Computer ziet brander niet correct

vbimport

Hallo
ik ben hier ook nieuw!!
Heb een probleem met mijn brander. de computer ziet/ herkend hem wel alleen wanneer ik een dvd er in stop laat ie helemaal niets zien? Dit met verschillende dvd’s en cd’s???

groeten remi_3

Hoi Remi,

Ten eerste wil ik je welkom heten op ons board!
Omdat dit niet echt gerelateerd is aan de thread waarin je dit had gepost heb ik er maar een nieuwe thread van gemaakt. Ik neem niet aan dat je dit als probleem beschouwt :disagree:.

Goed… jouw probleem. Wederom kom ik met het afgezaagde antwoord dat het aan veel dingen kan liggen en dat het verstandig is met zoeken te beginnen bij de meest voorkomende, simpele en voor de hand liggende optie. In dit geval zijn er twee verdachten:

1. storende chipset drivers

2. fout in bekabeling / jumpering

3. Chipset drivers
    Heb je een chipset van NVidia of Intel, dan heb je kans dat wanneer je de bijbehorende chipset drivers installeert (bij NVidia is dat de SW_IDE driver, bij Intel noemt men dit de Intel Application Accelerator -IAA-) dat ATAPI apparaten niet meer correct werken. Aangezien een DVD Writer onder die klasse valt, kan het wel eens het geval zijn. Door simpelweg de IDE kanalen waar je brander aan hangt uit het hardwarelijst in het apparaatbeheer van Windows te deinstalleren en je computer te herstarten, worden deze drivers vernietigd en wordt er weer gebruikt gemaakt van de officiele MS drivers (welke wel goed werken).

4. Fout in bekabeling / jumpering
    Controleer of alle kabels goed ingestoken zijn! Let er op dat de stekkers voor moederbord, master en slave in de goede bussen zitten! Daarnaast kun je eens je jumpering controleren. Heb je slechts 1 apparaat aan een IDE kanaal hangen, dan moet dit de master zijn. Zijn het twee apparaten, dan maak je eentje master (liefst de brander) en eentje slave. Let wederom op een correcte wijze van aansluiten!

Zou dit allemaal niet helpen of zou je meer hulp nodig hebben, laat het dan gerust weten :slight_smile:

Succes!

Heb je toevallig Alcohol geïnstalleerd? Deze software heeft een optie om media te verbergen voor Windows. Welke brander heb je precies trouwens?