Brandlucht uit de PC

vbimport

Dat kan natuurlijk nooit veel goeds voorspellen... Gisteren heb ik na een paar uur met de PC gewerkt te hebben deze uitgezet en na ongeveer 30 minuten rook ik een brandlucht. De lucht kwam uit de PC vandaan denk ik (de kast is open aan beide kanten) dus ik heb meteen de stekker eruit getrokken. De PC doet het nog wel gewoon (ik typ dit nu op de PC) maar waar kan het door komen? Ik heb toevallig de PC gisteren via de aan-knop uit moeten zetten omdat deze niet wou afsluiten. Het is zoals je zult begrijpen een ATX kast. Ik vermoed dat er op de een of andere manier stroom op het moederbord is blijven staan? Is dat mogelijk? De PC is overigens open omdat ik vaker last gehad heb van warmteontwikkeling in de PC als die aan stond... Ik heb ook een keer meegemaakt dat de processor pasta van de een op de andere dag gesmolten was waardoor de CPU het ook niet meer deed maar dat is alweer een jaar geleden (kan me nog wel herinneren dat het een soortgelijke situatie was). Raar dus maar geen fijn gevoel want nu trek ik iedere keer de stekker er maar uit omdat ik bang ben dat die straks in de brand staat... Nog even voor de duidelijkheid: de PC was al ruim 30-35 minuten uit!

Mijn systeem mocht dat er toe doen:

ASUS K7V
Althlon 700MHz (Slot A)
256MB RAM @133Mhz

Maxtor 30GB 7200
Tosh DVD
TEAC writer
Mitsumi writer
Waitec writer

Iemand enig idee?? :confused: :confused:
Alvast bedankt...

Tja dit kan natuurlijk allerhande oorzaken hebben, maar zoals je wellicht zult aanvoelen zijn hiervoor 2 gebieden het gevoeligst:
1.Gebieden waar de temperatuur hoog is (CPU, GPU etc)
2.Gebieden waar de spanning hoog is (PSU)

De enige manier om na te gaan waar de stank vandaan komt is door alles stuk voor stuk te controleren.
Ik zou beginnen met de voeding: neem de ATX stekker van het moederbord en sluit de groene kabel met een zwarte kabel kort; de voeding gaat nu aan -> ff laten draaien en eraan ruiken (het best de PSU even uit de kast monteren zodat geen andere geuren kunnen interferen).
Is dat het niet, dan overgaan naar de overige hardware. Gewoon stapsgewijs opbouwen, eerst alleen het moederbord met CPU en MEM (ja ook de VGA eraf) en zo langzaam stap voor stap bijbouwen.
Indien er ergens iets gaat smeulen dan merk je het zo wel!

Je zegt trouwens dat je het geurtje rook een half uur nadat de PC uitgezet was. Was toen ook de stekker uit de PC? Een ATX voeding staat nl altijd -gedeeltelijk- onder spanning… en daar zou dus ook wel eens heel goed de oorzaak kunnen zitten!

Originally posted by Dee-ehn
Je zegt trouwens dat je het geurtje rook een half uur nadat de PC uitgezet was. Was toen ook de stekker uit de PC? Een ATX voeding staat nl altijd -gedeeltelijk- onder spanning… en daar zou dus ook wel eens heel goed de oorzaak kunnen zitten!
Dat vermoed ik dus ook want de stekker zat er (zoals altijd) gewoon in. Enige verschil is dat deze keer de PC tijdens afsluiten bleef hangen en ik hem toen met de hand heb uitgezet. Normaal schakelt de PC zichzelf uit zoals het hoort… De PC staat nu al 2 uur weer te draaien zonder problemen :confused: Freaky

Nog een klein punt: de PC heeft voordat ik hem gisteren uitzette via de hand de hele dag aangestaan (8 uur ofzo) dus dan had ik zeker al een brandlucht moeten ruiken tijdens het gebruik wat dus niet het geval was. Puur nadat die uit stond.

idd.

Een atx voeding gaat nooit helemaal uit. Tenzij er achter op een schakelaar zit waarmee je echt de 220 loskoppelt van de voeding. Maar op de meesten zit dat er niet op.

Ze geven ongeveer een stroompje van nog geen 750 mA af om een stand-by functie te kunnen laten lopen. Vandaar dat er op sommige moederborden nog een LEDje zit , waaraan je kunt zien dat je mobo nog steeds onder spanning zit.

Vooral bij het plaatsen en verwijderen van netwerkkaarten komt nog wel eens voor dat het moederbord “spontaan” aan gaat. (Denk aan wake on lan).

Ook duurt het een tijdje voordat een atx voeding helemaal ontladen is van de spanning na uitschakelen (of 220 steker er uit). Dit gaat helemaal langzaam als er geen belasting op de voeding zit. Ook hier is het LEDje handig op het moederbord , het dooft langzaam uit.

Er zit inderdaad een LED-je op het moederbord. Ik weet dus wel dat er spanning op het moederbord staat maar is het mogelijk dat op de een of andere manier de voeding (teveel) spanning blijft leveren omdat de PC niet goed is uitgeschakelt (via de hand dus deze keer door de aanknop ingedrukt te houden)… ??

Originally posted by G@M3FR3@K
Er zit inderdaad een LED-je op het moederbord. Ik weet dus wel dat er spanning op het moederbord staat maar is het mogelijk dat op de een of andere manier de voeding (teveel) spanning blijft leveren omdat de PC niet goed is uitgeschakelt (via de hand dus deze keer door de aanknop ingedrukt te houden)… ??

Dan zou er een component op de voeding kapot moeten zijn.
Misschien is er een weerstand of elco “zwanger” geraakt. (bolling , kortsluiting , etc) waardoor er een ander component net even iets teveel voor zijn kiezen krijgt.

Meestal brand echter de zekering in de voeding door.

Ik weet niet of dit wat is, maar dit geval deed me denken aan wat een maat van me voorhad.

Zijn pc had ook een dag ofzo zonder problemen gedraaid, dan afgesloten, en toen hij hem nadien terug aanzette, leek het ff later alsof de hele pc ontplofte. PC viel natuurlijk uit en ik heb er dan eens naar gekeken. Een condensator van de voeding was ontploft en hierbij was een piekspanning door het moederbord gevlogen. Het schijnt een vaker voorkomend probleem te zijn bij sommige voedingen dat een component het laat afweten als de pc lange tijd opstaat.
Zelf heb ik het nog niet meegemaakt, maar ik raad je aan om op veilig te spelen en voor een nieuwe voeding te zorgen.

Bedankt voor de tips. Ik vermoed zelf ook dat het de voeding is. Voor de zekerheid haal ik nu elke dag de stekker eruit als de PC is afgesloten… Een nieuwe voeding wordt je niet armer van dus ik denk dat ik dat inderdaad maar ga doen. Nogmaals bedankt!

Tip: koop een Zalman of een Enermax… weliswaar wat duurder, maar stil en retestabiel!

[way off topic]
Mmm, ruikt goed…!! Wat eten we?..:stuck_out_tongue:
[/way off topic]

Verlengsnoer met aan/uit schakelaar ( en als je dan toch bezig bent meteen eentje met een beveiliging voor piekbelasting )

Grtz