CPU testen?

vbimport

Sinds vanmorgen doet de pc van mijn broertje letterlijk helemaal niets meer. Wanneer de pc wordt opgestart zie je niets meer dan een zwart scherm. Er zijn geen BIOS geluiden en eigenlijk draait alleen de ventilator van de cpu. Ik vermoed dan ook dat de cpu kapot is. Enig idee hoe ik dit kan testen zonder de cpu in een andere pc te plaatsen? Het is een 400MHz Celeron dus die kan ik niet even in een andere pc stoppen. Ik heb de cpu er al uit gehad en de cooler eraf gehaald. Ik kan geen schade ontdekken maar goed ik ben geen techneut.

Ik heb al geprobeerd op te starten zonder geheugen, ide kabels, alles maar niets helpt. Bedankt alvast voor de ideeën/tips!!

Grtz!

Ps. Mocht het de cpu zijn, iemand een adresje waar ik goedkoop een Pentium 2 tot 450MHz op de kop kan tikken? :wink:

Mogen we wat merken weten qua moederbord ?

Je zou natuurlijk zo iets kunnen pakken :slight_smile:

Originally posted by G@M3FR3@K
Enig idee hoe ik dit kan testen zonder de cpu in een andere pc te plaatsen?

:stuck_out_tongue: eh… werkende cpu uit andere pc in deze ‘kapotte’ pc steken? :stuck_out_tongue:

Of anders maar zo’n diagnosekaart bestellen zoals Mr. Belvedere aanbeveelt! :stuck_out_tongue:

Dus je fan draait nog ,en doet je harde schijf ook nog wat ??

ik heb ook eens een zwart scherm gehad na het op starten van mijn computer toen was bij mij mijn agp poort stuk:mad:

De meeste moederborden geven geluidssignalen indien er wat mis is. Blijkbaar is dat bij jou bord niet het geval (of het bord “denkt” dat er niets mis is…).

Ik zou je willen aanraden de CPU eruit te halen en dan het systeem in te schakelen. Komen er nu wel piepjes uit, dan weet je redelijk zeker dat de CPU het nog doet…

Hey moederbord is een merkloos Pentium II PC100/Slot1 Mainboard met een M747 chipset. Supports PII 233~450MHz. Ik dacht ook dat de pc moest gaan piepen als er iets niet goed was. De harde schijf ratelt heel even als de stroom aangaat maar doet dan verder ook niets. Wanneer ik geen IDE kabel aan de schijf vast maak dan maakt die dat geluid dus er komt volgens mij geen eens een signaal naar de harde schijf. Ik zal eens proberen zonder cpu erin. Bedankt voor de tips. Op tweakers zag ik al een PII 400MHz cpu voor €25,- dus dat valt mee.

Ps. systeem heeft een build-in AGP poort. Systeem heeft verder paar jaar goed gewerkt en is kapot gegaan toen we het systeem van mijn zus haar kamer naar mijn broer’s kamer hebben verhuisd… :confused:

Zodra een HDD aangesloten wordt op een PSU gaat het apparaat een intialisatie fase in (wordt geregeld door de onboard controller van de HDD). Hier worden de motoren gestart, een zelftest uitgevoerd etc etc.

Die €25 is idd niet zo gek duur. Ik kan me echter zo moeilijk voorstellen dat een CPU dood is… over het algemeen krijg je een CPU niet kapot (tenzij je zwaar gaat overklokken en/of je systeem te slecht gekoeld is).

Ja inderdaad, ik kan zelf ook niet bedenken waarom die nou kapot zou zijn. Hij heeft altijd gewerkt al moet ik wel zeggen dat de pc een keer is gevallen en de cpu toen los is gaan zitten (cooler was er ook af). De pc was wel uit toen en deed het daarna wel weer gewoon voor een paar maanden. Ik probeer nog wat dingen om te kijken of dat het nou daadwerkelijk is en anders waag ik gewoon de gok voor die €25,-…

Gevallen? Dan gok ik op een los contact… dat kan dus of een los kabeltje oid zijn, of wellicht een scheurtje in een pcb!

Ik heb de cpu er uit gehaald en kan geen schade ontdekken. Er zit echter natuurlijk wel coolerpasta op dus daar kan ik niet onder kijken. Kan wel maar ik heb geen nieuwe pasta. Rare is dat de pc na de valpartij wel ongeveer twee maanden goed heeft gewerkt. Maar ik kan geen losse kables ontdekken en ik denk dan ook dat de cpu toch kapot is. Toch maar een andere kopen om te testen…

Gamefreak, vergeet niet dat er ook scheurtjes in je PCB kunnen zitten die je niet kunt zien!! Je PCB heeft waarschijnlijk 4 lagen, dus je kunt je wel bedenken hoe dun die dingen zijn! En tja, als er een scheurtje zit, kan dat makkelijk door bijv uitzetten van warmte je probleem veroorzaken.

Ik zeg niet dat dit de veroorzaker van je probleem is, maar het is wel redelijk…

heb je je voeding al door gemeten voedings gaan ook nog wel eens stuk voor al de 5volt en zo :smiley:

‘Nieuwe’ cpu erin gedaan: een P2 400MHz en natuurlijk doet die klote pc nog niets :mad: Ik snap er nu helemaal niets meer van. Lijkt me sterk dat het moederbord ineens kapot is gegaan. De voltages staan op 3.3V voor de cpu (standaard). Enigste wat ik nu nog kan bedenken is dat er iets mis is met de grafische kaart. Probleem is alleen dat die een ingebakken agp kaart is die ik niet kan uitzetten zonder in de BIOS te komen (denk ik). Dus ik heb er al een pci kaart ingezet maar dat maakt geen verschil. Wanneer ik de pc aanzet gebeurt er helemaal niets (de cpu fan gaat draaien en daar blijft het bij). Ik heb al geprobeerd alles los te maken (ide kabels, floppy, geheugen) maar niets helpt. Je zou op zijn minst toch een geluidje moeten horen in de pc speaker??

