CD veroudering een beetje overdreven?

Onderlaats las ik een artikel in een of ander blad dat onderhand schreeuwde dat je je cd’tjes na een paar jaar kan weggooien vanwege de hoge mate van veroudering. Ik dacht ik neem zelf de proef op de som en ga eens kijken hoe het gesteld is met mijn oudere cd’tjes. Wat blijkt? Goede kwaliteits cd’tjes van oa philips, maxell en sony zijn vrijwel niet onderhavig aan veroudering! Maar de arita’s en platinums die ik had hadden daarentegen veel last van veroudering (lees: onleesbaar). Misschien een wijze les voor de dvd’tjes? Ik zal iig een paar Nero C1/C2 scans bijvoegen om te laten zien wat ik bedoel (later voeg ik er nog wat bij)!

De eerste is een philips cd’r met een Phthalocyanine dye. Mediacode is niet te achterhalen (tenzij iemand een goed progje weet dat dat wel kan).

De tweede is een Arita met een Cyanine Dye.

alle scans zijn gemaakt met de LTR40125s

De eerste CD is een maxell, met Phthalocyanine dye.

De tweede is een Targa met eveneens een Phthalocyanine dye.

De mediacode kun je met CDR-ATIP reader uitvissen.

Wat betreft het rotten van CDs: het is inderdaad zo dat veel goedkopere CDtjes meer last hebben van rot dan de duurdere producten (met een betere dye). De manier van bewaren is echter ook nogal van belang (temperatuur, licht, vocht). Zelf heb ik een half jaar geleden al mijn oude CDRs die de moeite van het bewaren waard waren omgezet naar DVD. De meeste schijfjes waren van merken zoals Platinum, Silver circle en nog goedkoper. Het uitval betrof ongeveer 2%. Leeftijd was ongeveer 4-5 jaar.

Het scheelt een hoop als je ze uit de zon houdt.
Beter nog is ze opslaan in een zo luchtledige ruimte. Op die manier wordt het aantasten tot een minimum beperkt. :slight_smile:

haha, ja vast. Net zoals een tv kopen en die dan nooit gebruiken, dan slijt ie ook niet :iagree:. Maar de scan van die Maxell was nog bijzonder goed terwijl die toch een hele lange tijd gebruikt is en er flink wat krasjes op zitten en af en dan nog wel eens rondslingerde bij de PC. Dus Maxell weet wel hoe je goeie cd’tjes, en wellicht dvd’tjes, maakt :bigsmile:.

nb: ook viel me op dat de Targa zich zo goed gehouden heeft, voor zover ik me herinner waren dat de wat goedkopere cd-recordables.

mzzl

Nja een CDR lijdt meer van 1 uur in de zon, dan een TV van 100 uur ingeschakeld zijn…

Maxell maakt zelf geen schijfjes, ze plakken er enkel labels op. Aan de mediacode kun je zien wat eronder zit. Het is inderdaad waar dat de kwaliteit van Maxell schijfjes zeer behoorlijk is.

Targa is trouwens ook een zogenaamde rebadger.