Creative 7.1 geluidsprobleem

vbimport

Heb vandaag net ff een nieuw geluidssetje opgehaald en een nieuwe geluidskaart:
Creative SB Live! 24 Bit Bulk Bulk
Creative Inspire 7.1 T7900 7.1 Dolby Surround

Het werkt allemaal goed. Bij het testen van dat creative programma werken alle boxen en de subwoofer.

maaaar…als ik een film of muziek afspeel, dan werkt alleen de subwoofer en de voorste 2 boxen.
Heeft iemand enig idee hoe ik ze alle 7 werkend krijg? :slight_smile:

Als ik me niet vergis is er bij de SB Live een programma meegeleverd om in te stellen wat voor speakers je in welke configuratie hebt aangesloten. Wellicht dat je dit niet goed hebt ingesteld?

Ik heb precies hetzelfde probleem met mijn 4.1 setje.
In creative tool ingesteld dat ie 4.1 moet gebruiken en in windows, toch blijft ie maar de voorste 2 speakers gebruiken.

Ook ik herken dit probleem!!! Ikzelf heb ook een 7.1 geluidskaart van Creative en een spire 5400 geluidsset die het fantastisch doet! Je moet dus inderdaad in het programma die je bij deze geluidskaart erij krijgt instellen hoeveel boxen je hebt… Ik ben ook niet zo kapot van van die extra programma’s die je er gratis bij krijgt geleverd maar om deze kun je niet heen anders speelt hij inderdaad maafr af op 2 speakers…

Met dat hippe programmatje doet hij het hier dus ook maar op 2 speakers, en ik bij de topicstarter ook geloof ik.

Doet dat probleem zich bij alle weergaven voor, of alleen bij bronnen die origineel in stereo opgenomen zijn?

Bedankt voor de reacties. Ik heb het probleem inmiddels redelijk opgelost, ff gebeld met de creative helpdesk :wink:
Bij creative heb je bij de EAX console een optie CMSS 3D. Deze heb ik ingeschakeld en op stereosurround gezet. In dit programma werken dus alle 7 boxen inmiddels.

Bij de nieuwste powerdvd is het ook gelukt.
Configuration > audio
Speaker environment
7 speakers
Output mode
Dolby pro logic||x

In andere programma’s lukt het me nog niet. Wat me vooral verbaast is dat er niet gewoon een Windows instelling is die het geluid altijd door de 7 boxen heenblaast.
De Windows instelling staat op 7 boxen dus daar kan het niet aan liggen.

Ik had een soortgelijk probleem in Windows Media Center Edition.
Met behulp van deze link heb ik het opgelost.
Alle geluiden (in alle programma’s) worden nu over alle boxen afgespeeld.

Eerst de AC3filter installeren en daarna deze in de registry instellen als default audio decoder.

Misschien dat het voor de normale Windows ook werkt…