Cyclische Redundantiecontrole

Ik krijg deze foutmelding bij enkele van mijn cds. Als ik we dan in een andere drive probeer, werken ze wel. Waar ligt dit aan?

Ik heb de search functie al gebruikt maar heb geen bevredigend antwoord kunnen vinden. Het feit dat ze in de ene drive wel goed gelezen worden en in een andere niet, duidt er op dat de data niet corrupt is. Ik gebruik geen goedkope cds (maxell) dus daar ligt het ook niet aan. Het overkomt me trouwens ook met sommige cds van andere merken.

Wat wil deze foutmelding nu precies zeggen. En wat kan ik eraan doen?

ik geloof dat je niet de enige bent met dit probleem (zie http://forum.faqman.nl/messages/4/33235.html?1041856817; voor het ongemak hebben ze daar trouwens de oudste posting onderaan de pagina geplaatst), maar niemand weet daar een oplossing (en ik hier ook niet helaas). Misschien heeft het iets te maken met de kwaliteit van de gebruikte media; dat de laser bijvoorbeeld niet goed een positie kan vinden of vasthouden…???

Je hebt te maken met zogenaamde CRC errors. CRC fouten treden op indien data corrupt is, of data niet gelezen kan worden.

Indien bepaalde media door je station niet gelezen kunnen worden, kan dit enkele oorzaken hebben:

• je cd’s zijn beschadigd, vuil of “vervaagd” (door bijv zonlicht)
  • je drive is defect
  • je drive is ontregeld, vuil of gewoon erg gevoelig
  • je drive werkt niet samen met bepaalde media

Wat voor drive heb je vipken?

De cds zijn zeker niet corrupt, want in bepaalde drives zijn ze wel leesbaar. Het rare is dat het telkens verschillende drives zijn die problemen geven en verschillende drives die ze dan weer wel kunnen lezen.

Ik heb zelf in mijn ene pc

Toshiba DVD-rom
Plextor 48/24/48

server

Toshiba CD-rom

laptop

Toshiba combo DVD / CD-RW

De 2 Toshiba drives in mijn vaste pc’s geven de minste problemen.

Verder is het ook zo dat vrienden soms mijn cd’s niet kunnen lezen/kopiëren, terwijl het bij mij zonder problemen gaat.

Ik vind het een heel vreemd probleem. En ik ben er ook van overtuigd dat dit niet aan de gebruikte media ligt, want het overkomt me met Platinum, Maxell, Lifetec, Philips, Acer, Arita CD-R’s. Mijn indruk is dat er ergens iets niet in de haak is op software gebied. De combinatie software / bepaalde drive / cd met bepaalde data … is volgens mij de oorzaak van dit kwaad. Helaas valt hier uitzonderlijk weinig deftige informatie over te vinden.

Het maakt ook niet uit met welke drive ze geschreven zijn. Eerst dacht ik nog dat de schrijfsnelheid deze fouten veroorzaakte.

Mensen met dezelfde foutmeldingen raad ik dan ook aan om hun cds niet zomaar in de prullenbak te mikken, maar deze eerst te testen in zoveel mogelijk drives.

Het enige wat ik op dit moment nog zou kunnen proberen is de lens van mijn drive schoon maken …

Hopelijk weet er iemand nog iets meer te vertellen omtrent dit lastig probleem

greetz

Ik heb zoiets gehad met een audio cd; In mijn AOPEN DVD-ROM gaf ie enkele CRC fouten aan terwijl hij in mijn CDRW LTR40125S het wel deed. Ik kwam er toen achter dat het evt kon liggen aan hoeveel keer een cd’tje gekopieerd is en weer gekopieerd wordt of. Ook ik heb problemen gehad met de Platinum en Arita (ik gebruik ze ook niet meer vanwege de waardeloze kwaliteit en ik adviseer deze ook niet meer te gebruiken!!) maar het is opmerkelijk dat de maxells het niet doen; daar heb ik geen problemen mee. Ik neem aan dat er hier iets is mis is met de lees-unit (laser) van de drive.

greetz J.

Helaas heb ik niet bij gehouden welke cds ik heb gebrand met mijn oude HP 9110 writer en welke niet. Maar het vermoeden wordt steeds sterker dat het komt door die hp writer. Die is al enkele jaren oud en als ik bedenk hoeveel cds ik er al mee geschreven heb, is die writer al lang op pensioengerechtigde leeftijd. Ondertussen heb ik die Hp dus vervangen door een nieuwe Plextor en sindsdien heb ik nog geen vergelijkbare problemen gehad met cds die ik daarmee gebrand heb.

Als cd-rom en dvd-rom drives heb ik Toshiba’s. Deze staan toch bekend als een van de beste bij het lezen van cd’s en dvd’s. Meestal kan ik cds die je in andere drives niet meer kan lezen, in een toshiba drive nog wel probleemloos lezen.

Dus ja, dit probleem is dus blijkbaar heel complex. En ik denk niet dat er een eenvoudige oplossing voor bestaat.

Hoi!
Allebei mijn cd-drives geven problemen. Als ik bestanden van cd wil kopieren die groter zijn dan ongeveer 10MB dan blijven ze erop hangen. Ik probeerde het net even via msdos-promt, maar toen kreeg ik die melding van Cyclische Redundantiecontrole. Het begon bij mij eerst bij het installeren van The Sims Superstar. Daar kon het bestand data3.cab niet gelezen worden. Ik heb ergens gelezen dat het te maken kan hebben met het aftakelen van je drives… Ze zijn beide ongeveer een jaar oud. De ene is ook een dvd-speler. AOPEN 16XDVD-ROM/AMH. De andere is een rewriter van philips (PHILIPS CDRW4012P). Ik heb mijn computer pas een week geleden helemaal geformatteerd en WinXP opnieuw geinstalleerd. Daarna wilde The Sims niet installeren, ik dacht dat dat aan de drivers van een bepaald apparaatje lag (dat heb ik vaker gehad) maar ik kreeg dat apparaat niet goed verwijderd, dus ik dacht, nog maar een keer formatteren. Het werkt dus nog steeds niet. En ik begin steeds meer problemen te krijgen bij het lezen van cd’s. Volgens mij tot nu toe alleen bij cd’s die ik zelf heb geschreven, maar ik krijg nogal eens wat van mijn oom, dus zeker weet ik het niet.

Zo lang verhaal, maar misschien weet iemand wat ik er aan kan doen en of mijn drives inderdaad aan het aftakelen zijn.

Volgens mij ligt het aan de cd of dvd zelf. Meestal met goedkope cd of dvd krijg ik deze fout melding. Ik heb nog nooit deze fout melding gekregen met TDK dvd’s.
De reden dat je het dvd wel kan laten lezen met sommige dvd branders en met sommige niet komt volgens mij omdat sommige dvd branders goed overweg kunnen met bepaalde cd of dvd. Ik heb ook het gevoel dat ook door bepaalde software kan beïnvloed kunnen worden of combinatie van software en cd of dvd.

(p.s. wat ook al eens gebeurt is dat ik met DVD Shrink deze foutmelding kreeg en bij DVD Decrypter niet tijdens rippen van al gekopieerde dvd om te testen.
aja ik heb deze fout melding ook nooit gekregen met origineel dvd’s.)

Voor het algemeen sluit ik me aan bij vipkin.

Mooi hoor, een thread van haast 2 jaar oud :slight_smile:

Nja goed… prettige kerstdagen gewenst :smiley:

Ik heb een soortgelijk probleem met mijn Need For Speed Most Wanted DVD
er zit een lelijke kras op :s

het probleem is als volgt: er is een ouder versie van NFSMW die op de huidige WinXP een foutmelding geeft om DirectX 9.0c te installeren (maakt niet uit of je hem hebt of niet) en dus zijn er 2 oplossingen;

1. autorun.exe in compatibiliteit voor Windows 2000 af te spelen
    (maar die werkt niet bij mij)
    en 2) de bestanden van de DVD te kopieren naar een locatie op je HD.
    Alle bestanden kopieren mooi, buiten het 2.9GB bestand 0compressed.zip, daar krijg ik die Redundantiecontrolefout.
    Momenteel ben ik nog aan het kopieren met een 3rd party program (Roadkil’s Unstoppable Copier).
    Hij gaat heel traag als hij aan het ‘beschadigd’ gedeelte komt.
    Nuja, ik had toch graag NFSMW vandaag nog gespeeld, ik heb zelfs al een Warez-NFSMW gedownload, maar die geeft bij alle bestanden die fout aan. Dus ben ik bij mijn ouders het origineel gaan halen (ik kan fototje van kasticket en spel uploaden voor ongelovigen xD).

Ik zit hopeloos vast…
Iemand met raad?

Misschien oud topic, maar voel me toch geroepen om hierop te reageren.
CRC is een controlemiddel om na te gaan of de informatie op de dvd, cd, hdd wel juist is (net zoals je met je bankrekening bijvoorbeeld de laatste 2 cijfers hebt die een controle vormen op de overige cijfers. Probeer de voorgaande cijfers maar eens in een staartdeling te delen door 97 dan kom je als rest de laatste 2 cijfers uit).
De informatie die weggeschreven wordt op een dvd zijn 1tjes en 0etjes.
Ongeveer 40% van een DVD bestaat uit foutcontrole (Cyclische RedundantieControle), als hier een fout in gebeurt of er is een plaatsje op de DVD beschadigd net waar die CRC bits zich bevinden dan geeft deze een fout aan, simpelweg omdat de PC niet meer weet of de informatie juist is.

Deze fout komt zeer veel voor op DVD’s en CD’s (vooral gekopieerde).

Greetz…