CDR media vraag

vbimport

Hoi allen,

Laat me eerst zeggen dat ik hier nieuw ben en heel wat leeswerk heb verricht op voorhand op dit forum. Op de duur zag ik door het bos de bomen niet meer :stuck_out_tongue: . Ik heb ook de search mogelijkheid hier gebruikt, maar ik zit nog met enkele vragen. Ik hoop dat ik op het juiste forum zit.

Wat is jullie ervaring (of aanbeveling) met de volgende CDR media hier op de cdfreaks shop te koop : Parrot 80m 24X (Taiyo Yuden), Tybotech 80m (Taiyo Yuden) of Euroselect 74m (Taiyo Yuden) ?
Lijkt dit interessant ? Ik meen gelezen te hebben dat Taiyo Yuden goede kwaliteit levert.
Ik zoek vervanging voor mijn TDK's die nog door TDK zelf zijn gemaakt.
Ik zit bijna door mijn voorraad heen en de nieuwere 16x reflex ultra TDK's blijken gemaakt door Ritek. Of vergis ik mij in de TDK Reflex Ultra 24x, zijn dat geen Taiyo Yudens ?
Alternatieven zijn altijd welkom. Belangrijk is de lange "levensduur" die, meen ik, bij Taiyo Yuden zeer goed is.

Ook zag ik de taiyo yuden 80 32x A-kwaliteit spindel 100 st op http://shop.cdfreaks.com/showproducts.php3?motherid=9 of de Taiyo Yuden Spindel 80m 40X A-Quality (100st) op http://www.cdrwinkel.com/Shop/index.html?target=Spindels.html

Wat me daarin niet echt duidelijk is, is de toplaag (beschermlaag).
Ik heb in andere posts gelezen dat de zogenaamde "unbranded" types doorzichtig zijn en vlugger zouden defect gaan.
De taiyo yuden spindel vanop de cdfreak shop hierboven vermeld hebben een "silver top". Is dit voldoende als toplaag ?

Je ziet : vele (newbie) vragen. Ik sta open voor opmerkingen, alternatieven en feedback.
Dank bij voorbaat.

Oh ja, nog mijn brander vermelden : voorlopig nog een HP9310i maar zeer binnenkort een nieuwe Liteon.

vriendelijke groeten

Bramble

Mij werden deze aangeraden, deze moeten binnenkort in de shop verschijnen is mij gezegd:
http://www.romstore.be/prodhispcdrgoldvynil.htm

Kost je wel wat, maar dan heb je absolute kwaliteit is mij verteld.

Algemeen TY is een fabrikant die goede kwaliteit levert. Zij hebben (en misschien nog) geleverd aan Philips voor hun Silver Premiums.

StevieB (of StevieC, weet niet welke naam hij toen gebruikte :wink: )heeft hier een tijd terug een hele uitgebreide post over geschreven, over de kwaliteit van CD-R’s. Ook op de mainpage heeft een artikel gestaan over een CD-R test die op verschillende punten afgekraakt werd, daar stonden dus ook belangrijke punten in.

Dank je voor de vlugge reactie.
Ik probeer even StevieB/C zijn post op te zoeken via de search.

Dus volgens jou kan ik niet echt een miskoop doen met de bovenvermelde cd’s? Kwestie van voorlopig toch weer een voorraadje te hebben in afwachting van de door jou voorgestelde cd’s :slight_smile:

Bedankt

vriendelijke groeten

Bramble

Tja, spijtig genoeg weer zo een fabel van de meeste “kenners”…

Een cdr mag niet doorzichtig zijn…
Als dat een cdr goed zou moeten maken was alles heel makkelijk…
Pak een blanco cdr en gooi hem 2 a 3 keer door je silkscreen machine en je zou een goede cdr hebben…

Spijtig genoeg ligt alles veel anders…

Een cdr die uit een cdr-productieeenheid komt ziet er steeds hetzelfde uit…

• Polycarbonaat (zeker geen gerecycleerd voor de kwaliteit !!!)
  • dye
  • reflection layer
  • laquer

Nu als ik deze cdr’s of ze nu van Taiyo Yuden zijn of de grootste crap van C kwaliteit en ze in het licht houdt zullen beiden doorzichtig zijn…
De een wat meer dan de ander (hangt af van type dye)
VB. AzoAzo is donker azuurblauw en zal dus minder licht doorlaten dan BV. Phtalocyanine type9 wat een transparant dye is.
Wat op zich al bewijst dat doorzichtige cdr’s als slecht bestempeld reinste onzin is.

Nu dit is het eindprodukt van een injectie molding cdr-line.

Hierna gaan de meeste cdr’s naar een silkscreen of offset print machine.

Dit geeft de cdr een extra beschermlaag, maar biedt hierdoor niet meer reflectie.

Het is wel zo dat de specificatie voorschrijft dat een cdr tussen de 1.2 en 1.4mm dik moet zijn.
Vele fabrikanten die in de poroduktie kosten besparen (polycarbonaat en dye) produceren cdr’s die tussen de 1.1mm en 1.2mm dik zijn.
Men speelt dus werkelijk met de grondstof om zoveel mogelijk cdr’s te halen uit een kilo dye.
Nu zeker dat de polycarbonaat prijzen de hoogte inschieten zoekt men naar alternatieven…

Van harte bedankt voor de verduidelijking, StevieC.
Ik had inderdaad enkele posts gelezen waarin die “doorzichtigheidsfabel” voorkwam. En aangezien ik er niet weel van weet … Tja men moet eenmaal beginnen hé.
Maar beetje bij beetje begint alles duidelijk te worden, mede dankzij jouw antwoord en dit prima forum.
Nogmaals bedankt.

met vriendelijke groeten

Bramble

en taxi je beloofde gouden plaatjes zijn onderweg…

Originally posted by stevieC
en taxi je beloofde gouden plaatjes zijn onderweg…

Daar ging ik vanuit, tnx! :wink:

'k maak wel beetje reclame hoor :wink: