Chello komt met data limiet

vbimport

UPC sluit grootverbruikers Chello af

Vrijdag, 8 maart 2002 - Grootverbruikers van Chello die hun download-gedrag niet aanpassen, worden afgesloten of moeten extra betalen. Er is een limiet van 5 GB per maand.

De kabelaar is sinds een week of twee begonnen met het sturen van brieven. De 300 Chello-abonnees die het meeste verkeer genereren, wordt dringend verzocht het gedrag aan te passen. Wie dat niet doet en een week later nog steeds tot deze top 300 behoort, wordt resoluut afgesloten.

Volgens woordvoerder Marc Zellenrath van UPC gaat het om een kleine groep 'excessieve gebruikers' die verantwoordelijk zijn voor 'enkele tientallen procenten' van het totale verkeer. Dergelijke abonnees verbruiken meer data per dag dan de gemiddelde Chello-klant per maand. Het aanleggen van 'complete mp3-fabrieken' en 'film-catalogi' is hierbij een populaire bezigheid, stelt de woordvoerder. >

Inmiddels zijn 25 abonnees daadwerkelijk afgesloten. Anderen hebben hun gedrag aangepast of willen gebruik maken van het aanbod extra te gaan betalen voor het verkeer dat boven de 5 GB per maand uitkomt. Chello vraagt 10 euro extra per 5 GB bovenop het abonnementsgeld, zo blijkt uit de verstuurde brieven.

'Onbegrijpelijk'
Gebruikersvereniging Coax zegt verrast te zijn door de maatregelen en spreekt van een 'onbegrijpelijke' en 'vreemde' actie. "Concreet gezien handelt UPC in strijd met haar eigen leveringsvoorwaarden, en breek zij hiermee ook alle afspraken die er in het verleden met COAX zijn gemaakt. Er zou immer eerst inzicht in het eigen dataverkeer gegeven worden voordat dit soort maatregelen ter sprake zouden komen", aldus de Coax.

Volgens Zellenrath is het een en ander wel degelijk besproken met de Coax, maar hij wil daarbij benadrukken dat UPC geen toestemming van de gebruikersvereniging nodig heeft. "Ze moeten niet op onze stoel gaan zitten."

Verder zijn de maatregelen een voortzetting van het eerdere beleid, zo stelt de woordvoerder. Ruim een jaar geleden maakte de kabelprovider al de vergelijking met een restaurant waar je onbeperkt spareribs kan eten. "De een eet er tien en de ander dertig. Dat is allemaal prima. Een enkeling kan er zelfs wel honderd eten. Maar als iemand met een vrachtwagen komt voorrijden en die gaat volladen met spareribs, zeggen wij ho."

Dergelijke gebruikers horen niet thuis bij UPC, zegt Zellenrath. "Chello is en blijft een product voor de gemiddelde gebruiker."

Zellenrath sluit niet uit dat alle Chello-abonnees in de toekomst te maken krijgen met de datalimiet van 5 GB per maand. Vooralsnog kijkt de provider echter alleen naar de top 300.

(Bron Webwereld)

Dit vindt ik dus onbegrijpelijk 5GB dat stelt dus echt niets voor, een paar films downloaden en je zit aan de 5GB, ik hoop coax of zo hier iets aan kan doen.

Hoeveel freakers zullen een brief krijgen? :wink:

Tja 2x een Linux ISO, een beetje online radio luisteren en je wordt afgesloten…

L@me om de financiele problemen van Chello zo op de klanten te laten rusten…

ja hoor ik heb ook zo’n fijne brief gekregen :frowning:

Ik sta in de top 300, op zich leuke notering, alleen weet ik niet waar dat vandaan komt, me zus download veel mp3’s (elke 2 dagen wel een stuk of 20) ik zelf download ook wel veel natuurlijk (vooral filmpjes) maar daarvoor heb ik destijd ook Chello genomen, kijk als ik alleen kan browsen dan kan ik net zo goed een telefoonlijn nemen, daar is het me niet om te doen.

Vind het grof en a-sociaal, het lukt ze niet om de klant eens tevreden te stellen, lijken de problemen net ‘opgelost’ te zijn (hoe vaak hebben we topics nu gezien in Radar, Kassa…) komen ze met dit. Eerst je problemen oplossen voordat je kan vragen aan een klant om het wat rustiger aan te doen, maar nix hoor, gewoon een ‘boze’ brief die is aangekomen bij meer dan 300 personen heb ik zo de indruk. Lijkt mij eerder dat ze van de leechers af willen en alleen volk willen bedienen die af en toe eens op internet gaat browsen.

Ik houd het voor gezien bij chello, service was al niet optimaal (2 say the least) verbinding met het internet word meerdere malen per dag verstoord en dan durven ze alsnog met zo’n brief te komen.

Wow wat een rust zullen jullie krijgen :stuck_out_tongue:

Om in de top300 te zitten moet je toch echt wel minimaal op 125 gig zitten zo ongeveer gok ik
En dan lijkt het mij ook meer dan terecht dat je afgesloten word
Ik zit op gemiddeld 30gig in de maand en download alleen wat ik wil

En je krijgt alleen een limiet als je dus in de top 300 zit, dus niks te vrezen
Alleen misschien dat ze binnenkort met het extreeme idee komen dat iedereen op een limiet moet

Opzich vind ik het aan de andere kant wel onzin
Als je een feest geeft met bv. 50 piek entree en je zegt “ongelimiteerd zuipen”
En vervolgens kick je de mensen eruit die over de 10 bier heenzitten

Ik vind het persoonlijk terecht dat er paal en per gesteld wordt aan die mensen die zo absurd veel downloaden en het daarmee verpesten voor de rest.

De datalimiet van 5 GB vind ik veel te weinig en staat in absoluut geen verhouding tot de toch al hoge abonnementsprijs. Als ze die datalimiet instellen dan weiger is daar 45 euro voor te betalen.

Laat Chello maar een gedifferentieerd tarievenbeleid voeren, een lighht user abonnement en een heavy user abonnement…dan neem ik de light user abonnement wel.

Ik kreeg brief van Chello dat ik minimaal 10 MB moet downloaden per maand, dat ze anders mijn verbinding afsluiten :wink:

5 gig pfffffff…dat mensen die 100 gig per maand downen ter orde geroepen worden kan ik begrijpen…maar 5 gig staat in geen verhouding…ben blij dat ik daar niet bij zit zal ik maar zeggen:)

in principe zitten ze helemaal verkeerd. wat ik begrepen heb is dat die 5 gb even snel is verzonnen nu. op zich download ik veel, dat dacht ik tenminste, 1 filmpje per week ofzo, komt neer op 4 gb’s per maand ongeveer, maja, me zus, daar ging een nieuwe wereld voor open met die mp3’s… hoe dan ook, vind de benadering naar de klant echt ongepast, laat ze maar eens zien hoeveel ik (of andere) download, kan me namelijk niet voorstellen dat ik over de 10 gigs ga.

Op zoek dan maar naar een andere provider… adsl gaat me heel wat kosten om dat aan te laten sluiten, want ik heb ook telefoon van die lullo’s.

Zal wel weer veel aandacht aan worden besteed in Kassa (vandaag) en in Radar (maandag)

Ik vind het fout van Chello , de algemene voorwaarden hadden beter bekend mogen zijn.

Zijn die voorwaarden bekend , dan vind ik het dom van de gebruikers die “het toch proberen”.

Ik zit op ADSL bij XS4ALL die een fair use policy hebben ; Op zich hetzelfde als chello’s methode , maar dan zonder een vastgestelde datalimiet. ADSL leent zich er ook niet voor om permanent 100 gig aan divx en mp3 ter beschikking te stellen , dus daarmee los je al een hele hoop problemen op.

en het erge is dat er altijd wel iemand in de top 300 zit… (zeg maar precies 300 mensen)

dus als je 1x per maand je e-mail checkt, wordt je meteen afgesloten.

Nu nog niet… maar straks wel. als ze nog 1 abonee hebben…

Nahja ik zal wel zien wat er gebeurd. Waarschijnlijk komt er gewoon een overname. terug naar slownera ofzo…

Ze kunnen je toch niet afsluiten, in het contract staat nergens dat je niet in de top 300 mag zitten, en dan erbij, er zitten altijd 300 mensen in de top 300. Ik heb ff zitten rekenen…

Als ze dit 1 jaar volhouden en iedere maand 300 ensen afsluiten dan kost ze dat 2.875.500,00 euro. Volgens mij kunnen ze daar heel wat servertjes voor neer planten!!!

grappig, op veel trams hier in Amsterdam kleven veel banners van Chello “24 uur online” nu heb ik eens een berekening gemaakt… als ik de pc 24 uur aan laat staan (zonder dat ik ook maar iets doe (browsen, downloaden)) genereer ik per dag 78 mb x 31 = 2418mb per maand, das dus al bijna de helft van wat ‘mag’

Maar goed, ik wilde al pleite bij chello vanwegge de brakke service, kennis en produkt (zijn heel wat nieuwsservers verdwenen)

Originally posted by TDI
Ze kunnen je toch niet afsluiten, in het contract staat nergens dat je niet in de top 300 mag zitten, en dan erbij, er zitten altijd 300 mensen in de top 300. Ik heb ff zitten rekenen…

Klopt, maar in je contract staat wel dat jouw gebruik niet de oorzaak mag zijn van hinder aan anderen.

Als jij nu in de top300 zit (dus ongeveer 100+GB download) dan vind ik dat je wel degelijk hinder voor anderen veroorzaakt en mogen ze dus ingrijpen.

Ze zeggen nergens dat ze altijd de top300 aan zullen pakken, dat doen ze nu omdat daar de asociale downloaders zitten. Ze willen het gemiddeld gebruik temperen en dat kunnen ze nu aardig naar beneden brengen door die top300 aan te pakken. minder dan 1% van de abonnees die toch aardig wat procent van het downloadverkeer genereert…dat is toch niet eerlijk, of vind jij van wel?

Je moet het zo zien, er is een hele grote taart. Iedereen die lid wordt van de ‘taartclub’ die mag een stuk taart komen eten. Als er dan een paar mensen zijn die de helft van die taart op eten dan blijft er voor al die andere leden een stuk minder over.

Het zijn nu vooral die mensen die altijd voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, die mensen die nu ineens ‘gepakt’ worden, terwijl veel van hen de oorzaak van het probleem zijn en niet in staat zijn om in alle redelijkheid na te denken.

Beetje dezelfde discussie als over ‘Gratis bestaat niet’…

De maatschappij dat ben jij!

Bij chello hebben ze groot gelijk dat ze de +100gb’ders / maand verwittigen maar een limiet van 5Gg / maand, das dan wel heel weinig.

Gelukkig voor mij hier te België met telenet valt die limiet van 10gb / maand wel mee, op één of andere heel vreemde manier reset die telenetmeter zichzelf om de zoveel tijd of met andere woorden, ik down ongelimiteerd :smiley: .

Dus jij vind mij a-sociaal, leuk dan :stuck_out_tongue: voor deze keer zie ik dat door de vingers omdat je verhaal niet klopt (houd al sowieso niet van vergelijken, je kunt daarmee de suggestie wekken dat de ander te dom is om het van oorsprong wat complexe verhaal te begrijpen)

Er staat nergens in mijn papieren dat ik een bepaalde grens niet mag overschrijden, nu blijkt dat 5 gb te zijn, iets wat voorheen onduidelijk was, op zich al vreemd natuurlijk, en ook erg onrealistisch, nogmaals, als je bedenkt dat ik al ongeveer 2500 mb per maand genereert zonder browsen/downloaden de ‘24 uur online’ leus van Chello gaat dus niet op, want als ik een beetje browse, dan kom ik daar al ver overheen.

Ik ken al zeker 4 mensen in mijn directe omgeving die een soort gelijke brief hebben ontvangen en ze zitten allemaal in de top 300 van de totaal 200.000 over Nederland verspreid. Een bezoekje op deze site doet vermoeden dat er veel meer dan 300 abonnees zijn die een brief hebben mogen ontvangen…

Ik geloof er dus helemaal niets van dat er ‘maar’ 300 abonnees zijn die de limit overschrijden, maar ach daar gaat het mij niet eens om. ‘De mannier van’ vind ik veel te arrogant en kort door de bocht typisch van een bedrijf wat monopolist is (dit is al jaren zo met Chello) zo ga je niet met je klanten om.
30 of 40 gb is meer realistisch, maar dan nog… wat verwachten ze nou, dat je opeens je download gedrag kunt afremmen nadat je dagelijks van nieuwsgroepen (die hun hebben ‘doorgelaten’) hebt zitten snoepen.

Zoals altijd is dit weer eens ‘slimme’ zet van Chello (althans een poging daar toe) om gebruikers die dus in de ‘top 300’ staan extra te laten betalen. Ik heb dus echt de indruk dat het daarom gaat en nergens anders om, denk je nou echt dat het hun kan schelen dat me buurman wat minder snel download dan hij zou willen (klopt al niet want we kunnen hier allemaal met 178 kB/sec downloaden) echt pure onzin.

Een contract moet helder zijn wanneer je dit tekent (in mijn geval 3 jaar geleden toen nog niets bekend was over limits) en niet achteraf even snel ‘verzonnen’

Originally posted by Da_Taxman
[B]
Je moet het zo zien, er is een hele grote taart. Iedereen die lid wordt van de ‘taartclub’ die mag een stuk taart komen eten. Als er dan een paar mensen zijn die de helft van die taart op eten dan blijft er voor al die andere leden een stuk minder over.

Het zijn nu vooral die mensen die altijd voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten, die mensen die nu ineens ‘gepakt’ worden, terwijl veel van hen de oorzaak van het probleem zijn en niet in staat zijn om in alle redelijkheid na te denken.

Beetje dezelfde discussie als over ‘Gratis bestaat niet’…

De maatschappij dat ben jij! [/B]

Met deze vergelijking ben ik het eigenlijk niet echt helemaal eens namelijk de spreekwoordelijke taart van je staat nu voor het maximum bandbreedte die ze aanbieden en dus kun je niet over 1 taart spreken maar meerdere op verschillende tijdstippen.

Zo kom je dus terecht dat op de piekuren de taart dus te klein is en dat de grotere gebruikers dan teveel wegnemen.

Hetgeen wat me dan eerlijker lijkt is dat de grotere verbruikers op de drukkere momenten wat rustiger aan willen doen dan zou er waarschijnlijk voor iedereen genoeg ruimte zijn om goed te kunnen internetten. Alleen zou het dan van chello prettig zijn om aan te geven om welke tijdstippen het drukker is en ik denk dat de meeste grote downloaders wel rekening daarmee kunnen houden.

Maar gewoon de grotere verbruikers op deze manier te behandelen lijkt mij overdreven want ze adverteren zelf met 24 uurs snel internetten en dan kun je ervan uitgaan dat der mensen zijn die er gebruik van maken.

Hier doen ze het anders; je mag ongelimiteerd downen, maar wanneer het netwerk overbelast raakt (T1), dan krijgen de “hardcore-downers” gewoon automatisch een iets tragere verbinding, waardoor ze sowieso minder kunnen downloaden. Na een maand vervalt dit en krijg je terug dezelfde connectie. Zo is er dus een soort “dynamische downloadregel” en je hebt het volledig aan jezelf wanneer je de volgende maand een tragere verbinding hebt.
Zoiets moet bij chello ook mogelijk zijn lijkt me. Dan kan je zelf beslissen of je je verbindingssnelheid van de volgende maand opoffert om deze maand extra veel te downen.
Het blijft natuurlijk wat “natte vingerwerk” want je weet uiteraard niet wanneer het netwerk overbelast wordt, maar als je 200GB/maand downloadt, dan kan je zo toch al iets vermoeden. :wink: En moet je er maar mee leren leven dat ze je de volgende maand wat beperken.
Afsluiten vind ik echter volstrekt onrechtvaardig.

zo voelen jullie het ook es hoe het is met een limiet :stuck_out_tongue:

ik leef er al jaren mee :Z

ADSL is sloom, maar ik kan nog gewoon 4 gig per dag downloaden :slight_smile: (Sneller gaat ie niet;))

ADSL rulez, hoop dat t hier altijd blijft en dat Cistron goedkoper wordt (8Mbit roeleert wel;))

Originally posted by Da_Taxman

Je moet het zo zien, er is een hele grote taart. Iedereen die lid wordt van de ‘taartclub’ die mag een stuk taart komen eten…
De maatschappij dat ben jij!

Als het echt zo druk is dan moeten ze maar servers er bij gaan zetten… of minder mensen toe laten, maar dat doen ze niet. Ze gaan eerst zeggen , moet je eens kijken hoe snel en daarna gaan ze zeggen dat het niet mag…

ongeveer het zelfde als je eerst een ferrari koopt, en daar na zegt de regering dat je 'm moet laten begrenzen…