Cd kopieer problemen

2 vragen:

1.ik kan mijn cd-rw niet afspelen op cd-speler, maar wel op PC. hoe komt dit?

2.als ik een bepaalde cd kopieer wordt er geschreven op mijn cd-r, maar blijkt de disk blank te zijn na het schrijfproces. Als ik een nieuwe cd wil opnemen op deze cd-r kan dit niet omdat deze al geschreven is. Heeft dit te maken met een cd protectiesysteem? er staat een "don’t copy music " label op de originele cd.

don’t copy music? yeah right! LoL

1 dat ligt aan je cdspeler/stereo/autoradio, heel veel systemen kunnen geen cdrw’s afspelen. Oude systemen kunnen soms niet eens cdr’s afspelen… nieuwere systemen van philips spelen wel alles (cdr en cdrw)

2 de cd is niet goed afgesloten. ik weet niet wat voor software je gebruikt, maar er is vast wel een optie “close session” o.i.d.

antwoord 1: Eeen heleboel cd spelers kunnen geen cdrw lezen

antwoord 2: Wat voor programma gebruik je? heb je meerdere programma’s geprobeerd(zou in dit geval clonecd aanraden omdat ie meestal wel de beveiliging mee kopieerd)
Hoelang duurt ie over het inlezen???

Kan bijna niet anders doen dan herhalen wat al gezegd is hier, maar ik zal het een klein beetje aanvullen.

CD-RW’s kunnen pas sinds een jaar-anderhalf gelezen worden in gewone cd-spelers (en dan nog niet allemaal). De manier van schrijven en het lezen van een CD-RW is een andere procedé dan zoals dat met CD-R gebeurt (de oude CD-writers konden ook niet allemaal CD-RW schrijven, toen moest je er speciaal op letten dat je een CD-RW writer kocht). Als er op de CD-Speler een stickertje zat (zit) met Multiread dan zou CD-RW wel af te spelen moeten zijn (als ik het me goed herinner). Ook oudere CD-ROM spelers kunnen niet altijd CD-RW’s afspelen, om dezelfde redenen.

De informatie van je tweede vraag is erg weinig. Het is prettig als mensen iets meer informatie geven zodat het geven van een zinnig antwoord makkelijker is, anders blijven wij ook gissen en met wedervragen komen, maakt het er allemaal niet sneller op voor je.

Als je met CDRWin gebrand hebt dan zou het kunnen zijn dat er een verkeerde serial is ingevoerd en er daarom geen goede cd uitkomt (maar onderzetters of coasters ook wel genoemd).

Als je een ander programma gebruikt hebt dan zou het inderdaad, zoals species9408 al zei, kunnen zijn dat de CD niet afgesloten is. In de meeste programma’s kun je dat alsnog doen.

maakt een cd-rw lees/schrijf kop niet gebruik van een andere golflengte (720nm tov 650nm voor reguliere cd’s)?

Kweetniet zeker!

:smiley:

tech-boy :stuck_out_tongue: