Click/tik tussen audio tracks

vbimport

Al een tijd ben ik op zoek naar DE oplossing voor dit probleem...

even nader omschrijven:

ik rip audio met EAC naar de hdd, laadt deze in met Cool Edit Pro 1.2a (File / Open append) vervolgens knip ik daar het e.e.a. uit en save de files weer in tracks terug naar hdd (zelfde nummering, wil dan een nonstop muziek cd maken, maar wel onderverdeelt in tracks)

als ik nu het cd'tje brandt en de overgang van 2 nummers goed beluister hoor ik een tikje (zacht, maar wel goed hoorbaar, hoe harder de overgang klinkt hoe zachter de "tik", logisch want deze valt dan minder op..) ik weet 100% zeker dat het aan Cool Edit (maar ook ander muziek edit-software) ligt, want ook met Steinbergs editing software heb ik hetzelfde probleem...

Nu zag ik een tijdje geleden hetzelfde probleem geschetst op een webpagina, en domme ik, vergeet ik het dus te bookmarken :frowning:

Als ik de tracks niet bewerk en direct op cd brandt (zonder tussenkomst van een editor) ik dan gewoon wel "goede" tracks krijg te horen, met andere woorden, een editor veranderd wat aan het einde of aan het begin waardoor je, als je het geheel weer aan elkaar "plakt", een tikje hoort (vooral bij "zachte opnames")

ik heb van een test cd 2 tracks geript, deze in CEP ge-edit vervolgens apart gesaved (zoals eerder omschreven) en toen de 2 bestanden weer ingeladen (op die mannier krijg je ook de tik te horen zonder de hele hap op cd te moeten branden) vervolgens heb ik daar een mp3 van gemaakt en deze op m'n server gezet (zo krijg je een idee wat ik hoor) download : hierow

alvast bedankt voor iedere suggestie

Het is niet echt een oplossing voor je probleem, maar meer het omzeilen van het probleem:

Als je de track als 1 geheel aan elkaar maakt in CoolEdit of iets dergelijks en dan als WAV file opslaat (of MP3) en dan vervolgens een eigen cue-sheet aanmaakt (zie zoekfunctie voor handleiding, is al vaak behandeld), dan kun je het misschien omzeilen?

Krijg je die Tik ook als je de geluidsfragmenten op je harde schijf afspeelt? Of alleen na het branden, want dan zou je eens op lagere snelheid kunnen branden of eventueel een cross-fade proberen (zoals in Nero beschikbaar is)

onthoud wel als je een cuesheet maakt dat dan 1 seconde uit 75 frames bestaat. Zulke programma’s gebruiken zelfs nog maar 33 frames in 1 seconde maar dat zijn over het algemeen de wat oudere.

Ik zou nie weten hoe je het met CoolEdit wel goed kunt doen, misschien een filtertje ofzo?

Maar als je het op bovenstaande manier wilt doen (cue), dan zou ik de hele set als 1 mp3/wav rippen en vervolgens met Nero de losse stukken knippen. (Hele mp3/wav laden dan begin + end setten in Nero)

yeps cue edit alles van gelezen en weet ook hoe dat moet, maar dat is niet het probleem… misschien nog wat toevoegende uitleg:

stel, je ript een cd met eac (progie doet er niet echt toe) 18 tracks naar je hdd je laadt alle tracks in een voor jou vetrouwd wav editor (niet apart inladen maar achter elkaar = append) ok, je bewerkt het e.e.a. van mij part maak je er een mix van, okkelidokie, je kunt nu inderdaad de hele hap bewaren en dan idd met cue edit prutsen, alleen das zo’n gedoe, het zou toch veel gemakkelijker zijn om met CEP al je tracks afzonderlijk te bewaren…? Ik heb het een tijd gedaan hoor, een groot wav bestand inladen in Feurio en dan met dat programma de tracks gesplit (werkt hetzelfde als cue maar dan overzichtelijker en sneller) alleen ook dat is een heel werk… het lijkt misschien gezeur, maar ik brandt ontzettend veel audio cd’s en dan wil je eigenlijk niet “overbodig” div. programma’s gebruiken om zoiets “simpels” te doen… wat jammer is, ik heb het ergens gelezen (het heeft ook een bepaalde naam/titel) alleen kan ik het niet meer terug vinden.

Maar goody, idd geval allemaal bedankt voor de reacties (ik wist dat het een moeilijk onderwerp was, dan maar ffies naar GoT :p)

inmiddels heb ik een heeeeeel goede oplossing gevonden :slight_smile: onder cep met cue werken (werkt heel makky) via batch kan het programma de gemarkeerde tracks 1 voor 1 bewaren (gaat razend snel) zonder tick/pop/click of wat dan ook (toch raar dat het dan WEL goed gaat want ook dan worden de wav’s afzonderlijk bewaart… maar goed, probleem opgelost, ikke weer blij