CD-R & CD-RW : in het bos de bomen niet zien

Er zijn zoveel verschillende producenten. En per producent verschillende types.
Ik zoek raad voor een kwalitatief goed/zeer goede CD-R + CD-RW met een maximale Mb + tijd.

99 minuten is wel de maximale tijd.

kijk eens in de cdfreaks shop.

kwaliteit kost natuurlijk wel meer geld.

de cd’s met de beste tijd/kwaliteit/prijs verhoudingen zijn volgens mij toch die goedkope krengen van 700 mb.

Zelf kies ik graag voor de goedkoopste van 700 mb die elk in een doosje verpakt zitten.

Waarom:

Die goedkope gaan misschien “maar” 2 jaar mee.

maar: na 2 jaar kijk ik toch niet meer naar mijn “backups” om.
2) Als het zo belangrijk is, maak ik er na 2 jaar wel een kopie van.
3) Je ziet meteen de baten. Niet zo veel geld kwijt. En de lasten (een 2e kopie maken) komen later wel…

ik zou niet weten welke de “beste” is. Volgens mij verschilt het per week, en schilt het niet eens zo heel erg veel…

Kwaliteit kost natuurlijk geld, maar een beetje redelijke goedkoopjes doen het prima. Zelf gebruik ik voor veel doeleinden Platinums. Deze zijn erg goedkoop en werken prima… ze branden lekker op 40x en zijn niet zo snel gaar. Ik heb Platinums van meer dan 4 jaar oud die nog steeds perfect werken, dus mij zul je niet snel horen klagen.

En tja… als ze over 25 jaar leeg zijn? Tja… dan spaart dat ruimte in de kast… kan me niet voorstellen dat het me dan nog wat kan schelen. De dingen die echt belangrijk zijn (zoals mijn foto’s) die zet ik wel op duurdere cds.
En de rest? Die backup ik over 25 jaar wel allemaal op één FDM rommetje :slight_smile: