Data niet meer terug te halen ? software

vbimport

Ik ben op zoek achter een programma dat naast een format mijn data voorgoed kan wissen (mag niet terug te halen zijn !!!) van een harddisk.
Aangezien ik niet wil dat mijn gegevens door het even wie terug te halen zijn na verkoop van mijn toestel.
Van het grootste belang is ,dit moet kunnen de pri/master compleet wissen,dus operationeel kunnen werken vanuit dos omgeving zonder hulp van windows.
Wie heeft info
Thanx

Dit gaat heel lullig klinken , maar dat is bijna niet mogelijk.

Althans … als je de professionele bedrijven meerekend die zelfs , na twintig keer een hardddisk low level geformatteerd hebt , de boel kunnen terughalen. Dat dit goud geld kost zal duidelijk zijn.

Voor de normale huis,tuin en keuken verwijderaar ; Die zijn er zat. Een mooie is de freeware SuperShredder van AnalogX. Daarna de boel formatteren via een low level tool en het wordt al een stuk moeilijker.

Een grote magneet doet ook wonderen.

Bedankt voor de info,maar bestaat er geen programma om alles gewoon te overschrijven met nutteloze data ?.
Volgens mijn info kan je max 1 maal teruggaan (=terughalen)in overschreven data.
bedankt.

Originally posted by CORTEX
Bedankt voor de info,maar bestaat er geen programma om alles gewoon te overschrijven met nutteloze data ?.
Volgens mijn info kan je max 1 maal teruggaan (=terughalen)in overschreven data.
bedankt.

Ja hoor zo’n programmatuur bestaat wel, al zou ik je geen naam durven noemen. Zoek echter eens met termen als “harddisk erase” of “harddisk wipe” op www.tucows.com, wellicht vind je daar een programma.

Het is echter niet zo dat na 1x verwijderen data niet meer terug te halen is. Het wordt telkens moeilijker, maar het schijnt dat er nog een lange tijd een magnetisch residu achter blijft…

Originally posted by Mr. Belvedere

Een grote magneet doet ook wonderen.

en kun je ook gelijk je drive over de zeik heen helpen :wink:

In de computer idee van deze week (nr. 13) staat een stuk over het volledig wissen en het terughalen van data en software daarvoor.

Originally posted by siebeduin
In de computer idee van deze week (nr. 13) staat een stuk over het volledig wissen en het terughalen van data en software daarvoor.

Ik heb het artikel niet gelezen, maar pin je er niet al te veel op vast; CID heeft wel eens vaker vreemde ideetjes…

We hebben hier in Vlaanderen een ongelooflijk leuk radio-programma, Jongens en Wetenschap. Vragen van de luisteraar over wetenschappelijke problemen worden door medeluisteraars en door een expert beantwoord. Ditzelfde probleem kwam ook eens bij de vragen voor. Om het antwoord van de expert te beluisteren: http://195.0.110.54/radio1_master/programmas/jongensenwetenschap/030129B/index.html
:slight_smile:

Wat ik begrepen heb is dat als je je HDD vult met nutteloze bestanden liefst enkele keren dat professionele software om data terug te halen na een (low level) format niks meer kunnen vinden. Maar wat ik dan ook weer begrepen heb is dat professionele laboratoria oude data zelfs als er met een hamer tegen een HDD is geslagen of een gat in is geboord nog data kunnen terughalen, maar dat kost klauwen met geld.
Ik denk dat als je gewoon je HDD vult met nutteloze data zoals ik hierboven opmerkte en vervolgens formatteer dat een “gewone” gebruiker, zelfs als die unerase of unformat tools download niet veel terug zal vinden.
Ik heb dit al eens geprobeerd met professionele software en ik kreeg grotendeels vage mapnamen en bestandsnamen terug waarvan ik niet eens meer wist wat dat allemaal was, laat staan dat iemand anders weet wat voor bestanden dat zouden zijn geweest.
Voor de zekerheid zou je je HDD meerdere keren kunnen overschrijven met nutteloze data en een paar keer kunnen formatteren.
Je zou zelfs een zero-filling utility of zgn. low-level format utility kunnen uitproberen, maar dit brengt wel de risico met zich mee dat er zich bad clusters gaan ontstaan op de HDD, oftewel corrupte sectors. Dat is dus alleen aan te raden als paranoide softwarematige semi-solution.

Bedankt voor de hulp,nu nog eens zoeken en proberen terug te halen,en als het faalt is het OK