Carburateur probleem?

vbimport

Hey,

zoals misschien bekend heb ik een brommer (2, waarvan 1 al weer een hele tijd rijdt, en de ander gister voor het eerst een stukje door de straat heeft mogen rijden, met mij erop uiteraard).

Het is een batavus mk2 uit 1969. Ik heb 'm helemaal opgeknapt, en gister kon ik voor het eerst starten. Ik dus maar trappen, en duwen etc. maar hij ging maar niet aan. Na veel duwen, nog meer duwen, en enorm veel zweten op zo’n hete middag sprong ie dan toch aan. Het probleem is nu, dat ie soms helemaal ermee ophoudt, en dat ie ook niet over een bepaald punt met gas heen kan. Dat is errug irritant, want nou kan ik niet normaal schakelen (heeft ook geen zin want je hebt toch niet genoeg snelheid c.q toeren). Als je zeg maar een afstand van vier centimeter kabel hebt die je open kan trekken (is een voorbeeld, 't is geloof ik minder) dan kan ik maar tot 1.5 cm trekken dat de brommer normaal blijft lopen. Als ik verder trek stopt ie feitelijk met rijden (maar blijft wel lopen, zij het onregelmatig en langzaam) als ik dan weer gas terug neem dan gaat ie weer.

Mijn vraag is nu, heeft iemand een tip wat het kan zijn? Ik heb zelf al gekeken in de carburateur, maar die lijkt schoon te zijn. Ook durf ik daar niet al te veel aan te prutsen, want de kans is groot dat ie dan gaat lekken (dat had ik net namelijk al). Is jullie advies als het de carb. is om die schoon te maken, of af te wachten of ik 'm vanzelf schoon rijdt?

(en als je een andere oorzaak weet is ook welkom)

Grappig, je kan hier ook echt ALLES plaatsen… :wink: Maargoed, omdat ik het vroeger ook wel leuk vond om aan brommers te prutsen en nog steeds aan dieselmotoren, trouwens…

Als je hem schoon wil maken, dan moet hij toch gewoon uit elkaar, de onderderlen v.v. 2/3 dagen in de gasolie laten weken…

A) Je gas kabel komt niet geheel omhoog doordat de choke blijft hangen, c.q. in de de carb. lost zit (gaat normaal uit bij half gas) Bij veel gas geven gaat hij dan vervolgens smoren…

B) Je carburateur is te groot, als je b.v van een 15" naar een 19" gaat (ik noem naar wat), zonder dat de cylinder in volume toeneemt, dan krijg je last van dezelfde klachten…

vuil in je sproeier, is denk ik niet een mog. oorzaak…

goodluck,

Originally posted by Marsz-=FX
[B]
A) Je gas kabel komt niet geheel omhoog doordat de choke blijft hangen, c.q. in de de carb. lost zit (gaat normaal uit bij half gas) Bij veel gas geven gaat hij dan vervolgens smoren…

[/B]

kun je dat iets meer verduidelijken? De btrommer is een 2v handschakelbrommer (en heeft geen choke)

Originally posted by jojk
[B]

kun je dat iets meer verduidelijken? [/B]

Euh…, Als je hem eerst opschroeft, dan kan ik dat makkelijk… / Als je hem dicht laat zitten dan moet ik allerlei piefjes en palletjes gaan omschrijven, vervolgens is het nog maar zien of we elkaar begrijpen…

Anyway, 'k probeer het toch even kort: Je choke is een soort klepje dat op en neer kan schuiven in een kamer, en je beinvl. hiermeer het lucht/brandstof mengsel. normaal gesproken trekt je gasschuif je choke automatisch mee omhoog. Maar dat gebeurd pas bij halfgas (50% volgas, dus… :wink: ) Anders zou je geen gas kunnen geven bij het starten, dus met de choke aan dan heh, begrijp je? Nou dat mee om hoog trekken gebeurd meestal gewoon met een lipje wat achter een randje of in een keepje blijft hangen. Dit kan los schieten of de klep kan soms verkeerd om zitten… Pfffff… zo… pak nu eerst maar eens een steeksleuteltje…

succes…:slight_smile:

Yes…

het is opgelost. De hoofdsproeier bleek een beetje vuil te zijn, en nu is ie weer schoon :slight_smile:

toch bedankt…mocht ik nog es wat hebben, ik weet nou wie ik moet hebben :stuck_out_tongue:

Tering, zullen we ook een brommerforum openen? :slight_smile:

Originally posted by sies
Tering, zullen we ook een brommerforum openen? :slight_smile:

is it that obvious ?:wink:

het wordt steeds gekker, hiezo… :stuck_out_tongue:

Eneh, Sies… wat dacht je van “Brommertweakers.net”?

[B]het wordt steeds gekker, hiezo… :stuck_out_tongue:

Eneh, Sies… wat dacht je van “Brommertweakers.net”?

[/B]

Nou je het over tweaken hebt, die brommer van mij, wat valt daar aan te tweaken. Ik hoorde van iemand anders die er een had opgeknapt (ook mk2) dat de uitlaat geknepen was tot 45 kilometer per uur ofzo?

Waar zit die vernauwing dan precies? De vorige eigenaar heeft er wel halverwege een gaatje ingeboord, zou dat zijn om dat geknepen stuk te compenseren?

Sorry…, er knapte net iets in mijn hoofd. Ik moet eerst even een maandje of vier gaan revalideren. Kun jij vast gaan sparen voor een scooter……. (die maakt wel indruk bij de babes van de plaatselijke priksoos) :stuck_out_tongue:

[B]Sorry…, er knapte net iets in mijn hoofd. Ik moet eerst even een maandje of vier gaan revalideren. Kun jij vast gaan sparen voor een scooter……. (die maakt wel indruk bij de babes van de plaatselijke priksoos) :stuck_out_tongue:

[/B]

d8 je dat deze brommer geen indruk maakt :stuck_out_tongue:

Originally posted by jojk
[B]

d8 je dat deze brommer geen indruk maakt :stuck_out_tongue: [/B]

Nope, een auto is indrukwekkender, en bovenal gaat het om jezelf :slight_smile:

Originally posted by sies
…indrukwekkender, en bovenal gaat het om jezelf :slight_smile:

Dat is!! (eneh, de lengte van je … natuurlijk!) :wink:

To jojk: Als je hier serieus vragen over hebt, ga je gang… Toch vraag ik mij af of jij al niet een dikke vette GTI onder je reet hebt zitten…?? Why… ? Ik stel vast dat de vraag naar gespreksstof in deze threads steeds groter wordt… Op zich wel lache hoor een beetje fuckeh enzo, zal je mij verder niet over horen. Maar stel je voor dat je daar echt op knieën voor je brommertje zit, totaal radeloos omdat je er niet meer uit komt met dat ding… Je tilt je over al je trots heen en je wend je tot het aller laa(t/g)ste redmiddel; "CDFreaks"de vraagbaak voor al(le/je) problemen! En dan neemt niemand je serieus… :wink: :wink: :wink:

Tjee, dazou’wazZein :stuck_out_tongue:
(kan je gelijk op zoek naar een hotel met een verdiepinkje of 8… grin grin.)