'K zit met een probleempje. Heb een SATA HD van het merk Maxtor (6Y160M0) en deze harde schijf was voorzien van een NTFS bestandssysteem. Op een gegeven moment moest ik rebooten en hierna was deze schijf niet meer te benaderen. Vervolgens kijk ik in m’n logboeken (ik draai WinXP Pro) en zie onder Systeem de volgende foutmelding opduiken op de tijd wanneer het fout ging:
De structuur van het bestandssysteem op de schijf is beschadigd en onbruikbaar. Voer het hulpprogramma Chkdsk uit op volume G:.
Hmm, denk ik. Eens even kijken hoe het met het bestandssysteem zit dan. Ik kijk bij m’n schijfbeheer en zie staan dat de schijf in orde is, maar ik zie niet het bestandssysteem staan zoals ik bij de andere partities wèl zie. (De betreffende HD bestaat uit 1 logische partitie van de volle 160GB) Er staat ook doodleuk achter dat 100% v/d ruimte vrij is, terwijl er zeker 80GB aan data op staat!
Dus ik pak Partition Magic 8.0 om de HD nader te bekijken. Ik zie hier dat de schijf ongeformateerd is. Pak ik Partition Info van hetzelfde pakket dan krijg ik Disk-error en Disk Geometry error te zien en vervolgens zie ik bij error info staan:
Error #109: Partition ends after end of disk.
ucEndCylinder (19928) must be less than 16709.
Als ik de pc opstart met PQ-helpdiskettes, dan kan ik PQmagic hier niet van opstarten vreemd genoeg. Krijg 1 of andere vage melding dat ik de pc opnieuw moet opstarten en dan m’n spatie ingedrukt houden. Als ik dit doet krijg ik een keuze van verschillende profielen, maar er staat alleen profiel1 en als ik die kies start de pc gewoon op als normaal.
Nou, daar kan ik ook niet veel mee dus ik pak Easy Recovery Pro 6.03 erbij. Hiermee doe ik diverse testen zoals SMART (=ok), Drive Test (=ok) en nog wat testen waar niks uit naar voren komt. Alleen bij de Partitie test kapt de prog zonder reden met z’n werk.
Vervolgens probeer ik nog de DATA Recovery optie van deze prog en na een uur zoeken vind optie RAW Recovery slechts incomplete bestanden en na nog een 50mins de optie Format Recovery wel wat bestanden, maar alle bestandsnamen zijn weg waardoor het nog een eeuw zou duren om erachter te komen wat wat is. Dat is dus ook geen optie, bovendien komen deze bestanden ook niet overeen met wat er op die schijf zou moeten staan. De mapnamen kloppen overigens wèl.
Wat ik ook erg raar vind is dat EZ Recovery Pro onder elke optie de schijf identificeert als een schijf van 128GB.
Na dit alles kreeg ik hier & daar een hint om Fix It Utilities te gebruiken. Deze prog leverde totaal geen nuttige info op. De prog zei òf dat er geen schijf was òf er was helemaal niks mee a/d hand.
Ik heb overigens ook nog wat geprobeerd met de tool PowerMAX, maar ook hier kon ik niks mee.
Wat wil ik nou? Ik denk dat ik de schijf na formatteren wel weer kan gebruiken, maar ik wil het liefst de data (een deel er van) terughalen omdat ik deze niet kwijt wil!
Dus als iemand een idee heeft wat ik nog kan proberen dan hoor ik dat graag! Ik ben op dit moment even idee-loos dus ik houd me aanbevolen!