De overstap naar Linux

Nadat ik erg veel positieve reacties heb gezien wil ik linux ook wel eens proberen (momenteel bezig om de iso - Mandrake 8.1 - te downen)

Ik heb echt geen idee of ik het zelf ook goed vind, vragen zoals: wat doe ik met Dos, worden me branders nog herkend, zijn er goede alternatieven voor Flash (swf) email programma’s, Photoshop, Cool Edit Pro, Binaries downloaders (warez downloaden) enz. En natuurlijk zou ik het liefst 2 besturingssystemen naast elkaar willen draaien op 1 systeem (dualboot)

Maar belangrijkste vraag is toch wel hoe ik het hapje weer tot de oorspronkelijke staat terug breng wanneer het mij “tegen valt”

De motieven voor de “overstap” zijn talrijk, met name MS’s houding (m.b.t. de introductie) en gedrag op (de voortvarendheid van stabiliteit) zijn er 2, ook dat je er “normaal gesproken” steeds meer voor moet betalen, nou goed, je snapt het al, tijd voor iets nieuws en van wat ik hoor ook nog eens meer stabiel.

Kortom, m’n eerste voorzichtige stap is gezet.

Ik heb ook wel eens geprobeert die stap te nemen, maar omdat ik daarin te onervaren ben (net als in dos trouwens) en omdat er niemand in mijn omgeving kennis van Linux heeft heb ik het toch maar niet geprobeert!

Maar laat je bevindingen weten!

je moet he natuurlijk zelf durven. een goed moment is als je windoos toch al opnieuw wilt installen. Dan probeeer je eerst linux.
Dus zelf willen en durven. Verder is het natuurlijk heel handig als iemand in je omgeving weet hoe het allemaal werkt…

Linux 0wnz…

First you gota know:

Beginners: Redcrap, Suse of Mandrake

Pro’s: Slackware

Webserver’s: Debian, Turbolinux

Verder linux rulled supah en voor elk windoos app zijn alternatieven zo niet betere…

What about OpenBSD ?

Ik overweeg momenteel ook de overstap. Ik ben momenteel op mijn 2e comp Linux (Mandrake 8) aan het pilot testen / uitvogelen en moet zeggen dat het redelijk goed bevalt.

Wat je in acht moet nemen is dat bijna nix op dezelfde manier werkt, en dat voor sommige opdrachten er veel meer handelingen verricht moeten worden. Dat brengt natuurlijk wel met zich mee dat het ook een stuk flexibeler is dan Windows. Ook kwa functionaliteiten biedt het meer dan Windows. Je kunt je comp standaard als ik weet niet wat voor servers allemaal installeren. Webserver, FTP, SQL, Firewall etc etc. Kost wel wat extra opstarttijd maar dat is het waard.

Wat ik je kan adviseren is gewoon Mandrake (uit het oogpunt van gebruiksvriendelijkheid en idioot-proof gehalte) naast Windows te installeren en te gaan testen.

1. kijk dat je al je hardware goed aan de gang krijgt
  2. kijk dat je software vindt die je bestaande software vervangt
  3. zorg je dat van alle gemaakte modificaties een notitie maakt zodat een herinstall mogelijk is…

Originally posted by Mr. Belvedere
What about OpenBSD ?

Euh… nou niet meteen te hard van stapel lopen…

FreeBSD ok dat verschilt niet veel van linux maar OpenBSD?

okie bedankt mannen voor jullie reactie :slight_smile:

Paar dagen geleden zat ik te bedenken HOE ik moest starten, eerst van alles een backup gemaakt (20 gb via netwerkje) en toen me grootste hdd afgesloten (6 gb hdd gebruikt voor het installeren van linux) deze was dus niet gepartitioneerd.

3 cd’s (cdrw’s) was nodig om de complete mandrake 8.1 te branden (allen bootable) kep een optische muis (logitech - usb) HP Scanjet (5300 - usb) 890 HP printer, LG915 monitor, 1,5 mb ram, SBLive Platinum, Realtek Netwerkkaartje en natuurlijk de basic stuff (cd branders, cdroms)

Ffies bootable cdrom enablen in de bios en daar ging ie dan…

Veel uitleg bij de eerste installatie soms overbodig, maar in principe natuurlijk handig voor ieder.

Je kunt uit diverse talen kiezen dus ook nederlands, wop en je hebt een nederlands OS :slight_smile: ++

M’n USB apparaten werden al met de eerste boot herkend EN de dpi van me muis was net zo goed als wanneer ik in win werk (schokt wat meer bij install van win) ++

Alles van het hierboven genoemde werd al direct herkend, alleen bij het uitprinten van een testpagina spuugde mijn printer 2 papiertjes uit i.p.v. 1 (wel haarscherp - 600 dpi) +

Netwerk instellingen waren een klein beetje verwarrend (ik werkte op client pc en moest dus verwijzen naar de server - MSHOME, IP : 192.168.0.1) maar toen ik koos voor volgende ik al had verzonnen dat dat niet goed zal werken…

Een paar keer “gaat U akkoord met de condities” -

En hop het systeempje werd opgestart. veel info weer (vind ik wel plezierig) en na een korte pauze mocht ik kiezen wat voor “schil” ik wilde gebruiken (ik koos voor standaard) nogmaals ffies het netwerkje laten werken (Linux “ziet” veel sneller of je internet “ontvangt”) en ja hoor, zat ik alweer op CDFreaks, alleen de cookies werden niet onthouden.

Je moet inderdaad heel anders gaan denken, net zoals de overstap van Atari 1024 naar de PC toen. Ok ffies me partitie openen… uh hoe doet ik dat :confused: kan het maar niet vinden, oh ja, niet meer in win-denken… file:/user/loek <= zoiets moest het zijn, toch wel gevonden, alleen hoe benaderde ik de andere partitie… zoeken zoeken, maar heb dat (nog) niet gevonden. Veel overeenkomsten met Win zijn er wel, start- taak balk, klokje op dezelfde plaats. Audioripper zit er al in, net als een tekstverwerker enz.

Al met al moet ik zeggen dat ik onder de indruk ben wat linux al kan, in tegenstelling tot wat ik verwacht had. Het eerste doel is het “begrijpen” hoe Linux werkt, daarna zou ik een server ermee willen opzetten, met dus een connectie naar elke client in het huis (dus Turbolinux komt later :p)

Ik kan niet zeggen dat het beter is dan de “ander” want daarvoor moet ik nog meer spitten in Linux, het liefst vind ik per direct een goed database programma (voor het archiveren van me muziek) Cool edit pro vervanger en wat ik al eerder heb genoemd, ja dan is de overstap NOG gemakkelijker.

Door de install (en het werken met linux) heb ik een beetje mogen ruiken waar iedereen het over heeft en weet ik nu immers hoe ik de install ongedaan kan maken en het systeem in de oorspronkelijke staat kan terug brengen.

WinXP (of Win2k) opstarten (via CDrom) partities waar linux op staat geïnstalleerd verwijderen en indelen naar FAT32 (in mijn geval) daarna in Fdisk nog eens configgen (want er mogen natuurlijk niet TWEE partites geactiveerd zijn (wat ik dus had)

Nu is alles weer in de oorspronkelijke staat (WinXP) en ik wil het nog eens proberen om voor een andere install te kiezen onder Linux (er waren 3 opties, welke weet ik al niet meer) koos dus voor Linux only ofzo…

Het disablen van me primairy hdd was achteraf goed gekozen (gewoon de stekker eruit halen) omdat hiermee ik snel kon switchen van Linux naar WinXP, maar zoals gezegd, als je 2 hdd’s hebt aangesloten en linux staat er nog steeds op, zal Linux ook worden opgestart, het is dus belangrijk om het Linux HDD “uit te zetten” (kep me computerkast altijd open, dus hier geen probs)

• Omdat ik andere ook vaak zie babbelen over Linux… is het misschien een idee voor CDFreaks om een Linux board te maken? -

De 3 cd’s van Linux vind je hier (ook Slackware) met nero branden (burn image)

Originally posted by SoulShower
- Omdat ik andere ook vaak zie babbelen over Linux… is het misschien een idee voor CDFreaks om een Linux board te maken? -

Daar ben ik al heel lang voor!! En verder, je kunt met linux very easy een boot menu maken (lilo) zodat je bij de boot kan kiezen welk os je wilt.

Originally posted by Sorcerer
[B]

Daar ben ik al heel lang voor!! En verder, je kunt met linux very easy een boot menu maken (lilo) zodat je bij de boot kan kiezen welk os je wilt. [/B]

Op de nieuwe red hat 7.2 wordt ook de “nieuwe” bootloader Grub meegegeven , da’s een meer grafische lilo , ziet er heel mooi uit.

Ik heb echter het probleem dat ik de linux partitie(s) niet meer kan benaderen , door dat ik even de 2nd ide schijf moest verwisselen , moest ik even de c: schijf opnieuw fdisk /mbr en sys’en anders startte de bak niet door (grub hing vast).
Nu wil ik graag mijn linux weer terug (oude 2nd ide schijf er weer in waar rooie hoed op staat). Ik ga wel eens een keer rondspoken op de verschillende linux sites , moet vast wel te vinden zijn. En anders bied Xosl (www.xosl.org) wel uitkomst denk ik.

Maakt mandrake ook gebruik van KDE of Gnome overigens ?

Uiteraard!!! Mandrake is alleen een distributie van de kernel… Op de kernel zelf kun je elke X-Windows draaien die je maar wil dus Gnome, KDE, Enlightment etc… Maar dit is bij elke distributie zo.

Verder kun je trouwens met lilo dood simpel je bootmenu weer in je mbr zetten als je die eruit hebt gehaald.

ah, nou waar en wanneer stel ik die lilo in? want bij de eerste install zag ik ut niet… of toch :confused:

Het liefste heb ik natuurlijk Linux & XP op 1 partitie waarvan ik dan ook nog eens een backup kan maken onder Ghost, of is dat te veel gevraagd? tja ikke vraag ut maar :slight_smile:

De speurtocht naar allerlei applicaties ter vervanging van XP is alreeds begonnen :wink:

Ik had overigens nooit verwacht dat de installatie zo makkelijk zou zijn, had toch wel rekening gehouden met apparaten die niet goed functioneren, maar niets van dat alles, me very impressed !

Bedankt Sorcerer voor de tip :slight_smile:

LiLo is een bootloader deze wordt standaard met sommige distro’s meegeleverd, o.a. met slackware.
Als deze niet standaard wordt meegeleverd kun je hem vast wel ergens downloaden.

Check vooral veel:
http://www.sourceforge.net
http://www.kernel.org

http://www.linuxdoc.org

En voor alle chat freaks is er ook MSN voor Linux:
http://gabber.sourceforge.net

ah perfecto :slight_smile:

heb al ut e.e.a. gelezen en begin het al een beetje te snappen (directory structuur enz) bedankt daarvoor

ik kwam ook deze tegen : http://slashdot.org/article.pl?sid=01/10/26/1913257&mode=thread (ook een ext. OS loader) maar ik blijf maar ffies bij Lilo, als ik het goed begrepen heb, moet deze ook in de Mandrake 8.1 iso’s bevinden… Omdat ik van een lege partitie op heb gestart, kreeg ik geen menuutje (logisch achteraf natuurlijk) dus weer later ffies proberen.

Ik heb trouwens ergens gelezen dat je ook Windows app. kunt laden onder Linux, maar ik weet niet meer waar dat stond…

Soulshower: zodra je (veel) goeie apps hebt gevonden, laat het ons ff weten :wink:

Ennuh het is NIET mogelijk om Linux en XP op 1 partitie te zetten aangezien Linux op ext2, ext3 (binnenkort) of ReiserFS loopt; XP loopt op FAT32 of NTFS.

Het is echter wel mogelijk met Ghost een image te maken van een complete drive, dan wordt je complete partitionering meegenomen. Of Ghost standaard linuxfsén ondersteunt weet ik niet, maareuhh je kunt het allicht proberen. Moet je anders eens kijken of Ghost een soort van RAW data ondersteunt…

Klopt dat kan met VMware of Wine. Dan kun je de meeste windows appz onder linux draaien!

hehe jij snel, kwas net op de site : http://www.vmware.com/download/ dat kan nog erg interesant worden :slight_smile:

moet alleen dan nog ffies een werkende full versie vinden… als ik um vind schuif ik um wel door (als dat gewenst is :))

Mwah, ik kan ook wel ff een werkende full versie doorschijven als dat gewenst is! :cool:

Nou kat je al ge-pm-ed maar je box is vol ofzo :confused: kep inmiddels de werkende crack gevonden, dus als je um niet hebt…

Tis trouwens wel een erg grappig progamma, gewoon Dos, Windows 98 of wat dan ook in een “window” moest zelfs hdd partitioneren (virueel) reinstallen met Windows 98, zo kan je in een image je “oude” of nieuwe bestuuringsysteem toch nog werkend zien :slight_smile: