De artiesten beginnen zich te knijpen

vbimport

Protest artiesten tegen kopieëren cd

Een groep Nederlandse artiesten is een actie begonnen tegen illegale muziekkopieën. De zangers en zangeressen, die zeggen door de verkoop van cd-branders en blanco plaatjes alleen al dit jaar tussen de 100 en 150 miljoen gulden mis te lopen, spreken zich vanaf 25 oktober via televisiespotjes uit over de broodrovende activiteiten.

In de spotje zijn bekende Nederlanders als Guus Meeuwis, Xander (van Volumia!), Pascal (van BlØf) en Anouk afgebeeld met een dichtgenaaide mond. Ilse DeLange en Barry Hay zijn op dezelfde manier te zien op grote billboards. "Als iedereen maar blijft kopiëren, is het snel gedaan met de muziek", luidt de boodschap.

Volgens Maarten Steinkamp van de stichting Stichting Collectieve Promotie Geluidsdragers (CPG), waarmee de artiesten de actie organiseren, worden in 1999 naar schatting 40 miljoen blanco cd's (ook wel recordables genoemd) verkocht, waarmee de illegale muziekkopieën gemaakt kunnen worden. Vorig jaar waren dat er 'nog maar' vijftien miljoen.

Niet alleen de artiesten zelf spreken zich tegen de kopieerdrift uit, maar ook de vakhandel en de muziekbranche. De campagne loopt tot maart volgend jaar en kost ongeveer twee miljoen gulden.

Grtz crackfire
http://crackfire.8m.com

Misschien moeten ze de cd’s dan niet zo duur maken, ze maken al genoeg winst!!

TheScape

Ik vraag me af wie er nog originele muziek cd’s koopt. Dikwijls staat er
maar 1 of 2 hits op en de rest is vulling.
Bij veel cd’s zit zelfs geen boekje met de teksten bij, wat is dan het nut
om een muziek cd origineel te kopen? Zeker niet om die stinkend rijke artiesten
nog rijker te maken.

Wat vind je van dit artikel? Zit wel wat waarheid in.

Kopiëren is diefstal

Al die software paketten zijn onbetaalbaar voor Jan met de Pet. Hoeveel keer
dat ik dat al moeten horen heb kan ik zelfs niet meer herinneren. De ijverige
softwarepiraat vindt het ongehoord om zoveel geld te moeten neer tellen voor
een spel. Voor gamessoftware bedraagt de prijs gemiddeld 1800fr.
Als je dan aan één van deze personen vraagt (die beweren dat originele software
onbetaalbaar is) over welke PC configuratie zij beschikken, dan blijkt dat velen
onder hen een configuratie met een prijskaartje van wel 100000fr bezitten.
Daar gaat de logica toch even de mist in …
Het gaat er bij deze mensen nog steeds niet in dat software kopiëren
regelrechte diefstal is! Het is alsof software zomaar gratis zou moeten zijn.
Wel, ik heb nieuws voor deze heerschappen : aan elk nieuw spel wordt er
ontzettend hard gewerkt. Het enige dat je met kopiëren bereikt is dat je deze
hardwerkende mensen van hun broodwinning berooft en dat de prijzen van de games
omhoog gaan, ofdat er gewoon geen goede games meer uitkomen. Kopiëren benadeelt
de mensen die het spel serieus spelen en wel originele sofware kopen, zij moeten
daardoor meer voor hun software betalen.Ik geef toe, eigenlijk is software te
duur. Een prijs van 1000fr zou meer dan acceptabel zijn. Als iedereen het spel
een beetje eerlijk zou spelen zou deze prijs zonder meer haalbaar zijn.
Als je het spel origineel koopt heb je er bovendien meer plezier aan dan dat
je het links of rechts kopieert. Software piraten nemen niet de minste moeite
om software die ze kopiëren uit te proberen en missen zo veel spelplezier.

ShakZ:

i.v.m. de software CD’s heb je misschien wel gelijk, copieren is broodroof. Toch heb ik al heel wat (spotgoedkope) backups gemaakt voor mensen die een PC hebben die maar net de minimum eisen haalt.Zij hebben dus absoluut het geld niet om die 1800BEF neer te tellen.

Maar wat denk je dan over de muziek CD’s (waar deze topic eigenlijk om draait)?

Wist je dat artiesten ongeveer 50BEF per CD van 650-750BEF ontvangen? De rest gaat naar producers, distributie, platenhandel,…
Het gaat zelfs zo ver dat producers helemaal GEEN risico willen lopen. Ze willen absoluut zeker zijn dat elke CD die ze releasen een hit wordt.
Gevolg is dat slechts een heel klein aantal artiesten de kans krijgt om een CD uit te brengen.
Lou Bega (mambo nr5) had zijn hit verleden jaar al klaar, maar vond geen producer die “het risico” wilde nemen…

Wist je trouwens dat de productie van silverdiscs (persen) nog geen 20BEF/CD kost? ; met doosje en hoesje is het iets van een 35BEF.

En als er nu iets is wat ik helemaal niet wil steunen dan is het wel de arrogante platenindustrie. Zij kondigden al vanaf het begin van het CD-tijdperk een forse prijsdaling aan. Intussen zijn we meer dan 20jaar verder en i.p.v. een daling, is de prijs per CD nog gestegen.

Voor wat mezelf betreft: ik behoor waarschijnlijk tot de groep mensen met PC’s met een aardig prijskaartje. (althans als ik de volle pot zou moeten betalen; ik beschik enkel en alleen maar over goede apparatuur omdat ik een paar “goede connecties” heb)

Ik ben dan ook bereid om te betalen voor een spel dat ik echt de moeite vind (vb Falcon4 heb ik origineel; Unreal ook). Ik ben echter niet bereid om te betalen voor spellen als NFS of Fifa; voor die paar keer dat ik zo’n spel speel, gebruik ik liever een backup.

Voor alle overige software heb ik trouwens een licentie; Windows, Office, Adobe Premiere, Nero, Adaptec, Norton,…

Deze reply is zeker niet bedoeld als aanval tegen jouw, ShaxZ. Als het wel zo overkomt, Sorry dan.

Je moet er gewoon eens over nadenken hoe het mogelijk is dat piraterij in de muziekwereld zo’n grote vlucht heeft genomen; dat kan toch alleen maar omdat de prijs kunstmatig hoog gehouden wordt en de mensen niet meer bereid zijn om die schandalig hoge prijs nog te betalen.
Dus: verlaag de prijs en de piraterij verdwijnt vanzelf.

Waaaaw, ik denk dat ik nu mijn record reply-lengte ruimschoots overschreden heb

cu

[This message has been edited by BhackStage (edited 17 October 1999).]

Conclusie:

De enige manier om software/audio piraterij tegen te gaan is het gat tussen de prijs van een originele cd en die van een recordable te verkleinen. Aangezien dat niet erg wil vlotten zal piraterij dus gewoon doorgaan

Al kostte een CD 20 piek, dat boekje, het hoesje en de opdruk v.d. CD zijn al reden genoeg om hem in de winkel te halen. Ik bedoel, als je voor dat ene tientje meer een echte kan krijgen, wie loopt er dan nog naar de piraten? De muziekindustrie zijn gewoon afzetters, en ze maken zichzelf kapot.
En het ergste is, dat ze zelf toekijken, en toch niets doen.

Voor alle duidelijkheid, ik heb dat artikel niet geschreven.
Ik wou gewoon de mening eens weten van software piraten over dit artikel.
het is overgetypt uit een magazine.

Ikzelf heb geen enkel programma origineel (zelf windows niet) maar ik heb toch
wel verschillende games origineel.
Ik heb enkele originele muziek cd’s maar dat was altijd als cadeau.

Waar ik het mee eens ben is dat je veel meer plezier hebt aan een
gekocht spel. Als je vast zit in een gekopieerd spel geef je het snel op.
Games software is nog iets te duur, maar een vijftal jaar geleden kostte een
PC spel nog 3000fr, dat is toch al een positieve evolutie.
Hoeveel een artiest verdient op een cd weet ik niet, maar 500fr vind ik toch
wel erg veel.

Ik heb niets tegen piraterij, de prijs van originele cd’s moet verlaagd worden
en zolang dat niet gebeurt koop ik regelmatig kopies.

Dat de BSA en Buma/Stemra hier maar eens over nadenken…

Ja, dit is waar, ik heb zo´n spotje al gezien op het nieuws, mij boeit het niet hoor. Niemand zal zich er iets van aan trekken en het kost hun alleen maar meer geld om die reclame te maken en uit te zenden. Moeten ze die cd´s maar niet zo gdv duur maken. Al die artiesten zijn al rijk genoeg.

Ze zeiden op het news volgesn mij ook dat er dit jaar in NL meer lege cd´tjes zijn verkocht dan audio cd´s.

Naja, let er gewoon niet op en just burn !

Greetz,

BoDyBaG

Misverstandje: artiesten verdienen 50 (vijftig!!), geen 500 Bfr per CD!!!.
Dat is nu net het probleem; de artiesten krijgen niets per CD; alles gaat naar die platenindustrie.

CD’s moeten gewoon goedkoper worden, zolang moet er gebrand worden…

toch ?

-== Im # 1, so why try harder ?, huh ? ==-
-== http://www.Not-Allowed.8m.com ==-

Jullie kopen toch allemaal een origineel exemplaar van mijn nieuwste hit, hé?
Vanaf volgende week in de winkel voor SLECHTS 30 gulden!
…Keep on burning…Jé…Keep on burning…

En dan koop je gvd een orgineel spel, ken je de dag daarna gelijk een patch gaan downloaden van een paar mb om het geluid aan de praat te krijgen, (TOmbraider III) of een patch van ongeveer 18 mb voor SIN.

duuh,

Legale muziek cd’s zijn niet alleen duur, er zijn vaak ook niet eens goeie verzamel cd’s, als je bijvoorbeeld iedere maand een dubbel cdtje wilt met top100 muziek … hebben ze niet eens legaal, illegaal wel

Als er een legale maandelijkse dubbel cd zou zijn (die ook goed was) en die dan voor 4 10tjes verkopen loopt dat denk ik wel goed …
want dat is altijd nog veel goedkoper als singles kopen van 17.50 p/s ofzo
… maar dat zal wel niet zo snel gebeuren, dusseh … piraterij rox en BUMA/STEMRA sux!

hit eXplosion Inc.
-mail- hit_explosion_inc@yahoo.com
-site- http://hitexplosion-cd.webjump.com

Ja de artiesten verdienen inderdaad niet zo heel veel, maar toch genoeg voor een leuke villa en een dikke mercedes voor de deur.
OK, die platenmaatscahppijen als Arcade enzo verdienen dan wel het grote geld maar laat die artiesten dan maar die platenmaatscahppijen boycotten in plaats van zeuren over piraterij.
En dan probeert de buma nog een goeie actie te maken door de blanco cdees een kwartje duurder te maken, nou of je nu 37 piek bespaard op een cdtje of 36,75 what maakt het uit.
Ze moeten gewoon niet zo zeiken, ze komen echt niks te kort hoor.

Greetz,

BoDyBaG

Nou kom op Buma Stemra/BSA…jullie lezen/volgen deze topic vast wel dus reageer ook eens erop en discussier gezellig mee!
't Is tenslotte jullie terrein !!

Ik zeg dat je moet wachten tot MP3 echt mainstream wordt. De platenmaatschappijen vallen dan weg en de artiesten krijgen de volle winst (bijna geen distributiekosten enz.).

Hierdoor zullen de prijzen hoop ik (flink) dalen tot redelijke prijzen (Denk er maar eens over na, de Hit Explosion CDs zijn maar 10-15 piek goedkoper dan normale cds).

Mijn punt is dit :

Het zijn niet de artiesten die je kwalijk moet nemen, maar de plaatmaatschappijen. Zij zijn degenen die Cds duur houden.

Lang leve de MP3

Worminc
For all your CD needs

Eigenlijk moesten de artiesten en de burners gezamenlijk in actie komen tegen de platenmaatschappijen. Er zijn genoeg burners in Nederland om het hele land van CD’s te voorzien, dus waar wachten we nog op? Strik een artiest en brand maar raak! Who needs platenmaatschappijen?

worminc: Heb je wel eens goed geluisterd naar een MP3 file? Blijkbaar niet want als je het wel had gedaan had je wel gehoord hoe slecht het eigenlijk klinkt.

MP3 zal nooit de “mainstream” worden zoals jij dat noemt, over een tijdje heb je denk ik muziek op DVD, en tot die tijd (en dan nog) CD.

En je zegt dat Hit Explosion maar 15,- goedkoper is als legale cd’s, daar ben ik het niet mee eens, er bestaat niet eens een legale cd die vergelijkbaar is met Hit Explosion (of andere dubbele maand cd’s), of wel dan?

hit eXplosion Inc.
-mail- hit_explosion_inc@yahoo.com
-site- http://hitexplosion-cd.webjump.com

Ja men moet gewoon die platuh maatscappijen boycotten. David Bowie heb toch ok zijn hele cd op het web gezet en toen wou free record shop hem niemeer verkopen. Alleen maar mooi want die winkels kopen ze ook veel goedkoper in en verkopen ze gewoon voor meer dan een tientje duurder.
En ik vin ook wel dat de BSA en buma weleeens een msg mag plaatsen, dan zou het helemaal een relaxte discussie worden :slight_smile:

Greetz,

BoDyBaG