Computertje wilt maar niet goed lopen

vbimport

Ik heb van een vriend van me een computer thuis gekregen om 'm te repareren. Probleem was dat het niet lukt om Windows te installeren (telkens welke versie van Windows dan ook crasht het systeem). Foutmeldingen van hier tot Tokyo: fout bij lezen van cab bestand (cd is prima), msgsvr32.exe kresjt... etc etc etc..

Systeem: Celeron 400 op een Gigabyte mobo, PC100 64MB DIMM, Diamond Stealth 3D 2000 VGA, Dynalink 56k modem PCI, Aopen 36x CDRom, Quantum Bigfoot 1,2 Gb hdd, fdd. De CPU is een socket model en zit dus met een OC converter in het slot.

Toen een Celeron 400 op dit bord kwam heeft die vriend van me de BIOS moeten flashen zodat het bord tot 400Mhz kon gaan (was eerst maar 300)...

Ik heb zelf al de koeling van de CPU nagekeken (nix mis mee), geheugen verwisselt maar ook dat mag niet baten. Volgens MemTestx86 zijn in iedere dimm flink wat pages kapot.
En ik weet zeker dat al die dimms die ik testte goed werken...!

Mobo kapot? Of zie ik iets over het hoofd?

hmz, geheugen werkt tot zekere hoogte, want bij het draaien van setup wordt kennelijk de ramdrive aangemaakt…
Blijft eigenlijk alleen de hd over, als je mij vraagt.

Bekende fout , ik moet je helaas teleurstellen maar Windows kan niet van je geheugen lezen.

Dit hoeven NIET de DIMMEN te zijn die dan stuk zijn.

Je hebt immers zelf aangegeven dat je al andere Dimmen er in gepleurt had.

Dan blijft er nog maar weinig opties over. Als de DIMM niet kapot is en windows blijft deze (voor mij) bekende fout aangeven , dan is er voor mij 1 conclusie mogelijk : het moederbord stuurt de dimmen verkeerd aan of werkt niet goed. Het geheugen wordt door de North en South Bridge Chips van het moederbord geregeld. Dit zal dan hoogstwaarschijnlijk kaduuk zijn.

Welk type Gigabats is het ?

Originally posted by wilma
hmz, geheugen werkt tot zekere hoogte, want bij het draaien van setup wordt kennelijk de ramdrive aangemaakt…
Blijft eigenlijk alleen de hd over, als je mij vraagt.

:confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused: :confused:

Dat mag je me eens uitleggen : hoe je aan die conclusie komt

Ik snap de conclusie van wilma ook niet helemaal om eerlijk te zijn, maar ik kan haar wel geruststellen: ik heb ook met een andere harddisk getest waarvan ik zeker weet dat deze goed werkt…

Belvedere: ik zelf d8 ook aan het mobo… maar hoopte stilletjes van niet…

Zelf heb ik ook al een kloteprobleem gehad: inderdaad nadat ik windows had geinstalleerd en na het herstarten liep de boel compleet vast! Het is vervelend maar dit is de oplossing:

De comp zo kaal mogelijk installeren met windows d.w.z. : alleen vga-kaart. En dan alles er één voor één er in zetten. En dan steeds maar weer controleren of hij het doet. Zo kun je toch kontroleren waar het aan kan liggen. Loopt hij meteen raar als je alleen de vga-kaart erin doet dan is het een hardware matig probleem… Echt het is vervelend maar zo ben ik erachter gekomen dat mijn Soundblaster Live 1024 Live absoluut niet kon omgaan met mijn mobo van ECS Eleitegroup VZA7 en 133 mhz. bus terwijl hij wel liep bij 100 mhz… Je zult dus even alles eruit moeten trekken en dan alles één voor één testen een driver kan al vervelend doen… Ik werd er ook gek van!!! Want een CPU van 1,2 Ghz. op 100 herzt laten lopen terwijl hij 133 mhz. aankan en het niet doet is niet wat je wilt…

Succes ermee!

En zeg nou niet dt had ik ook wel kunnen verzi… Zo moet je het wel aanpakken anders kom je er nooit achter wat het probleem is!!!

Nou om eerlijk te zijn heb ik wel geprobeerd met een andere vga kaart erin en zonder modem (sound zit er niet in…) maar dat mocht niet baten…

verder is je trial and error systeem een goede en beproefde testmethode…

TIP: Haal alle hardware uit de computer die niet nodig is om windows te installeren en ga dan pas installeren!

Ook ff een bios update doen!
Verder zou ik het ook niet weten, misschien mobo kapot? Maar probeer eens linux te installeren misschien werkt dat wel? Als het werkt licht het dus niet aan de hardware!

Ik heb ook eens iets soortgelijks gehad. Toen heb ik alle overbodige hardware druit gehaald, HDD compleet geformatteerd en toen windows proberen te installeren. Mocht het dan nog niet lukken, probeer dan verschillende windows versies. Ikzelf had geklooid met Win95 Dutch & English en Win98 Dutch & English. Na iets van 5 keer iets anders geprobeerd te hebben lukte het me dan.

Volges mij ligt het er dus aan hoe je windows installeert.

Originally posted by Mr. Belvedere
[B]Bekende fout , ik moet je helaas teleurstellen maar Windows kan niet van je geheugen lezen.

Dit hoeven NIET de DIMMEN te zijn die dan stuk zijn.

[/B]

Heb ooit ditzelfde probleem kunnen oplossen door de cpu cache uit te schakelen ( is meestal een bios optie ). Als hij het dan wel doet zal het wel een stuk trager gaan. als je echt wil zeker zijn dat het aan het mobo ligt moet je ook de cpu eens vervangen ( de vorige misschien?)

succes

Hiero in het dorp heb je een compu zaak. Als je daar een kappotte pc na toe brengt gaan hun kijken wat eraan kapot is etc. Dan zeggen ze dat en hoeveel het kost. Zeg je dan of je dat wil laten maken of niet. Maar anywayz je weet wel wat er aan kapot is for free.

maybay dat er ook zoiets bij jouw in de buurt zit.

ik ben zelf nooit kapot van Gigibyte geweest vind het maar een klote merk heb er zelf ook eentje gehad en mijn PC liep ook steeds vast

Originally posted by JAP
ik ben zelf nooit kapot van Gigibyte geweest vind het maar een klote merk heb er zelf ook eentje gehad en mijn PC liep ook steeds vast

Ik heb zelf 2x een Gigabyte bord gehad waarvan eentje retegoed was (P2 bord gebaseerd op 440BX sjippie, type weet ik niet meer) en een Athlon bord (7IX) en dat was een gigantisch kloteding… rebooten binnnen 2 minuten gegarandeerd… :frowning:

Maar anyway, Ik heb flink wat met die bak zitten testen (alle onderdelen vervangen en allerhande settings geprobeerd etc etc etc maar he wil niet werken, dus het lijkt me vrij zeker dat het mobo naar de maan is…