Iemand nog een idee wat er mis kan zijn of hoe ik de ingebakken gfx kaart kan omzeilen? Ik heb al gekeken voor jumpers maar deze niet kunnen vinden. Deze zitten er wel in:

JP6: DIMM Voltage Selectors (5V/3.3V - staat op 3.3V)
JP7: Onboard Sound Selector (Enabled/Disabled - staat op Enabled)
JP8: CMOS RAM Clear Selector (Clear CMOS/Normal Mode - staat op Normal
JP10: Microphone Type Selector (Standard/Special - staat op Standard)

Ik moet er ook nog bijzeggen dat er eerst een Celeron 400MHz cpu inzat en ik deze vervangen heb voor een P2 400MHz. Dit moet toch gewoon kunnen zonder een setting te veranderen van bv. de voltages? Moederbord kan het hebben volgens het boekje (233~450MHz).

Thnx voor enige feedback alvast :wink:

Tussen de Celeron en de P2 is 1 groot verschil: jouw Celeron heeft een FSB van 66Mhz, terwijl die van de P2 100Mhz bedraagt. Dit kan problemen veroorzaken, de multiplier kan nog ingesteld zijn op 6 (6x66 = 400) en zodoende op 600Mhz belanden (6x100).

Om je interne AGP uit te schakelen denk ik dat je eventjes je bios clear jumper moet gebruiken. Normalerwijs staat in de bios van de fabruik uit de primaire VGA boot op PCI en niet op AGP.
Door de bios te restetten zal dus waarschijnlijk deze mode weer ingeschakeld worden, waardoor het booten met een PCI kaart mogelijk wordt.

Zou je computer dan nog geen beeld geven dan kan het best zijn dat de oorzaak niet bij de videokaart ligt…

Wordt de CPU ook warm , dus dat ie wat aan het doen is. Als dit niet zo is , dan komt het mobo dus niet eens door zijn POST heen.

Ik heb eventjes gezocht op M747 , maar het enige wat ik tegenkom aan chipset is eentje van Sis , maar verschillende moederbordfabrikanten hebben hun systeem ook een M747 genoemd.

Je hebt er natuurlijk geen boekje meer van ? :slight_smile:

Wat ook nog wel eens wil helpen is gewoon alles van het bord afhalen (geheugen , cpu , kaarten , alles) en dan stevig weer in hun slots duwen. Misschien dat er een of ander contact niet gemaakt werd of dat er een korsluiting was onstaan. I dunno.

Hmm ik heb een aantal dingen ‘ontdekt’. Allereerst was een van de voedingskabels niet goed. Wanneer deze was aangesloten op een apparaat wou die niet verder gaan op een of andere manier. Deze kabel heb ik vervangen voor een andere bestaande kabel en voila we hebben beeld. Wat Dee-ehn zegt klopte inderdaad. Ik kreeg een melding ‘bad multiplier’ of zoiets en dat heb ik handmatig ingesteld op 4x100MHz (geheugen is idd wel 100MHz maar werkte altijd op 66MHz door de Celeron). Ok dat probleem opgelost, PCI ingesteld als grafische kaart en gereboot. Alles werkt weer en ik doe format C: om met een schone lei te beginnen. Krijg ik na enige tijd ‘Bezig met cluster 345.789 te herstellen’ en dit blijft maar doorlopen. Ik heb een kwartier gewacht maar hij blijft alle clusters herstellen. Zou de harde schijf ook kapot zijn??

Deze melding wordt vaak gegeven als er clusters hardwarematig defect zijn. Soms zijn deze te herstellen soms ook niet.

Herstellen gaat meestal met een low-level format. Deze format is echter niet zonder risico’s. Is er éénmaal iets fout gegaan bij het formatteren, dan kun je het wel vergeten.
Tevens kan het zo zijn dat bij het lowlevvellen een aantal klusters zo erg beschadigd blijken te zijn, dat de format er niet meer doorheenkomt, hetgeen inhoudt dat je harde schijf rijp voor de schroothoop is.

Een programma dat in staat is om je harde schijf eventueel te repareren is Spinrite.

Het is natuurlijk mogelijk format zoveel als mogelijk clusters te laten herstellen en vervolgens het systeem gewoon daarvanaf te gebruiken. Nadeel is dan dat je een harde schijf hebt die niet 100% betrouwbaar is!

Maareuh wellicht zit er nog garantie op je schijf?

Op de schijf zit geen garantie meer. Het is een hele oude 2GB schijf namelijk… Ik heb net de pc maar gereboot en opnieuw een format C: gedaan. Vreemd genoeg deed die het nou wel in een keer maar tijdens het installeren van Windows ME liep die natuurlijk vast. Een reset levert meteen BSOD’s op tijdens de schrijfcontrole. Ik denk dat de harde schijf ook is overleden :frowning: Wat een pc zeg. Er zijn meer dingen kapot dan heel man!

doe eens een Format C: /AUTOTEST na een low level format (zoek op maxllf.exe met goegel)

Bedankt voor de tip. Ik zal het proberen…