Computer met kuren

vbimport

ik heb hier een computer van een collega van mij, en die heeft wat probleempjes.
Ik heb hem een maand geleden ongeveer helemaal opnieuw geinstalleerd.
eerst alles geformatteerd, daarna opnieuw een windows xp pro installatie.
Nou heb ik deze computer weer hier staan met de volgende klacht:

de computer wordt normaal afgesloten. Als de pc opnieuw wordt aangezet komt er iedere keer de chkdsk (dat blauwe scherm, druk binnen 10 seconden op een toets om te annuleren). Als ik hier niets doe en hem gewoon door wil laten lopen, gebeurt er eigenlijk helemaal nix.
Het percentage blijft steeds op 0 staan. Het lampje van de harde schijf dat hji bezig is brand constant maar er gebeurt verder echt helemaal nix, en de harde schijf “rammelt” ook niet zoals hij normaal wel doet.

De computer is ook een stuk trager geworden, terwijl er niet eens zo gek veel meer is geinstalleerd of gedownload.

Kan iemand mij hiermee helpen?

alvast bedankt

Het lijkt erop dat de harddisk redelijk gaar aan het worden is. Misschien maar eventjes testen met een diagnostic tool van de harddiskenfabrikant (en dan ben je helaas al je data kwijt)

Wat Mr. B. zegt zou ik sowieso doen. :iagree:

Anders misschien één of ander vaag virus? :confused:

Het zou idd de harde schijf kunnen zijn. Je kunt enigzins testen met een tool als IBM/Hitachi DFT (download deze hier). Dit programma kan namelijk testen zonder je harde schijf te wissen (door enkel te lezen). Een nadeel is dat de test niet zo krachtig is al een schrijftest, maar je kunt er iig wel iets mee testen.
Ook wanneer het geen IBM/Hitachi schijf is!

Het kan trouwens zo zijn dat je harde na een complete format (kun je het beste uitvoeren met een tool van je harddisk fabrikant of met mke2fs van Linux) het gewoon weer doet. Maargoed, probeer eerst de leestest van DFT maar eens, voordat we met grof geschut uittrekken :slight_smile: