink:
(sorry Dansmug) :stuck_out_tongue:

Originally posted by soezepoes
Straks mogen we ook geen Belgenmoppen meer vertellen :wink: :wink:
(sorry Dansmug) :stuck_out_tongue:

Kan me weinig schelen hoor, zoals je zelf zegt: wat jullie vertellen zijn moppen, wat wij vertellen is de waarheid. :stuck_out_tongue: :smiley:

Sint 4 ever
wtf zwarte piet blauw ? krijg de !@#$ voor wie moeten we dan doen? ik bedoel wie was er nou eerder piet of die negers hier? ok piet mooi dus die blijft zwart dan moeten die negers maar andere kleur nou goed?

Ze zingen toch in 1 zo’n liedje van “Ik ben dan wel zwart als roet, maar ik ben wel goed.” Of iets dergelijks. In elk geval, dus er wordt hier gezegd dat zwart met slecht geassocieerd wordt? :confused:

Anyway, ik vind dat de pieten knuppels moeten krijgen om kinderen die pepernoten jatten te meppen en andere lastige figuren neer te knuppelen. :stuck_out_tongue:

smerige vreemdelingen als ze nu ook over die traditie beginnen te zeiken. Laat sinterklaas gebeuren zoals het is.

Voornamelijk dus voor de kinderen. Die kinderen denken helemaal niet aan rassendiscriminatie maar aan cadeautjes. En zo hoort het ook voor diegene de de sint belaagd een goed pak rammel van de roe :cop:

Aan al onze allochtone “medemenschen” blijf met je poten van onze cultuur af.

Wij moeten eens wat zeggen over jullie koran dan lopen jullie ook gelijk allemaal te zeiken dat we jullie cultuur moeten respecteren.

Als je je niet aan kan passen aan de gebruiken van een ander land PLEUR dan weer op naar je eigen rimboe.

Nee daar durven jullie niks te zegeen (zeiken lijkt er meer op) want dan word je geleik door de een of ander omhoog gevallen dictator voor de rest van jullie pest leven op gesloten. KANKER PARASIETEN

D@RKNeSS

Het zelfde geld trouwens ook voor onze vriend de kerst man die zien we tegen woordig ook al veel te veel en veel te vroeg.
Wacht hiermee tot na 5 Dec.

Verdomme die kerstvent stamt notabene van onze sinterklaas af.
met dank aan onze voorouders die het lef hadden te emigreren in plaats van ergens te gaan parasiteren. en hun zelf aan te passen en een land mee helpen op te bouwen.

D@RKNeSS

Okee ik zal wel weer te ver zijn gegaan maar het moest er ff uit

MZL

Originally posted by D@RKNeSS
[B]Het zelfde geld trouwens ook voor onze vriend de kerst man die zien we tegen woordig ook al veel te veel en veel te vroeg.
Wacht hiermee tot na 5 Dec.

MZL [/B]

ik vind zoiezo dat alles al veel te vroeg in de winkel ligt je kon hier bij ons al in setember pepernoten en kerstkaarten kopen wacht dan in ieder geval met de sint spullen totdat ie het land binnen komt en met de kerstspulen tot hij het land weer uit is