Cursus computer bouwen?

vbimport

Weet iemand of er boeken of cursussen bestaan die mij kunnen leren hoe ik een computer bouw?

Ik wil namelijk mijn eigen pc gaan bouwen en dan kan ik alle onderdelen zelf gaan bestellen zodat ik echt een pc heb met goed spul en ook niet te duur natuurlijk :stuck_out_tongue:

“Upgraden in de praktijk” zou je dan kunnen branden op een cdr:

http://www.idg.nl/webwinkel/upgraden.html

ik heb um op cdr ik kan um wel inpakken en reserveren voor je.

Volgens mij niet, maar het si niet zo moeilijk. Veel info bekijken en in een goede pc zaak kunnen ze je ook goed informeren check www.tweakers.net staat veel info

Misschien een tip: als je iemand kent die het vaak doet, kijk dan ff toe als die een pc in elkaar steekt en vraag dat hij elke stap uitlegt. Als je zelf van “niets” begint heeft het wel enkele risico’s (ik denk nu bijvoorbeeld aan AMD waarbij koeling heel belangrijk is…).

Dat is ook een probleem: ik ken niemand die computers bouwd.

Ik heb wel een oom die een cd rom speler kan inbouwen maar dat is ook wel alles

Ik kan al wel een videokaart of intern geheugen plaatsen. Ik weer eigenlijk nooit waar ik met al die stekkers heen moet :frowning:

Als je stap voor stap de beschrijving van je moederbord door leest en goed na denkt is het een fluitje van 1 cent alles staat precies beschreven.
Dit boek is ook wel handig als je helemaal niks weet.
Veel succes met het bouwen en het is makkelijker als veel mensen denken.
http://www.computerboek.nl/promopaginas/boeken/9067899496.htm

dat wijst zijn eigen allemaal wel uit, ik heb zo liggen experimenteren op men oude pentium toen ik 8 jaar ofzow was, toen ik hem voor de 1e ineen stak, zonder compuboekskes

Originally posted by Mattel007
dat wijst zijn eigen allemaal wel uit, ik heb zo liggen experimenteren op men oude pentium toen ik 8 jaar ofzow was, toen ik hem voor de 1e ineen stak, zonder compuboekskes

toen je 8 jaar was :confused:

had je dan al een pentium, 10 jaar geleden in 1991 :confused: :wink:

Kheb et ook zo geleerd zoals Mattel. Begonnen met een 286 die ik niet open durfde halen, nadien beginnen prutsen aan een 386 en dan 486, Pentium75,… Zo leerde ik stapsgewijs bij en het voordeel was vroeger, dat je er in principe niets mee kapot kon doen; in het ergste geval hoorde je een irri piep-geluidje bij het opstarten en dan wist je dat er iets fout was; kon je gaan zoeken wat het was. :slight_smile:
Maar nu is de hardware allemaal wat kritischer en als je niet oplet kan er wel wat misgaan (zoals reeds gezegd, die koeling voor AMD).

Misschien kan dit je wat verder helpen: je vraagt aan de winkelier waar je je mobo en cpu koopt, dat hij die al in een pc-case stopt. En de koeling aansluit. Dan kan je de rest (hd’s, cd-rom, cd-r, video,…) eventueel in een andere (goedkopere) winkel kopen en stop je die er zelf in.

• Let bij de HD en de andere IDE-apparaten erop dat master/slave-settings juist staan (misschien kan je oom je daarbij helpen).
  • Zorg ervoor dat je PCI-kaarten (bijvoorbeeld sound) diep genoeg in de PCI-gleuf duwt.
  • Verder is het redelijk eenvoudig; in principe passen alle kabels maar op 1 manier en de externe apparaten (scherm, toetsenbord,…) aansluiten is ook simpel.
  • Let er wel op dat je compatibele onderdelen koopt!!! Ik denk bijvoorbeeld aan RAM-geheugen; let erop welk soort geheugen je mobo nodig heeft (DDR, SD-RAM, RIMM,…)
  • En btw, als je een gloednieuwe HD koopt, dan moet je hem eerst nog fdisken (partities indelen). Daarvoor heb je een DOS-diskette nodig.

Ik hoop dat dit je wat vooruithelpt.

Het is net lego of een bouw pakket goed opletten wat je doet.
beetje goed in compmagazines lezen zoals computer idee en tip en trucs nr 6 staat een artikel van 6 paginas in over zelf een computerbouwen.

Tis niet zo makkelelijk maar maak aub 1 fout niet (deze fout wordt vaak gemaakt nl)… bij het monteren van het moederbord in de kast worden afstandsboutjes en plasticen afstandsstukjes gebruikt. Maak hier geen fouten mee (dus boutjes zetten waar geen gaatjes zitten -> kortsluiting of ze helemaal vergeten)…

hier zijn nogal wat mensen mee die wat mobo’s zo opblazen…

Aan de hand van deze reacties heb ik maar besloten om de onderdelen zelf te kopen en dan laat ik ze wel ergens inbouwen.

Ik kweet alleen nog niet waar :frowning:

Originally posted by Pyromaniac
[B]Aan de hand van deze reacties heb ik maar besloten om de onderdelen zelf te kopen en dan laat ik ze wel ergens inbouwen.

Ik kweet alleen nog niet waar :frowning: [/B]

Alsje het echt niet zelf wilt doen zit je denk ik toch wel vast aan een computerzaak (aangezien je niemand kent die ervaring met computers bouwen heeft…).

Wat je misschien ook kan vragen is of er een CD Freaker bij je in de buurt woont die je wilt/kan helpen…

Originally posted by Dee-ehn
[B]Tis niet zo makkelelijk maar maak aub 1 fout niet (deze fout wordt vaak gemaakt nl)… bij het monteren van het moederbord in de kast worden afstandsboutjes en plasticen afstandsstukjes gebruikt. Maak hier geen fouten mee (dus boutjes zetten waar geen gaatjes zitten -> kortsluiting of ze helemaal vergeten)…

hier zijn nogal wat mensen mee die wat mobo’s zo opblazen… [/B]

Had die dingen nie meer en draai nu nog zonder ze! :wink: Vergeet ze elke keer te halen! hehe!

Originally posted by Wookie

Had die dingen nie meer en draai nu nog zonder ze! :wink: Vergeet ze elke keer te halen! hehe!

Hoe heb je het nu gedaan dan? Ipv metalen afstandsbouten gewoon schroeven met moertjes genomen en ipv plasticjes stukjes piepschuim ofzow? (dat heb ik nl eens gedaan :D)

[B]Aan de hand van deze reacties heb ik maar besloten om de onderdelen zelf te kopen en dan laat ik ze wel ergens inbouwen.

Ik kweet alleen nog niet waar :frowning: [/B]

Waarom ga je nu geen boek halen? en leest dit eerst voor dat je de moed opgeeft
Als je iets niet begrijpt kun je dat ook hier posten ik weet zeker dat we je dan kunnen helpen.
En je moet maar zo denken een keer moet het toch gebeuren dus is dit een goed moment om je eigen computer te bouwen .
En heb je na het lezen van een goed boek ik denk dit dus http://www.computerboek.nl/promopaginas/boeken/9067899496.htm nog het idee dat je dit niet zelf kunt dan heb je in ieder geval geprobeerd en ons gevraagd hoop ik.
Heb gewoon een beetje zelf vertrouwen.

Groetjes Night Hawk
:cool:

Originally posted by Dee-ehn
Wat je misschien ook kan vragen is of er een CD Freaker bij je in de buurt woont die je wilt/kan helpen…

Volgens mij woont er niet een cdfreaker in Twente want ik heb al eens eerder gevraagt of iemand mij eventueel kon helpen bouwen van mijn pc maar dat leverde niets op :frowning:

Okee; je neemt een kast :slight_smile:
Daar schroef je het moederbord in. Sluit je de stekkertjes die erop zetten allemaal aan, harde schijf in de kast schroeven, alles in mekaar schroeven; moederbord boekje gewoon lezen, dat helpt heel erg. Ik heb het ook gewoon maar gedaan. Het gaat allemaal wel goed, is echt niet moeilijk, maar bij MIJ deed de cooler het niet. Dan moet je m dus meteen uitzetten :stuck_out_tongue:

Verders; de stekkertjes plug je allemaal zo in en de kaarten die je hebt prop je er zo in. met het geheugen ff een beetje hard proppen, maar dat was het wel :slight_smile:

Suc |Pyro|!

Als je denkt dat je het niet gaat lukken, doe het dan ook niet, laat hem gewoon in mekaar steken door iemand anders, dat bespaart je een hoop frustratie :slight_smile:

Originally posted by jpschadde
Suc |Pyro|!

Pas ff op welke typos je maakt, iemand kan een verkeerd id krijgen :wink:

[B]

Volgens mij woont er niet een cdfreaker in Twente want ik heb al eens eerder gevraagt of iemand mij eventueel kon helpen bouwen van mijn pc maar dat leverde niets op :frowning: [/B]

Tip

Dan is dit misschien nog een idee kijk of er een beurs bij jou in de buurt wordt gehouden en koop daar moederbord kast en dergelijke of ga eerst eens kijken en praat met wat mensen deze kunnen je vast en zeker verder helpen.
http://www.interexpo.nl/

:cool: