Carbon-staafjes

vbimport

Hey,

zeg, weet iemand waar ik carbon-staafjes kan kopen zonder ze uit een batterij te hoeven slopen?

Batterijen zijn volgens mij tamelijk giftig (van binnen dan) en ik heb geen zin om m’n hele leven een vreemde ziekte te hebben.

En verder: weet iemand waar ik (in Nederland in een normale winkel) een soldeerbout kan kopen en hoe duur?

Praxis.
Daar hebben ze soldeerboutjes voor nog geen 5 tientjes.

Originally posted by The Sorcerer
[B]Praxis.
Daar hebben ze soldeerboutjes voor nog geen 5 tientjes.

[/B]

heb ooit eens een soldeerbout voor Æ’ 2,50 gekocht bij knaakland :smiley:

koolstofstaafjes? hangt af wat je er mee wilt; houtskoolkrijtjes in winkel voor tekenbenodigdheden of stevige koolstaven in zaak, die lasbenodigdheden levert?
Batterijen zonder kwik kun je redelijk veilig slopen, maar het blijft troep, loogzouten (vergelijkbaar met natronloog en etsend) dus handschoenen aantrekken.
Soldeerbout?
Als de dakgoot wilt repareren, heb je minstens 150Watt exemplaar nodig. Wil je met pietepeuterige electronica aan de slag, gebruik je iets heel anders; Wellerboutjes met temperatuurregeling zijn dan met stip de allerbeste.
De prijzen ook trouwens; een 24 Volt Wellermagnastat met vaste tempregeling kost Fl 175 en een boutje met continu-tempregeling zo’n Fl 275.
Knutsel liever niet met soldeerpistool; resultaten zijn bar slecht en gebruik tin met harskern (Multicore)…
Die boutjes + soldeer koop je bij elke hobby-electronicazaak.

Wohoow… Misha kent er dus degelijk wat van hoor.
Ik denk dat wij niks meer moeten zeggen want dat je het nu al allemaal weet

Originally posted by Sluis
Wohoow… Misha kent er dus degelijk wat van hoor.
Ik denk dat wij niks meer moeten zeggen want dat je het nu al allemaal weet

daar valt inderdaad niks meer aan toe te voegen…
blijf ik me toch afvragen waarom je die carbon staafjes nodig hebt ?

Originally posted by xian
[B]
daar valt inderdaad niks meer aan toe te voegen…
blijf ik me toch afvragen waarom je die carbon staafjes nodig hebt ?

[/B]

Ja daar ben ik ook wel nieuwsgierig na want je wilde laatst ook een alternatief weten voor benzine :confused:

Ja kijk, het alternatief was voor waterstof. Maar ik heb besloten maar waterstof te gebruiken als brandstof (voor een eenmalige boost)

En ik weet niet, kan je gewoon zeg maar een + en - pool in een bak water stoppen of móet je het doen via carbonstaafjes?

Plus- en een minpool zou moeten volstaan.
Maar ik weet niet wat voor chemische reacties er gaan optreden als je andere materialen gebruikt (electrolyse brengt bepaalde reacties teweeg, welke stoffen gaan ontstaan hangt af van de materialen die gebruikt worden)

Ik denk dat Carbonstaafjes verder geen reacties teweeg brengen en dus het beste te gebruiken zijn om waterstof te maken zo…

Hm, tja, dat moet ik maar op de koop toenemen hè?

Als het goed is ontstaan alleen waterstof en zuurstof

Let dan wel op voor vonkjes hé, met je zuurstof en waterstofgas :wink:

Kan je het waterstofgas anders niet opwekken via een metaaloxidatie ofzo? Gooi een brok metallisch natrium in een bak water; dan wordt het waterstof uit het water gereduceerd van +1 naar 0 en er ontstaat waterstof gas. Het Natrium wordt geoxideerd van 0 naar +1 en blijft in de oplossing. T’is maar een ideetje hé :slight_smile:

Originally posted by Wannes
[B]Let dan wel op voor vonkjes hé, met je zuurstof en waterstofgas :wink:

Kan je het waterstofgas anders niet opwekken via een metaaloxidatie ofzo? Gooi een brok metallisch natrium in [/B]

Dat is gevaarlijker omdat je het minder in de hand hebt geloof ik. Natrium en water willen nog al eens heftig reageren geloof ik.

En over die vonkjes, het is de bedoeling dat het (gecontroleerd) ontploft

en let er met die soldeerbout op dat je eentje koopt die past bij het werk wat je gaat doen. Als je printplaatjes enzo wilt gaan solderen zou ik een 15 watt nemen, als je reparaties aan de Golden Gate Bridge gaat verrichten kun je beter een zo zwaar mogelijke nemen.

Ik heb zo’n ding nodig om contacten vast te solderen, en het is altijd handig

Originally posted by Da_Taxman
Plus- en een minpool zou moeten volstaan.
Maar ik weet niet wat voor chemische reacties er gaan optreden als je andere materialen gebruikt (

Ik weet het al: als je koper gebruikt (of een ander niet edel metaal) dan ‘verdwijnt’ (reageert) de ene pool en komt de stof van die pool op de andere.

Met een gouden einde (zoals op high-end audiosets) duurt het langer…ik ga toch maar voor de carbon :slight_smile:

Kun je die niet ergens kopen?

Natrium(brokjes) in water zegt idd BOEM!!! Daarom wordt Na ook altijd in Ether bewaard…

Ennuh over die soldeerbouten: als je een goeie wilt hebben ga dan liefst voor een Weller of een Antex… dat kost wat meer maar dan heb je ook wat…

PS als je er echt veel gebruik van wilt maken voor verschillende doeleinden, zorg dan dan je een bout hebt waarvan je de temperatuur kunt instellen!

Voor die staafjes heb ik nog paar ideetjes op gedaan:
in ouder type weide-afrasteringsapparaten zitten 5 joekels van zink-lucht batterijen met forse koolstofstaven, die je er makkelijk uit kunt trekken.
Roestvrij stalen staafjes schijnen ook te voldoen, maar niet in rvs in kwaliteit 18/8 , omdat daar koper aan toegevoegd is, moet dus rvs zonder koper zijn…
succes