Conversie van VOB files in Mpeg-2

vbimport

What is de beste methode om van VOB files weer een mpeg-2 file te maken.
(zonder kwaliteitsverlies)

Ik zoek een methode waarbij dat gebeurt zonder opnieuw te encoderen (ik las ergens dat dit smart-encoding heet)

In principe zijn VOB files gewoon MPEG2 bestanden. Het enige wat je hoeft te doen is de streams die je graag zou willen hebben (laten we voor het gemak aannemen dat dat het videospoor en het hoofd audio spoor zijn) eruit te trekken. Dit kun je met meerdere programma’s doen.

Wanneer je bron een DVD is, dan kun je dit prima met DVDDecrypter doen. Zet deze in de IFO mode, selecteer Stream processing en kies de streams die je wilt hebben. Lekker simpel :).

Heb je echter VOB bestanden op je harde schijf staan, dan zal DVDDecrypter niet meer van help kunnen zijn. Persoonlijk vind ik voor dit soort taken TMPEGEnc gemakkelijk. Kies in TMPEGEnc MPEG tools (menu file) en gebruik 1 van de 2 demux functies (naar wens).

Downloads van de programma’s zijn hier te vinden:
http://www.dvddecrypter.com/
http://www.tmpgenc.net/

Bedankt voor de duidelijke uitleg ! Via het programma tmpgenc heb ik vrij eenvoudig een mpg file kunnen genereren. (ging beter als dvddecrypter waarbij je na de bewerking nog met gesplitste m2v files overbleef)

Echter alle authoring programma’s die ik heb gebruikt wisten er geen raad mee.
(ondanks dat de gegenereerde mpg file in windows media player zonder problemen werd afgespeeld) In Adobe Encore kreeg ik de foutmelding: " file is not a valid MPEG- DVD Error 20402. In Ulead DVD workshop en in DVdit werd er wel een dvd gebrand maar dan zonder audio ?

Welke mode van TMPEGEnc heb je gebruikt om de streams eruit te trekken? Het kan namelijk zo zijn dat je twee bestaden gemaakt hebt: een .m2v en een .m2a bestand. Het “v” bestand is het video bestand en het “a” bestand is het audio bestand.

Het programma van Ulead ben ik niet mee bekend, maar i shet wellicht zo dat deze programma’s een aparte audiostream vereisen en geen gemuxt video/audio bestand toestaan?

Zo niet, heb je dan enig idee wat voor audio type de bron kent? Standaard is het mp2 formaat, maar er zijn natuurlijk meerdere (codec) mogelijkheden zoals AC3, DTS etc. Dit zijn weer aparte sporen. Ook dient de stream van het correcte type te zijn (48kHz etc).

Winavi zou een goede oplossing kunnen bieden. Met dit programma kun je allerlei video-bestanden omzetten! En het is nog snel ook, ik converteer een avi bestand naar DVD in minder dan een uur!
http://www.winavi.com/

Ik gebruik TMPGEnc DVD Author met als eindresultaat een MPG file.
De audio is AC3 en 48 khz

Ik ben inmiddels een “grote” stap verder. Ik heb deze file gedemuxed in ds.jar
(ik weet niet of dit het meest ideale programma hiervoor is) met als eindresultaat een m2v file en een ac3 file. Ik was in staat om deze files te importeren en de menu’s opnieuw vorm te geven, en de dvd te branden, in adobe encore, zonder die vervelende foutmelding. (Geweldig dat deze oplossing werkt , met name omdat ik kwalitatief zeer weinig succes had met de downconverting (mbv cinema craft encoder) van HDV files in adobe premiere pro). Alleen eigenaardig dat de DVD toch nog in een van de vier dvd players die ik geprobeerd heb, pillarboxed werd weergeven, ondanks dat ik met ifoedit : de mpg file naar 16:9 letterboxed heb gezet. Ik weet niet of er DVD recorders zijn die standaard 16:9 kunnen encoderen (mijn philips dvdr80 kan het in ieder geval niet)

Ook master F bedankt voor de tip. Ik ga het programma zeker een keer uitproberen