Computer de geest gegeven

Ik ging gisteren met vol moed een dubbele boot maken (XP/Linux) maar dat bleek geen succes.

Nadat ik met partition magic een linux partitie had gemaakt heb ik linux daarop geinstalleerd, dat ging zonder probleem.
Toen ik de computer rebootte om voor het eerst linux te proberen en ik in het menutje linux selecteerde gebeurde er natuurlijk nix.
Een zwart scherm…

Nog een keer proberen, weer het zelfde.

Linux opnieuw geinstalleerd, weer proberen, nog nix!

Toen ben ik maar weer naar windows gegaan en heb in parition magic de linux paritie verwijdert. Rebooten en mij C schijf werd weer de originele 60gig.

weer rebooten en jahoor, nadat ie het bios had gecheckt en naar een floppy had gezocht bleef er nix anders over dan een zwart scherm met bovenin beeld ‘LI’…

Ik wist natuurlijk dat dat niet snor zat en heb gelijk mijn vertrouwde bootfloppy erbij gepakt.

De computer zag er blijkbaar geen goede bootfloppy in en vroeg om een andere.

Toen wist ik het echt niet meer!

Ik (als 1e jaars ICT leerling) heb de computer met veel tegenzin bij de plaatselijke computer-winkel afgelevert en hoop nu maar dat ze er daar wat mee kunnen doen!

Is dit een bekend probleem bij jullie, of heb ik last van een hele vage computer?!

Het (Master) Boot Record van de harddisk is kapot geraakt

hier en hier vind je meer info.

Wat je kunt doen is een bootflop pakken van je windows OS en dan FDISK /MBR draaien. (er komt geen verdere melding). Dit herschrijft de master boot record en gooit Lilo op de MBR weg.

Dat een bootfloppy niet herkend wordt komt omdat het BIOS toch even de harddisk aanspreekt en dan opeens hangt.
Dit kun je oplossen door een andere harddisk te gebruiken als primary boot systeem en de 60 gig harddisk even op de 2nd ide te hangen.

Originally posted by Mr. Belvedere
[B]Het (Master) Boot Record van de harddisk is kapot geraakt

hier en hier vind je meer info.

Wat je kunt doen is een bootflop pakken van je windows OS en dan FDISK /MBR draaien. (er komt geen verdere melding). Dit herschrijft de master boot record en gooit Lilo op de MBR weg.

Dat een bootfloppy niet herkend wordt komt omdat het BIOS toch even de harddisk aanspreekt en dan opeens hangt.
Dit kun je oplossen door een andere harddisk te gebruiken als primary boot systeem en de 60 gig harddisk even op de 2nd ide te hangen. [/B]

Zou ik hierbij alle data op HD kwijt raken?

Ik heb een goed bootfloppy en ik heb ook in bios gecheckt of dat wel klopt. als hij bios heeft gedaan gaat ie gelijk floppy doen, en hij gaf een foutmelding bij het floppy (dat ik zelf heb moeten maken op school en dat perfect werkte)!

Naja, hij staat nu bij de computer-handel —> die hebben 'm morgen weg gefixt, maar ik moest mijn treurige verhaal toch effe kwijt!@ :frowning:

Originally posted by Murphy23x
[B]

[/B]

Dat kan heel goed! Als je alles veilig wil stellen dan kun je als beste eerst een Ghostimage maken van die desbetr. disk. Moet je nog wel ff een andere 60gb schijf beschikbaar hebben. Nadat je een image gemaakt hebt kun je naar hartelust klote in je FAT. Als je er echt niet meer bij kunt komen dan kun je altijd nog een file recover doen, hiervoor kun je als beste eerst de Ghostfile terug zetten. De kans is groot dat je het meerendeel terug krijgt. Windows / Linux zullen naar alle waarschijnlijkheid niet meer werken. Hele groote files zijn ook vaak een probleem om ze terug te krijgen.

Anyway, daar heb je dus een derde 60gb schijf voor nodig…:smiley:

Het zal dus wel een format C: worden… (good luck!)

[B]

Ik heb een goed bootfloppy en ik heb ook in bios gecheckt of dat wel klopt. als hij bios heeft gedaan gaat ie gelijk floppy doen, en hij gaf een foutmelding bij het floppy (dat ik zelf heb moeten maken op school en dat perfect werkte)!

Naja, hij staat nu bij de computer-handel —> die hebben 'm morgen weg gefixt, maar ik moest mijn treurige verhaal toch effe kwijt!@ :frowning: [/B]

Met fdisk /mbr raak je geen data kwijt. Er worden GEEN nieuwe paritiesgeschreven of de partitietabel aangepast. Er wordt een nieuw master boot record geschreven.

Je kunt dan wel even je linux partitie niet zien.

Ik hoop niet dat de computertoko je te veel geld rekent , want het is een software (gebruikers) probleem.

Ik ga zometeen bellen naar die zaak en vragen of ze het al hebben opgelost, zo niet, dan ga ik 'm ophalen en ga gewoon de truuk van Mr. Belvedere proberen!

Bedankt Mr. Belvedere en Marsz-=FX

Originally posted by Marsz-=FX
Dat kan heel goed! Als je alles veilig wil stellen dan kun je als beste eerst een Ghostimage maken van die desbetr. disk. Moet je nog wel ff een andere 60gb schijf beschikbaar hebben. Nadat je een image gemaakt hebt kun je naar hartelust klote in je FAT. Als je er echt niet meer bij kunt komen dan kun je altijd nog een file recover doen, hiervoor kun je als beste eerst de Ghostfile terug zetten. De kans is groot dat je het meerendeel terug krijgt. Windows / Linux zullen naar alle waarschijnlijkheid niet meer werken. Hele groote files zijn ook vaak een probleem om ze terug te krijgen.

Als je een ghost image wil maken van een 60 Gb harde schijf en je wil hem terug zetten past ie misschien zelfs wel op een 10 Gb harde schijf. Het ligt er helemaal aan hoeveel data je op die 60 GB had staan. Stel je had maar 6 Gb aan data dan kan je hem gewoon naar een 10 Gb schijf terug zetten.

Voordat je je gaat kloten met je harde schijf…Zorg dan voor een backup. Dan heb je meestal je data nog en voorkom je veel problemen.!!!

Hij is weer thuis hoor, de computertoko vent heeft 'm perfect gerepareert, en alle data is er gewoon op gebleven!

Nog mooier, het kostte nix, omdat dit bij de service hoorde (hoewel het mijn eigen fout was)

Echt een top zaak daarzo! :cool: :smiley:

En dan nu de ham vraag: welke zaak was dat dan? :stuck_out_tongue:

Wat nog interessanter is; wat hebben ze eraan gedaan?!

Ze hebben idd de master boot record gerepareert.

Welke zaak het is? Albex systems in alphen a/d rijn

maar daar heeft toch niemand iets aan omdat ze niet online verkopen en ik niet het idee heb dat er iemand uit de buurt van alphen komt.

/me is blij met deze winkel

Ze hebben idd de master boot record gerepareert.

damn … i’m good :cool:

[B]

damn … i’m good :cool: [/B]

:Z

:Z

LOL :slight_smile:

“Ik (als 1e jaars ICT leerling) heb de computer met veel tegenzin bij de plaatselijke computer-winkel afgelevert en hoop nu maar dat ze er daar wat mee kunnen doen!”

Krijg jij nu eerst maar een Cap Gemini baan met je opleiding , dan praten we wel weer verder :slight_smile:

[B]

LOL :slight_smile:

“Ik (als 1e jaars ICT leerling) heb de computer met veel tegenzin bij de plaatselijke computer-winkel afgelevert en hoop nu maar dat ze er daar wat mee kunnen doen!”

Krijg jij nu eerst maar een Cap Gemini baan met je opleiding , dan praten we wel weer verder :slight_smile: [/B]

Ik weet nu al dat Cap Gemini niet mijn ambitie is! :wink: :smiley: