Cd-rom start niet tijdens booten

Op mijn P200 mmx heb ik de bios de boot-volgorde als volgd ingesteld:
1 cdrom
2 diskette
3 harddisk 0

Dat ik de keuze “cdrom” heb, maakt dat ik er ook vanuit gaat dat mijn bios dit ondersteund.

Probleem is alleen dat ik nog nooit bij deze pc vanaf cdrom heb kunnen booten. Al geprobeerd met WinXP, Knoppix en nu dan de Livecd van Gentoo. Alle bovenstaande bootables booten wel gewoon op andere systemen hier. Gewoon kut dus.

Vanaf diskette booten geeft geen problemen, maar wanneer ik een bootable cd in mijn cdrom speler leg start ie vervolgens gewoon op van de hardeschijf en het daarop staande besturingssysteem.

Heeft iemand hier een oplossing voor?

BVD

kan ook aan het merk cdrom speler liggen

Wel vervelend. Bij mijn ouders staat een bijna identieke pc met een afwijkende cdrom speler. Ook hier boot ie niet. Hoopte eigenlijk op een andere oplossing.

hai,

vraagje wat voor moederbord en bios zit erop?

mzzl Dunedaïn

Hmm. Was even zoeken…

Moederbord:
IBM 6587LBV met een Intel Triton 82430HX chipset

Bios:
Type: IBM
Model nr: 6587LBV
Serienr: 55869NM
Versie: LVKT27A
Datum systeembios: 02/27/97
Datum videobios: 04/01/96

Vond gelukkig nog een systeemreport van AIDA32. Weet niet of je wat kan met bovenstaande.

Mogelijk extra info:
Primaire ide
master - hd, slave - hd
Secondaire ide
master - cdrom, slave - hd

Bios geeft wel aan dat op Sec-ide een hd zit, maar herkend hem niet…?..

Verder… op een ander forum las ik een stukje over het mogelijk te laat starten van de cdromspeler, wat kon worden op gevangen door op §auze te drukken om de cdromspeler deze tijd te geven. En vervolgens weer op enter te drukken. ?? Werkt niet bij mij.

Anders…

Hai,

Kun je de HD en de CDrom niet op 1 ide kabel zetten en dan alletwee op de ide1 connector van je moederbord? en dan eens kijken. Uiteraard de cdrom als slave. Of wat je ook kan proberen is de cdrom laten zitten en als slave jumperen. Maar ik denk dat je met het laatste minder succes zult hebben. Dit zijn zo ff wat ideetjes want het is idd al een oud bordje waar niet te veel info over te vinden is. Naar goed the search goes on.

mzzl Dunedaïn

Je bedoeld om de cdromspeler samen met een harddisk op de primaire ide te zetten en de twee andere schijven op de secundaire? Hmm, kan ik nog even naar kijken. Jumpers staan anders wel goed verder. Als ik weer wat weet dan post ik het.

Jammer, maar helaas. Geen verschil nu ik de handel heb omgegooid. Heb ook nog wat andere cd-romspelers geprobeerd. Niks help.

Misschien een domme vraag, maar is er een mogelijkheid om een doorstart te maken vanaf een diskette naar de cdrom?

Bedoeling is dat ik Gentoo ga installeren. Liefst boot ik dan vanaf de livecd om de omgeving te creeëren welke ook in de handleiding wordt gebruikt. Als de handel erop staat zal het mij een worst wezen dat ie niet vanaf cd boot. Ik vind het alleen vreemd. Informatie over mijn moederbord en bios is, zoals Dunedain al zei, erg moeilijk te vinden op internet.

Maargoed, 'k Zoek verder.

Wow , een P1 moederbord… Oftewel volgens ibm (http://www5.pc.ibm.com/us/products.nsf/$wwwPartNumLookup/_6587LBV) een systeem van 2006 dollar. Wow.

Nou , ik kan je dus al het volgende zeggen qua cdrom booten : Vergeet het maar, want dat gaat nooit werken.

Wat je moet doen is op de Gentoo cdrom kijken of er een floppy image bestaat ( zie ook http://www.gentoo.org/doc/en/gentoo-x86-quickinstall.xml) , die image op een floppy disk drive poten en daarvan booten.

Suc7

Zojuist mijn eerste bios-update gedaan. Succesvol, dwz, hij start nog steeds op, alleen nog niets met de cdrom.

Link gevolgd. Kwam uit op de Smartbootmanager vanwaar je de livecd kunt booten. Ga het proberen, je hoort nog van me…

Yezzz… Smartbootmanager. Onooglijk en klein programmatje. Maar, het werkt. Ideaal. Kan ik weer verder. Nog bedankt voor de moeite…