Computers in hetzelfde huis verbinden via modems

Zoals in de titel al staat, wat moet ik precies doen om 2 computers hier thuis met elkaar te verbinden, gebruikmakend van de analoge modems in beide?

De ene computer draait op winXP/98 (multiboot) en is de verbinding met het internet (kabel); de andere computer, die de “slaaf” moet worden, draait op winME en heeft geen netwerk kaart.

Wat moet ik doen?

Groetjes,
Señor

Als je een huiscentrale hebt (geen isdn centrale dus) dan kun je in principe de ene naar de andere laten bellen zonder dat je dat een cent kost.

Helaas kun je niet dan de ene als gateway naar buiten gebruiken. Je hebt namenlijk dan beide modems al bezet.

Je hebt voor een pc die als gateway naar buiten functioneerd namenlijk 2 verbindingen nodig… 1tje naar buiten … 1tje naar de rest …In dat principe is het makkelijker in beide een netwerk kaartje te zetten (10 megabit is al genoeg) en dan de gateway laten modemem en de 2e bak met de andere verbinden via een crosslink kabel of een hub/switch.

Je zou het met 3 modems kunnen doen , maar dat lijkt me nogal omslachtig… en als je toch al geen huiscentrale had en die van plan was hiervoor te investeren lijkt me de investering van een switch/hub beter.

Er zijn zat proggies om je internet verbinding te delen (zie www.tucows.nl of zo) , windows xp bevat het al zelf.

Een andere oplossing is misschien een USB kabel te kopen en hiermee de 2 computers te verbinden ; mits natuurlijk beide pc’s een usb uitgang hebben. Je hebt dan GEEN standaard USB kabel nodig (groot naar klein) maar een aparte (groot naar groot) en speciale drivers/software. Ook die moet zo te krijgen zijn op het net. Deze pakktjes gingen voor ongeveer 30 gulden weg op de HCC dagen van vorig jaar.

Je kan idd beter een normaal netwerkje aanleggen dmv netwerkkaarten. En dan dus 1 pc als Host en 1 pc als Client (de slaaf zeg maar ;)).
De Host heeft de verbinding met inet en de Client krijgt inet van de Host. Als je op de Client wilt inetten moet de Host draaien. Een andere oplossing is een router (Freesco/router), dan kan iedereen apart van mekaar op inet.