CD+R onleesbaar na schrijven

Mijn Lite-on LDW-451S schrijft perfect CD-R schijfjes. (film, data,…)
Maar als ik data tracht te schrijven met Nero op een CD+R lukt dit niet:

• Het schrijven op zich lukt maar een data check loopt af op een leesfout.
  • De CD+R schijfjes zijn eveneens onleesbaar in mijn DVD-leesstation.

Heeft er iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn?
:confused:

Hoi en welkom aan boord!

Aangezien je CD-R en CD+R bedoelt, neem ik aan dat je het over DVD-R en DVD+R hebt, correct? CD+R bestaat namelijk niet, er is alleen CD-R.

Dit probleem met +R schijven kan wel eens goed een mediaprobleem zijn. Dat wil zeggen dat of je lezer(s) deze schijfjes niet aankunnen, of dat je brander problemen heeft met de te branden schijfjes. Welke schijfjes gebruik je?

Je kunt veel informatie uitvissen met behulp van KProbe (een scanprogramma voor LiteOn hardware). Indien je de Engelse taal machtig bent (daar ga ik gemakshalve eventjes vanuit) dan zou je eens hier een kijkje kunnen nemen.

Snap je iets niet of heb je vragen, laat het ons gerust weten.

Ohja, nog een kleine tip. Via onze zoek functie kun je veel nuttige informatie vinden. Het gebruik is niet strikt verplicht, maar wel ten zeerste aan te raden.

Succes!

Dee-ehn,

thanks !

• Inderdaad, ik bedoelde natuurlijk DVD ipv CD. Sorry, foutje van me.

• Ik tracht voor DVD+R Fujifilm schijfjes te gebruiken. Maar er staat wel een voor mij merkwaardige opmerking achteraan het schijfje gemarkeerd: iets in de zin van “dit schijfje kan niet worden gebruikt in drives die niet voldoen aan de nieuwe specificaties van de 4X writing speed.”
    Ik neem nu toch aan dat mijn nieuw aangekochte burner voldoet aan de nieuwe specs?!

• Voor DVD-R, welke goed werken, gebruik ik Maxell.

• Misschien een stomme vraag: hoe weet een burner(of Nero?) eigenlijk dat hij op een DVD-R in DVD-R moet schrijven en bij een DVD+R , DVD+R …?

P.S.: jammer genoeg, de zoekfunctie heeft tot hiertoe me nog niet geholpen met dit probleem.

Eer een brander begint met branden, leest hij van een DVD de ADIP uit. In die ADIP staat beschreven wat voor soort schijfje het is. Vervolgens kijkt hij in z’n firmware welke schrijfstrategie er toegepast dient te worden.

Het lijkt er dan ook op dat jouw brander niet samen wil werken met deze Fuji schijfjes. Dit kan zijn omdat hij ze niet herkent (ze zijn niet in de firmware opgenomen), hij er echt niet mee om kan gaan, of omdat hij simpelweg de verkeerde schrijfstrategie toepast.

Download voor de grap eens DVDInfoPro en vis hiermee eens uit wat de mediacode van deze Fuji schijfjes is en welke firmware in je brander zit…

Als ik het goed begrepen heb en ik leg het nu wel ff heel simpel uit want het fijne weet ik er niet van. wordt er op een plus dan wel min dvd een soort van code meegeperst in de nog te beschrijven laag van de DVD. En daaraan herkent je brander of het plus of min moet zijn.

mzzl Dunedaïn

btw mocht ik het fout hebben mag u ten alle tijden corrigeren uiterard. Graag zelfs

lol

Originally posted by Dunedain
[B]Als ik het goed begrepen heb en ik leg het nu wel ff heel simpel uit want het fijne weet ik er niet van. wordt er op een plus dan wel min dvd een soort van code meegeperst in de nog te beschrijven laag van de DVD. En daaraan herkent je brander of het plus of min moet zijn.

mzzl Dunedaïn

btw mocht ik het fout hebben mag u ten alle tijden corrigeren uiterard. Graag zelfs

lol [/B]

Je hebt het goed hoor… zoals ik al zei, die informatie wordt uit de ADIP van DVD media gehaald…

Originally posted by Dee-ehn

Download voor de grap eens DVDInfoPro en vis hiermee eens uit wat de mediacode van deze Fuji schijfjes is en welke firmware in je brander zit…

IK heb DVDInfoPRO geïnstalleerd.
De Media code/Manufacturer ID van het schijfje is: RICOHJPNR01
Firmware Brander is GSB7

Nu wordt het interessant, maar…
Hoe kan ik nu met deze gegevens de compatibiliteit weten?

Originally posted by gvds
[B]IK heb DVDInfoPRO geïnstalleerd.
De Media code/Manufacturer ID van het schijfje is: RICOHJPNR01
Firmware Brander is GSB7

Nu wordt het interessant, maar…
Hoe kan ik nu met deze gegevens de compatibiliteit weten? [/B]

Mooi!!!

Ik heb eventjes “RICOHJPNR01AND GSB7” in onze search ingegeven en kijk, dit heb ik gevonden!

Ik lees hier dat met jouw firmwareversie de kwaliteit van de geschreven schijf hard achteruit gaat. Aangezien de PO waarde nog maar net binnen de grenzen tussen het leesbare/niet leesbare blijft, kan het wel eens goed zijn dat wat gevoeligere apparatuur hier minder problemen mee heeft.

Je kunt het beste eens je firmware upgraden, daarmee kunnen van dit soort problemen makkelijk verholpen worden. Check hiervoor onze firmware sectie.