Centrino of pentium 4

vbimport

Ik ben voor mijn vervolg opleiding een laptop nodig aangezien we op moment druk bezig zijn met projectmatig werken veel locaties moeten werken leek het me handig om een laptop aan te schafen.

In de tussen tijd ben ik bij een aantal leveranciers wezen kijken maar waar ik tegen aan loop is, wat is het verschil tussen de centrino en pentium 4 processor. weet iemand een goede link of kan iemand hier wat uitleg over geven. want de 2 winkels waar ik even snel naar binnen stapte konden me alleen wat vertellen over het stroom verbruik dat, dat lager lag bij de centrino dan de pentium 4. maar lijkt me dat er meer moet zijn.

en weet iemand een goede aanrader zelf ben ik wel gecharmeerd van dell maar heb geen ervaring verder met dell hoe zit het met service en alles

alvast bedankt voor de inkomende informatie

Hoi edje,

Het is inderdaad zo dat het grote voordeel van de Pentium-M CPU het (relatief) lage stroomverbruik is. Deze CPU is namelijk daar speciaal voor ontworpen. Centrino omvat echter meer dan alleen een energiezuinige CPU: ook de periferie is speciaal door Intel hiervoor samengesteld. De Pentium-M (niet te verwarren met een Pentium X Mobile) is in feite gebouwd om redelijke prestaties te leveren bij een laag stroomverbruik. Aangezien dat met de huidige P4 CPU’s niet mogelijk is (aangezien deze alleen goed presteren bij hoge kloksnelheden, wat weer stroom vreet) heeft Intel ervoor gekozen om de P6 architectuur (gebruikt voor o.a. de Pentium pro, PII en PIII) te moderniseren, daar de IPC waarde van deze CPU’s veel gunstiger ligt. De Pentium-M is dan niet anders dan een soort van PIII CPU met 1MB cache geheugen en enkele zaken zoals verbeterde branche prediction uit de P4 series. Dit levert Intel dus een CPU die goed presteert bij lagere kloksnelheden (natuurlijk zitten er ook nadelen aan deze architectuur, zoals bijv de mogelijkheden om hyperthreading te implementeren).

Er is momenteel maar een klein aantal nadelen te noemen van de Centrino architectuur:

• relatief hoge prijs
  • Intel ondersteunt vooralsnog alleen Windows, dus Linux is een beetje behelpen (wordt momenteel opgelost met middleware, in de toekomst komt Intel ook met native Linux drivers)
  • niet geschikt voor gaming

Deze nadelen kent de P4 architectuur niet. Nadeel daarvan is echter weer het hogere stroomverbruik.

Bottomline: indien je hoofdzakelijk gebruik maakt van Windows, niet wilt gamen en veelal mobiel (dus zonder laadmogelijkheden) werkt, dan is de Centrino voor jou. Anders doet een een P4-M (energiezuinig), Athlon (64) mobile (ook aardig zuinig) of een P4 (niet zo zuinig) wellicht ook wat je wil…

bedankt dee-ehn hoe het er naar uit ziet word het de DELL inspire 5150 P4 met 2,8 ghz aan boord de centrino word me toch net iets te duur

Als ik een laptop koop , dan zou ik graag willen dat het zo eentje werd.

Wel jammer dat ze niet meer de Athlon 64Bit notebook in voorraad hebben :frowning:

Wat moet dat wel niet kosten Mr. Belvedere??

Zo’n 5000 euri

Oke heb me laptop binnen het is geen dell geworden deze waren simpel genoeg te duur na zien van een goed aanbod!

heb opmoment een Toshiba Satelite A40-211 op mn bureau te fluisteren nou ja fluisteren hij is muisstil :slight_smile:

spec:
P4 2,8 Ghz
512Mb PC 2700
60 GB HD
15,4" TFT
Intel Graphics 64mb Shared
DVD-R brander
4x USB 2.0
1x TV out
10/100 intel NIC
accu: 4:15 staat op de site vermeld maar haal als ik hem op laag stroom verbruik heb staan makkelijk 6 uur

Dit alles voor een kleine 1100 euro wat ik zeer netjes noem als ik kijk wat een dell mij totaal koste. Voor iedereen die gaat studeren of een laptop zoekt kijk zeker eens naar de toshiba A40-211 een zeer goede laptop voor zeer goede prijs!

Als ik een laptop koop , dan zou ik graag willen dat het zo eentje werd.

Is wel offtopic maar Mr Belvedere maar wa kost da wel nie? Is btw wel een hele gave machine hoor.

mzzl Dunedaïn

ps

ik zag het al…Moet ook niet zo laat meer 8er me pc gaan zitten lol