CDR 99 min / 900 MB cdfreaks shop

Wat is er speciaal aan deze cdr’s ?
Kan ik ze gebruiken ?
Spelen ze achteraf nog wel goed af ?

• CDR 99min / 900 MB valt niet onder de algemene specificaties zoals beschreven in het Orange book.
    D.w.z. dat er geen 100 % garantie is of deze schijfjes zullen werken in je brander.

Bij het uitlezen van de ATIP code zal je dan ook een kenmerk hebben als een gewone 80min / 700 MB cdr.
Het verschil tussen een 99min cdr en een 80min cdr is de totale brandspoorlengte.
Deze gaat bij deze cdr tot 99min.
Toch blijft het dezelfde cdr met een breedte van 12cm.
Dat wil zeggen dat de densiteit (dichtheid van de sporen) iets groter is dan een normale cdr.
Het brandspoor zal dus ook iets nauwer zijn.
Normaal gezien mag dit geen enkele invloed hebben bij het afspelen van deze cdr in een normaal station.
Het is niet dat de optical pickup verder moet gaan dan hij kan.

Een groot misverstand bij het uitlezen van bepaalde Atip Codes is de exacte fabrikant.
Deze Atip Code (Allocated Time in Pregroove) geeft een code weer die niet zozeer van toepassing is om de fabrikant te kennen maar om aan je schrijvers de juiste parameters door te geven om op het bewuste media te schrijven.
Er zijn twee grote verschillende types:

• cyanine (long strategy)
  • Phtalocyanine (short strategy)
    Het is dus wel degelijk belangrijk voor je schrijver te weten op welk organisch materiaal de laser moet komen.
    Elk materiaal reageert anders op laserlicht en zullen dus verschillende responstijden hebben. (tijd en staat van reactie)
    Wat betreft de fabrikant die hier wordt bijgegeven wat meer uitleg…
  • Het is zo dat Cyanine en Phtalocyanine dye’s in verschillende typen bestaan.
    Vaak is het zo dat verschillende fabrikanten een patent hebben op een bepaald type van dye.
    http://www.romstore.be/dye.htm —) hier vind je de gangbare types…

Bovendien gebeurt het vaak dat een fabrikant niet aan de productie kan voldoen en cdr’s laat maken door andere fabrieken via subcontracting.
Hierdoor verandert de samenstelling van de CDR zonder dat de klant het merkt (het label blijft immers hetzelfde)
Om een vb. te geven:

• Ritek (n°1 producent ter wereld) bezit bv. 25% van de aandelen van Prodisc (de n° 3 ter wereld).
    Dit om maar een voorbeeld te geven dat dit alles een werkelijk soepje is)

Om verder te gaan:

• de meeste nieuwe schrijvers ondersteunen ‘overburn’.
    Dat wil bedoelen dat ze meer dan de voorgeschreven standaard kunnen schrijven.
    Deze overburncapaciteit is afhankelijk van het type schrijver dat je hebt.
    Bepaalde schrijvers ondersteunen geen overburn.
    Er is een manier om dit te testen.
    Download gewoon het volgende Utility.
    http://www.cdspeed2000.com
    download op deze url het freeware utility cdspeed.
    In het programma cdspeed zit een geïntegreerde test voor 99min cdr’s.
    Al wat je nog nodig hebt is een blanke 99min cdr.
    Deze cdr wordt tijdens de test niet beschreven.
    Met deze test kan je exact bepalen tot hoeveel je brander kan.
    Zij die niet kunnen overburnen kunnen de cdr nog altijd als een normale 80min cdr branden.

bv. Lite On 24/10/40 tot 99min
Plextor 12/10/32 tot 89min 43sec
Plextor 24/10/40 tot 94min 57 sec

Om deze cdr’s te branden:

Gebruik Nero Burning Rom (eerst instellingen verandere: enable overburn en de capaciteit instellen)
of CDRWin, of Padus, Feurio en nog meerdere handige proggie’s

Ik kan dat tooltje om te testen of m’n brander 99 min ondersteunt niet vinden in dat programma van je… Waar precies kan ik dat testen en hoe moet ik m’n instellingen configureren dan?

Ik heb namelijk een 900 mb cd die niet herkent wordt door windows verkenner en ook niet door m’n brander, ik weet niet wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn dus wellicht dat iemand kan helpen?

Hallo Filipek en welkom hier alvast namens mij.

Ik denk dat het wel redelijk moeilijk wordt om het te vinden aangezien de post datteert van 2002 :bigsmile::bigsmile::bigsmile: Maar ik zou zeggen google ens wat rond mss heb je geluk. Sterker nog… de tool heet tegenwoordig Nero cd-dvd speed als ik het goed heb. En dat na gewoon ‘cdspeed’ intikken in google…:clap:

mzzl Dúnedain

Hey! Thnx voor je snelle reactie ! Ik heb dat programma al, maar ik bedoel dat ik het tooltje IN het programma niet kan vinden om de 900 mb cd te testen. En ja ik graaf een oud topic op maar dat komt omdat ze altijd zitten te zeiken op fora om eerst de search knop te gebruiken voordat je een nieuw topic aanmaakt dus vandaar…

Hoi,

Hier ‘zeiken’ ze daar ook over… EN TERECHT! maar als je je vraag wat specifieker stelt krijg je ook geen ‘zeikantwoord’ denk ik :bigsmile: en kunnen we je beter op weg helpen :cool: zoals nu. Dus is het nu even afwachtten voor je of iemand ervaring heeft met die tool. Ik zelf helaas niet.

mzzl Dúnedain