DAT file opent met verkeerd progje

vbimport

Het probleem is als volgt, de extensie van een DAT file is toegewezen aan het programma XingMpeg. Nu klopt dit niet, want deze file hoort met geeneen programma geassocieerd te worden.
Als ik bij me “file types” kijk onder mapopties, dan zie ik de extensie DAT helemaal NIET erbij staan.
Hoe gaan we dit oplossen?!
Dit probleem doet zich voor op een W98 sys.

ps. is nie me eigen pc, maar vraag dit voor een collega! :wink:

volgens mij niet ik heb net bij filetypes in win 98 en 2k gekeken en kon geen .dat files vinden.
bij regcleaner stond er n/a achter als zijnde niet bekend.
bij mij opende de .dat files in mijn dvd afspeel software.
meer weet ik er ook niet van

Ik dacht dat het hoofdzakelijk tekstbestanden zijn. Sleep er maar eens een paar naar je kladblok, dan zie je wel wat erin staat. Permanent toewijzen aan je kladblok (notepad) zal wel geen probleem zijn zeker.

Bij
extsearch vind je het volgende :

Data, usually in ASCIIStandard file name: REG.DAT (Registration)
Program: MS WINDOWS / REGEDIT

Originally posted by Kahless
Ik dacht dat het hoofdzakelijk tekstbestanden zijn. Sleep er maar eens een paar naar je kladblok, dan zie je wel wat erin staat. Permanent toewijzen aan je kladblok (notepad) zal wel geen probleem zijn zeker.

Dit hoeft helemaal niet. Dat bestanden kunnen echt van alles zijn. Op VCD worden ze vaak gebruikt. Maar heel veel programma’s kunnen bestanden gebruiken met de extensie DAT. Hier staat vaak data in maar wil niet zeggen dat ze in ASCII geschreven zijn. :wink:

Enne wookie betreft je vraag. Diegene die Xing heeft geinstalleerd heeft misschien wel tijdens de installatie steeds op Yes gedrukt zonder te weten wat hij doet. Want een .DAT extensie wat ik al zei zit vaak op VCD’s dus hier word de extensie aan XING gekoppeld. Want met Xing kan je VCD bekijken. Vaak zat Xing erbij op de oude VCD’s.
FF Xing uninstallen en kijk dan nog eens naar die DAT file en probeer hem dan nog eens te openen. Installer daarna Xing nog een keer en laat hem niet steeds klakkeloos op Yes drukken maar kijk welke extensies geassocieert moeten worden met Xing.

L8r…

Dat van dat toegewezen worden bij installatie van Xing dacht ik zelf ook al aan. Maar deze persoon wist niet meer of dat gebeurt was bij install. Hij had 98 al een keer opnieuw erop gezet en was toen al z’n progjes opnieuw gaan installen… dus ook Xing en nadat hij klaar was met installen bleek het probleem er weer te zijn.
Als hij nu een programma opent waarbij DAT files horen, dan wordt gelijk Xing ook geopent, wist hij me te vertellen. :confused:
Heb Xing hier nie draaien, dus kan nie kijken! :wink:

Kijk ff op het net en down het ff! Installeer het dan ff en kijk dan wat er gebeurd. Je hebt toch nu nix te doen. :wink:

Originally posted by King Dingeling
Kijk ff op het net en down het ff! Installeer het dan ff en kijk dan wat er gebeurd. Je hebt toch nu nix te doen. :wink:

Was ik al ff van plan, maar eh, nix te doen! Pfff… me ID is al 2 maanden verstreken en ga bijna op vakantie! Kan dat pleuris ding alleen nie vinden! :wink:

Kom ik op die site van dat Xing, staat er:

“Windows 9x/NT4.0 (DOES NOT SUPPORT Windows 2000 or ME)”

Wat is dat nou weer voor iets raars, zie je maar weer wat voor progje we het over hebben! Pfff… (heb geen 98/NT4)

…vervolg…

Heb ut toch geïnstalled, maar extensie wordt niet toegewezen aan Xing. Ook in instellingen van dit progje niks te vinden over toegewezen extensies ofzo. Heb versie 2.05 erop gezet, want die had ik nog ergens op CD staan! :wink:

Deze DAT bestanden vind ik ook NIET terug in de lijst van extensies. :confused: Hij is dan nu ook helemaal niet toegewezen.

yup,

.dat zijn mpeg1 files die op vcds staan meestal als avseq.dat
of zoiets,

hem fewoon ff in xing laten kijken … de optie zoeken die je brengt naar het ‘‘xing asocieren met?’’ menu en . dat uitvinken

of gewoon ff uninstallen zal ook werken neem ik aan

Originally posted by The Shadow
hem gewoon ff in xing laten kijken … de optie zoeken die je brengt naar het ‘‘xing asocieren met?’’ menu en . dat uitvinken

In Xing staat geen optie waar je kunt zien welke bestanden hij standaard allemaal opent.
In Win kan je wel kijken welke extensie bij welk progje hoort, maar daar staat *.DAT niet bij! :frowning:

Denk dat uninstallen ook wel zal helpen ja, aangezien hij na fresh install geen probs had, maar na al z’n software erbij gezet te hebben, dus ook Xing weer, wel de prob weer had.

soms staan er bij bepaalde typen files meerdere extensies (bijv. de .dat bestanden staan bij mij onder MPEG-movie (met in deze volgorde de extensies .mpg .mpe .mpeg .m1v .m2v .dat)
misschien is dat bij jou ook het geval?

Originally posted by Crazy Bob
soms staan er bij bepaalde typen files meerdere extensies (bijv. de .dat bestanden staan bij mij onder MPEG-movie (met in deze volgorde de extensies .mpg .mpe .mpeg .m1v .m2v .dat)
misschien is dat bij jou ook het geval?

Bedoel je bij filetypes onder mapopties?! Ik zie daar nm bij mij bij Mpeg alleen de extensie Mpeg staan en los daar van die andere ext. die jij noemt… behalve DAT, die staat nergens bij!

DAT staat gewoon voor data en kan dus vanalles zijn, systeem bestanden, films, maar ook gewoon text.
om te veranderen waarmee je DAT files opent hou je de linker shift ingedrukt terwijl je met rechts klikt en dan kies je openen met en selecteert het programma waarmee je de DAT file wilt openen. vervolgens vink je dit programma altijd gebruiken bij het openen van dit soort bestanden aan.